اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

حمایت مالی هنگفت اتحادیه اروپا از برنامه «مشارکت با شرق» برای مقابله با نفوذ روسیه

رئیس کمیسیون اروپایی از افزایش حمایت مالی اتحادیه اروپا از برنامه «مشارکت با شرق» این سازمان طی 5 سال اخیر تا مبلغ 2.5 میلیارد یورو خبر داده و تاکید کرد بودجه این برنامه برای 7 سال آینده نیز تضمین شده است.

حمایت مالی هنگفت اتحادیه اروپا از برنامه «مشارکت با شرق» برای مقابله با نفوذ روسیه

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری «ایتارتاس»، "خوزه مانوئل باروسو" رئیس کمیسیون اروپایی روز پنج شنبه در نشست ویژه پراگ که به مناسبت پنجمین سالگرد آغاز این برنامه برگزار شد، اعلام کرد که اتحادیه اروپا تامین مالی طرح‌های مربوط به برنامه «مشارکت با شرق» را از سال 2010 الی 2013 تا مبلغ 2.5 میلیارد یورو افزایش داده است.

باروسو با اشاره به اینکه بودجه اتحادیه اروپا برای 7 سال اینده تضمین شده و بروکسل بطور کامل می‌تواند از شرکای شرقی خود در این راستا حمایت کند، افزود: ما با وجود دشواری‌های مالی موجود، از همه طرح‌های دوجانبه و منطقه‌ای در چارچوب این برنامه حمایت مالی کرده و در همین راستا به فعالیت خویش ادامه خواهیم داد.

این مقام بلندپایه اروپایی همچنین ابراز امیدواری کرد که توافقنامه مشارکت اصولی و تجارت آزاد که از جمله طرح‌های مهم این برنامه است با کشورهای اوکراین، گرجستان و مولداوی به امضا برسد و همکاری‌ها در طرح‌های مشترک با دو کشور ارمنستان و آذربایجان هم گسترش پیدا کند.

وی همچنین یادآور شد که اتحادیه اروپا قصد دارد به تلاش‌های خود برای متقاعد کردن بلاروس برای همکاری بیشتر با این برنامه ادامه دهد.

برنامه «مشارکت با شرق» اتحادیه اروپا نگرانی‌هایی را برای مقامات روسیه بوجود آورده است. "ولادیمیر چیژوف" نماینده دائم روسیه در بروکسل پیش از این اعلام کرد که کسانی که فکر می‌کنند امضای توافقنامه مشارکت با اوکراین مشکلات این کشور را  برطرف خواهد کرد، سخت در اشتباهند و یکی از مهمترین دلایل آن، اختلاف نظر مردم اوکراین در این رابطه با همگرایی اروپایی این کشور در مناطق شرقی و غربی آن است که کاملا با یکدیگر ضدیت دارد.

لازم به ذکر است که برنامه «مشارکت با شرق» در نشست سران اتحادیه اروپا در تاریخ 7 ماه مه سال 2009 در پراگ به تصویب رسید. این برنامه در رابطه با 6 کشور: ارمنستان، آذربایجان، بلاروس، گرجستان، مولداوی و اوکراین در نظر گرفته شده است که هدف نهایی آن عضویت این کشورها در اتحادیه اروپا نیست، بلکه هدف از آن همگرایی سیاسی و اقتصادی کشورهای تحت پوشش این برنامه با اتحادیه اروپا در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول