اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

تولیدات دامی آبیک گامی مهم برای تحقق اقتصاد مقاومتی

تولیدات دامی شهرستان آبیک گامی مهم برای تحقق اقتصاد مقاومتی در این شهرستان است که باید از این ظرفیت به شکل مطلوبی استفاده شود.

تولیدات دامی آبیک گامی مهم برای تحقق اقتصاد مقاومتی

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، شهرستان آبیک دارای 52 واحد گاوداری شیری صنعتی با ظرفیت هفت هزار و 79 راس با تولید سالانه 58 هزار تن شیر است و همچنین هفت هزار راس گاو شیری نیز به صورت سنتی در روستاها با تولید سالیانه 20 هزار تن نگهداری می‌شوند.

از پروژه‌های مهم در دست اقدام شبکه دامپزشکی شهرستان آبیک انتقال ساختمان شبکه به شهر آبیک و احداث یک واحد کشتارگاه طیور در این شهرستان برای دسترسی سریع‌تر مرغداران به کشتارگاه صنعتی است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبیک در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبیک گفت: شهرستان آبیک در زمینه تولید محصولات کشاورزی گندم، قارچ و تخم‌مرغ رتبه مطلوبی در استان قزوین و کشور دارد و در زمینه کشت و تولید گندم رتبه نخست استان قزوین را به خود اختصاص داده است، این در حالی است که در زمینه کشت قارچ قطب تولید این محصول در کشور محسوب می‌شود و در زمینه تولید تخم‌مرغ، هشت درصد تخم‌مرغ کشور و 75 درصد تخم‌مرغ استان قزوین را تامین می‌کند.

بیژن لطفی عنوان کرد: 25 درصد شیر استان قزوین از سوی شهرستان آبیک تامین می‌شود و 43 واحد گاوداری شیری صنعتی با شش هزار و 500 رأس دام شیری مولد و گاوداری سنتی با هفت هزار رأس دام شیری مولد در شهرستان آبیک وجود دارد که سالانه 85 هزار تا 90 هزار تن شیر از گاوداری‌های سنتی و صنعتی استحصال می‌شود که بر این اساس خوشبختانه در بخش دام خودکفا هستیم.

وی اعلام کرد: در سال گذشته 135 میلیارد ریال به واحدهای تولیدی و کشاورزی شهرستان آبیک اختصاص داده شد؛ 18 میلیارد برای سهمیه ادوات کشاورزی و مکانیزاسیون در نظر گرفته شد که شامل تراکتور، کمباین، گاوآهن، خیش و بذرکار و خاک‌ورزی و موارد دیگر می‌شود و امسال همچنان روند معرفی افراد برای این منظور به بانک‌ها همچنان ادامه دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبیک افزود: برای تحقق اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی می‌توان به اعطای تسهیلات لازم و افزایش آن تسهیلات اشاره کرد؛ با توجه به اینکه بسیاری از نهاده‌ها وابسته به ارز است و از خارج وارد می‌شود، دولت می‌تواند با دلار قیمت پایین‌تر در اختیار کشاورزان قرار دهد.

لطفی تصریح کرد: در هر حال بخش کشاورزی شهرستان می‌تواند زمینه‌ها و بسترهای لازم را برای تحقق اقتصاد مقاومتی فراهم کند و در این زمینه نقش به‌سزایی ایفا کند که البته نقش و حمایت دولت در تحقق این مهم، بی‌تاثیر نیست.

وی بیان کرد: هشت درصد تخم‌مرغ کشور و 75 درصد تخم‌مرغ استان قزوین در شهرستان آبیک تولید می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبیک اظهار کرد: با توجه به وجود دامداری‌های صنعتی، شهرستان آبیک مهم‌ترین قطب تولید محصولات دامی در استان قزوین و از کانون‌های مهم تولید تخم‌مرغ در کشور است.

وی افزود: 30 واحد مرغ گوشتی، 16 واحد تخم‌گذار، هفت واحد مرغ مادر گوشتی، یک واحد شترمرغ، یک واحد بوقلمون، دو کارخانه جوجه‌کشی و دو واحد اجداد در شهرستان آبیک مشغول فعالیت هستند که از این تعداد، روزانه دو میلیون عدد تخم‌مرغ تولید می‌شود.

این مسئول نظارت بر واحدهای تولیدی، توسعه دامداری‌های نوین و اصلاح و بهسازی دامداری سنتی موجود را از عمده فعالیت‌های واحد امور دام جهاد کشاورزی شهرستان آبیک ذکر کرد.

لطفی با اشاره به صدور مجوز بهسازی روستایی به تعداد 20 مورد و زنبورداری به تعداد هشت مورد ادامه داد: همچنین 156 مورد تمدید مجوز تأسیس و بهره‌برداری کوچک روستایی و بهره‌برداری صنعتی از طریق سایت مربوطه و نیز 120 مورد ثبت گزارش گله‌های نیمچه گوشتی در سایت مربوطه از اقدامات این واحد بوده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبیک تصریح کرد: از روستاهای زیر پوشش طرح اصلاح نژاد دام روستایی، محل احداث دامداری‌ها و معرفی برای دریافت مجوز آب به تعداد 35 مورد و واحد بدون مجوز تأسیس و معرفی آن برای دریافت مجوز بازدید شده است.

لطفی به ارائه گزارش جوجه‌ریزی فارم‌های نیمچه گوشتی به تعداد 12 مورد اشاره کرد و گفت: گزارش ماهانه فارم‌های تخم‌گذار 12 مورد و گزارش ماهانه قیمت‌گیری گوشت قرمز و شیر به تعداد 12 مورد به سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین ارسال شده است.

لطفی از اعلام پیشرفت فیزیکی طرح‌های متقاضی دریافت تسهیلات به تعداد 20 مورد به سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین خبر داد و اضافه کرد: در بخش کشاورزی شهرستان آبیک 27 میلیون لیتر سوخت بین کشاورزان توزیع شده است.

وی با اشاره به برگزاری کلاس‌های آموزشی و ترویجی کشاورزی در این شهرستان اضافه کرد: از گله‌های شیری صنعتی بازدید کردیم و توصیه‌های تغذیه‌ای و مدیریتی به دامداران ارائه شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبیک گفت: افراد واجدالشرایط برای دریافت 17 میلیارد و 717 میلیون و 200 هزار ریال تسهیلات به بانک‌ معرفی شده‌اند.

لطفی افزود: سالانه 78 هزار تن شیر، چهار هزار و 900 تن گوشت قرمز، 63 هزار و 500 تن تخم مرغ، 8 هزار و 300 تن مرغ و 18 تن عسل در شهرستان آبیک تولید می‌شود.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان آبیک در این خصوص اظهار داشت: با وسعت کم از پر تراکم‌ترین مناطق پرورش طیور در کشور محسوب می‌شود به نحوی که در فاصله 10 کیلومتری در شهرستان بیش از 10 واحد مرغداری وجود دارد که با توجه به این امر هماهنگی و تعامل مسئولان شهرستان آبیک برای پیشگیری از بیماری فوق حاد پرندگان ضروری و از اهمیت خاصی برخوردار است.

مرتضی یعقوبی ادامه داد: بیماری آنفلوآنزای مرغی یک بیماری حاد ویروسی در پرندگان است که قابلیت انتقال به انسان را دارد و حتی اجازه نمی‌دهد، علایمی از خود نشان دهد.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان آبیک غیرقابل پیش‌بینی بودن بیماری آنفلوآنزای مرغی، سرعت انتشار بالا، بالا بودن عوارض و مرگ و میر ناشی از آن، قابلیت انتقال به انسان، ایجاد ویروس جدید به دلیل ماهیت عامل بیماری و عواقب گسترده اقتصادی و اجتماعی را از فاکتورهای اهمیت بیماری آنفلوآنزای فوق حاد طیور برشمرد و تصریح کرد: این بیماری تا 100 درصد هم می‌تواند، تلفات بر جای بگذارد و خیلی زود تغییر یافته و گسترش یابد.

یعقوبی خاطرنشان کرد: با توجه به قرار گرفتن کشور در مسیر مهاجرت پرندگان تمام عوامل و اسباب بروز بیماری آنفلوآنزای مرغی وجود دارد که شهرستان آبیک نیز از این امر مستثنی نیست، لذا مطلوب است که مسئولان با توجه به فصل مهاجرت پرندگان هماهنگی لازم را با شبکه دامپزشکی شهرستان آبیک داشته باشند.

وی آموزش همگانی با رعایت تمام جوانب و عدم ایجاد التهاب در بین مردم، برآورد اعتبارات مورد نیاز و برنامه‌ریزی لازم برای تعیین آن، تأمین نیروی انسانی لازم برای گروه‌های هدف، استقرار قرنطینه‌، تأمین تجهیزات مورد نیاز و حفر گودال و واکسیناسیون پرسنل و برقراری سیستم مراقبت فعال در روستاها را از اقدامات اساسی در راستای آمادگی در زمان لزوم بیماری آنفلوآنزای مرغی فوق حاد طیور ذکر کرد.

این مسئول خاطرنشان کرد: اطلاع و اخذ نمونه، معدوم‌سازی تلفات غیر متعارف، تأمین پرسنل انتظامی، مراقبت زیستگاه‌های پرندگان مهاجر از سوی مسئولان اداره محیط زیست،‌ همکاری تعاونی‌ها و مداخله آنها در امر پیشگیری از بیماری، اطلاع‌رسانی واحدهای صنعتی و هشدارهای بهداشتی مورد نیاز از دیگر اقدامات لازم در راستای آمادگی در برابر بیماری آنفلوآنزای فوق حاد طیور است که همت تمام مسئولان در این زمینه ضروری است.

یعقوبی عنوان کرد: طرح واکسیناسیون دام‌های صنعتی شهرستان آبیک علیه بیماری تب برفکی با موفقیت به اتمام رسید.

وی افزود: پس از مایه‌کوبی جمعیت دام سنگین روستایی علیه بیماری تب برفکی تمام گاوداری‌های صنعتی این شهرستان به تعداد 39 هزار و 115 رأس گاو و گوساله که تعداد 8 هزار و 632 رأس آن واکسیناسیون یادآور گوساله بوده است نیز مایه‌کوبی شدند.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان آبیک اضافه کرد: این میزان عملیات توسط 10 اکیپ عملیاتی از مراکز مایه‌کوبی مستقر در این شهرستان صورت پذیرفت.

یعقوبی تصریح کرد: بیماری تب برفکی یکی از مهمترین بیماری‌های واگیر دامی است که از نظر وارد آوردن زیان اقتصادی برای دامداران حائز اهمیت است و به دلیل سهولت انتقال و گوناگونی ویروس عامل بیماری، کنترل و پیشگیری آن را با مشکل مواجه می‌سازد.

صنعت تولید گوشت مرغ از پنج بخش اصلی مزرعه لاین، مزارع اجداد گوشتی، مزارع مادر گوشتی، مزارع جوجه‌کشی و مزارع مرغ گوشتی تشکیل شده است.

مزارع مادر گوشتی: محصول مزارع اجداد را مرغ مادر می‌گویند که از آن‌ها هیبریدهای تجاری گوشتی تولید می‌شود، تعداد مزارع مرغ مادر گوشتی شهرستان آبیک شش واحد به ظرفیت 860 هزار قطعه در هر دوره (64هفته) است.

مزارع جوجه‌کشی وابسته به مرغ مادر گوشتی: تعداد سه کارخانه جوجه‌کشی مستقل یا وابسته به مزارع مرغ مادر گوشتی در شهرستان آبیک فعالیت می‌کند.

مزارع نیمچه گوشتی: تعداد مزارع پرورش نیمچه گوشتی در شهرستان آبیک 35 واحد با ظرفیت بالغ بر 852 هزار و 250 قطعه جوجه‌ریزی در هر دوره است.

این شهرستان یکی از قطب‌های تولید تخم مرغ در کشور است؛ به طوریکه هشت درصد تخم مرغ کشور و 75 درصد تخم‌مرغ استان قزوین در شهرستان آبیک تولید می‌شود که آمار تولید ماهانه تخم‌مرغ در این شهرستان پنج میلیون و 200 هزار کیلوگرم است.

مزارع اجداد تخمگذار: این مزارع وظیفه تأمین جوجه یک‌روزه مزارع مادر تخمگذار را به عهده دارند بنابراین از این حیث شهرستان آبیک با داشتن دو فارم مرغ در سطح کشور منحصر به فرد بوده و در عدم وابستگی فارم‌های مادر و عدم خروج ارز نقش مهم و ارزنده‌ای را ایفا می‌کند.

مزارع مادر تخمگذار: محصول مزارع اجداد تخمگذار را مرغ مادر تخمگذار می‌گویند که از آن‌ها هیبریدهای تجاری تخمگذار تولید می‌شود؛ در واقع ماده اولیه پرورش‌دهندگان مرغ‌های تخمگذار را فراهم می‌آورند که در شهرستان آبیک 42 فارم مادر تخمگذار فعالیت می‌کنند.

مزارع پرورش نیمچه تخمگذار‌: برای کسب موفقیت در پرورش مرغ‌های تخمگذار باید در انتخاب جوجه دقت بسیار کرد؛ به عبارت دیگر تهیه جوجه‌های سالم، سنگ بنای کار پرورش مرغ تخمگذار محسوب می‌شود.

شهرستان آبیک دارای 10 واحد پرورش پولت با ظرفیتی بیش از یک میلیون و 605 هزار قطعه در هر دوره (سه ماهه) است.

مزارع مرغ تخمگذار تجاری: پرورش و نگهداری مرغ‌های تخمگذار نیاز به آگاهی و دقت کافی در اصول پرورش طیور دارد زیرا این مرحله شامل تغییرات عمده فیزیولوژیک در مرغ‌ها بوده و سود و زیان اقتصادی ناشی از تولید تخم مرغ بیش از هر زمان، به شیوه عمل مسئولان مرغداری در این مرحله بستگی دارد.

شهرستان آبیک با داشتن 17 فارم تخمگذار خوراکی با ظرفیتی بالغ بر چهار میلیون 636 هزار و 600 قطعه در هر دوره 64 هفته موقعیتی ممتاز داشته و یکی از قطب‌های تولید تخم‌مرغ در کشور است.

مزارع جوجه‌کشی وابسته به مرغ تخمگذار: پنج واحد کارخانه جوجه‌کشی وابسته به مرغ مادر تخمگذار در شهرستان آبیک وجود دارد.

این شهرستان به لحاظ وجود اراضی حاصلخیز و برخورداری از منابع آبی مناسب و به تبع آن تولید علوفه مرغوب‌، مستعد بوده و در زمینه پرواربندی گوساله و توسعه گاو شیری دارای ظرفیت خوبی است که باید از این ظرفیت‌ها به شکل مناسبی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی استفاده کرد.

انتهای پیام/77003/ب40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول