اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی تأکید کرد

ضرورت ایجاد کارگروه مد و لباس در خراسان رضوی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بر ضرورت ایجاد کارگروه مد و لباس در این استان همچون استان‌های دیگر کشور تأکید کرد.

ضرورت ایجاد کارگروه مد و لباس در خراسان رضوی

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، سیدسعید سرابی عصر امروز در تالار عروسکی مجتمع فرهنگی هنری امام رضا (ع) همزمان با نخستین گردهمایی طراحان پارچه و لباس خراسان رضوی اظهار داشت: چند سال قبل وقتی در کمیسیون فرهنگی مجلس طرح الگوی لباس ایرانی اسلامی تصویب شد به دنبال آن این برنامه در کمیسیون فرهنگی دولت مصوباتی را اخذ کرد و در نهایت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دبیرخانه ساماندهی مد و لباس فعالیت خود را آغاز کرد.

این مقام مسئول با بیان این مطلب که این دبیرخانه بعدها به عنوان بنیاد مد و لباس فعالیت خود را ادامه داده است؛ تصریح کرد: برگزاری نمایشگاه سالانه ملی مد و لباس از جمله فعالیت‌های این بنیاد است.

سرابی ادامه داد: مد را نمی‌توان جزئی از فرهنگ معرفی کرد اما مد و لباس ریشه در فرهنگ هر ملتی دارد و فرهنگ مد و لباس ما ایرانی اسلامی است.

دبیر نخستین گردهمایی طراحان پارچه و لباس خراسان رضوی با اشاره به اینکه اما به ناچار باید مد و لباس را یک کالای فرهنگی دانست؛ افزود: دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی استان از جمله اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت و صدا و سیما به ترتیب در ارائه الگوی مناسب لباس ابرانی اسلامی و فرهنگ‌سازی نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

وی اضافه کرد : برگزاری نشست‌هایی همچون گردهمایی طراحان پارچه و لباس و دعوت از فعالان این گروه از جامعه می‌تواند در ارائه الگوی مناسب لباس ایرانی اسلامی نقش مؤثری داشته باشد.

سرابی با بیان این که خلاء جدی در حوزه‌های حمایتی از طرح مد و لباس ایرانی اسلامی از سوی نهادها دیده می‌شود؛ متذکر شد: متأسفانه در خراسان رضوی تشکلی با عنوان کارگروه مد و لباس وجود ندارد در حالی که در برخی از استان‌های کشور این تشکل با 11 عضو از مدیران دستگاه‌های مرتبط به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، ایران اسلامی را با پیشینه افتخارآمیز فرهنگ غنی پوشش اسلامی عنوان و بیان داشت: مقام معظم رهبری که سال 93 را با عنوان «اقتصاد و فرهنگ، عزم ملی و مدیریت جهادی» نامگذاری کردند سبک زندگی را به عنوان یک اصل مهم در کشور دانستند و حوزه مد و لباس نیز یکی از شاخص‌های اصلی این امر محسوب می‌شود.

این مقام مسئول با ابراز امیدواری از همکاری سایر نهادها در گسترش ارائه الگوهای ایرانی اسلامی لباس در کشور ادامه داد: هماهنگی و برنامه‌ریزی فعالان این رشته و تلفیق آن با فضای علمی می‌تواند تاثیرگذاری مهمی در این بخش داشته باشد.

سرابی با بیان این که نمی‌توان به دنبال تأثیرگذاری سریع چنین برنامه‌های فرهنگی در جامعه بود؛ اظهار داشت: این امر نیازمند برنامه‌ریزی طولانی مدت است.

وی با اشاره به این که کشور ما با تهاجم فرهنگی و جنگ نرم روبه‌روست؛ بیان داشت: مشهد به عنوان پایتخت معنوی کشور می‌تواند پایگاه مهم و تاثیرگذاری در رسیدن به نامگذاری سال 93 باشد و به اقتصاد و فرهنگ اهمیت بیشتری دهد.

مد نقطه طلایی فرهنگ و اقتصاد است

در ادامه یک مشاور خانواده با بیان این مطلب که مد واژه‌ای انگلیسی است که وارد زبان فارسی شده است؛ اظهار داشت: در اسلام از مد به عنوان الگو، سبک و سیره یاد می‌شود زیرا اسلام آنچه را که منقضی می‌شود را بیان نمی‌کند در حالی که مد براساس زمان پیش می‌رود.

حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ‌زاده مد را نقطه طلایی فرهنگ و اقتصاد دانست و افزود: کمپانی‌های اقتصادی غربی که مد را ایجاد کردند به دنبال شمارش دلارها بودند.

وی ادامه داد: طراحی لباس نیز میوه جامعه سرمایه‌داری غربی است و ما در اسلام به جای طراحی واژه ارائه لباس داریم.

این مشاور خانواده یکی از مهمترین شخصیت‌های پیشینه اسلام را حضرت فاطمه (س) دانست و گفت: ما باید برای جوانان حضرت فاطمه (س) را به عنوان الگوی زن اسلامی و با حجاب معرفی کنیم.

گفتنی است؛ در پایان این مراسم از طراحان پارچه و لباس برتر تقدیر شد.

انتهای پیام/2202/ک40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول