اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مروری بر عملیات بازی‌دراز

عرفان واقعی خانقاهش بازی‌دراز است

بازی‌دراز محل دلاوری‌های علی‌اکبر شیرودی و شهادت فرمانده یگان تکاور حسین ادبیان است و رشادت‌های سرداران شهید غلامعلی پیچک، محسن وزوایی و حاجی‌بابا در دشت‌های این منطقه ماندگار شده است.

عرفان واقعی خانقاهش بازی‌دراز است

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه به نقل از بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمانشاه، مرادعلی محمدی در خصوص عملیات پیروزمندانه بازی‌دراز گفت: دشمن متجاوز پس از تلاش زیاد برای تصرف کامل منطقه دشت‌ذهاب و تنگه پاطاق، با مقاومت رزمندگان اسلام مواجه شد.

محمدی ادامه داد: دشمن با توجه به عدم موفقیت در تصرف تنگه پاطاق، تلفات سنگینی در منطقه دشت‌ذهاب متحمل شد و بر همین اساس برای کنترل این منطقه و جلوگیری از تلفات پی در پی بر یگان‌های خود در ارتفاعات بازی‌دراز مستقر شد.

محمدی افزود: ارتفاعات صعب‌العبور بازی‌دراز با قله‌های بلند و شیب تند و بریدگی‌های ممتد یک مانع طبیعی برای هر گونه عملیات نظامی است و محور سرپل‌ذهاب به قصرشیرین را از محور گیلان‌غرب به قصرشیرین جدا و این ارتفاعات عارضه بزرگی درون مثلث قصرشیرین، گیلان‌غرب و سرپل‌ذهاب است و بر منطقه تسلط کامل داشت.

وی گفت: دشمن با استقرار عناصر دیده‌بانی و فعالیت‌های مهندسی نسبت به جاده‌سازی روی آن اقدام و یگان‌هایی از ارتش عراق به استعداد یک تیپ و یک گروهان تانک روی آن مستقر شده بودند و دیدگاه واقع بر روی بلندترین قله را که تسهیلات ارتباطی قابل توجهی داشت، به‌نام دیدگاه صدام نام‌گذاری کرد.

به گفته مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمانشاه، دشمن از طریق تحرکات رزمندگان اسلام در مناطق عملیاتی سرپل‌ذهاب، قصرشیرین و گیلان‌غرب به‌وسیله اجرای آتش توپ‌خانه و تیر مستقیم تانک با مشکل مواجه شده بود.

این مسئول افزود: با توجه به اهمیت ویژه‌ای که این ارتفاعات دارا بودند، به‌منظور عقب راندن ارتش متجاوز عراق و مسلط شدن رزمندگان اسلام بر ارتفاعات بازی‌دراز طی عملیاتی با عنوان عملیات مرحله اول بازی‌دراز بخش عمده‌ای از این ارتفاعات آزاد شد.

محمدی گفت: برای انجام این عملیات، طرح عملیاتی محسن در فروردین ماه 1360 توسط سپاه و ارتش تهیه شد و نیروهای عمل‌کننده با هدایت قرارگاه مشترک ارتش و سپاه در ساعات پایانی روز یکم اردیبهشت ماه با استفاده از تاریکی شب حرکت خود را شروع کرده و در بامداد روز دوم اردیبهشت ماه حمله خود را علیه دشمن آغاز کردند.

محمدی در خصوص محورهای عملیات پیروزمندانه بازی دراز، عنوان کرد: رزمندگان اسلام در 4 محور به‌سمت اهداف از پیش تعیین شده حرکت و تک خود را آغاز و نسبت به تصرف اهداف مورد نظر اقدام کردند.

وی گفت: دشمن در مدت هفت روز عملیات، چندین بار اجرای پاتک کرد که با مقاومت رزمندگان اسلام مواجه شد. در این عملیات خلبان دلاور هوانیروز علی‌اکبر شیرودی و فرمانده یگان تکاور حسین ادبیان به شهادت رسید و سرداران شهید غلامعلی پیچک، محسن وزوایی و حاجی‌بابا در هدایت این عملیات نقش موثر و به‌سزایی داشتند.

محمدی نتایج این عملیات را آزادسازی قسمت اعظم ارتفاعات بازی‌دراز، انهدام تیپ 3 پیاده کوهستانی و وارد کردن تلفات و ضایعات به تیپ 22 کوهستانی و کشته و زخمی کردن بیش از یک‌هزار و 500 نفر و گرفتن 458 نفر اسیر از دشمن عنوان کرد.

وی تجهیزات منهدم شده دشمن را شامل دو فروند هواپیمای جنگی، دو فروند بال‌گرد، تعدادی تانک و نفربر و خودرو و ادوات جنگی و غنایم به‌دست آمده در این عملیات را هم تعدادی ادوات و تجهیزات جنگی عنوان کرد.

انتهای پیام/2700/ذ/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول