اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین:

داشتن سواد سلامت پایه خودمراقبتی است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان قزوین با بیان اینکه کلید سلامت خانواده در دست بانوان است، گفت: داشتن سواد سلامت، پایه خودمراقبتی است.

داشتن سواد سلامت پایه خودمراقبتی است

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، علی اکبر زینالو عصر امروز در روز آغازین هفته سلامت در جمع کارکنان دانشگاه علوم پزشکی قزوین با تشریح دلیل انتخاب شعار این هفته با مضمون «یک عمر سلامت، با خودمراقبتی» اظهار کرد: برای خودمراقبتی، فرد باید توانمند باشد و داشتن آگاهی، یعنی سواد سلامت ابزار آن است.

وی ادامه داد: اکنون که در هفته زن به سر می‌بریم، لازم است مجدد تأکید شود که در بحث سلامت خانواده، به واقع نقش بانوان بسیار کلیدی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان قزوین با بیان اینکه نقش رسانه‌ها و خبرنگاران در حفظ و ارتقای سلامت جسمی، روانی و اجتماعی مردم و جامعه، بسیار قابل توجه است، بیان داشت: هر فرد باید بتواند روش‌های خودمراقبتی را فرا گیرد تا در مواقع لازم، با مدیریت اتفاقات زندگی خود، حفظ سلامتش را تضمین کند.

زینالو تصریح کرد: با انجام این کار، دیگر شاهد بروز مرگ و میرهای زودرس ناشی از بیماری‌های غیرواگیر که 60 درصد از کل این نوع مرگ‌هاست، نخواهیم بود.

عضو هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی قزوین با اشاره به اینکه اگر از دوران کودکی تا میانسالی به خودمراقبتی بها داده باشیم، در دوران سالمندی شاهد از کار افتادگی زودرس یا بیماری‌های مختلف نمی‌شویم، تصریح کرد: خودمراقبتی، یعنی اینکه فرد، تحرک بدنی (ورزش)، تغذیه مناسب و رفتارهای صحیح اجتماعی داشته باشد و البته، استرس نداشته باشد.

زینالو با بیان اینکه در دین و مذهب ما نیز به چگونه سالم زندگی کردن (با تأکید به آموختن) پرداخته شده است، اضافه کرد: در بحث سلامت خانواده، بانوان که نقش بسیار کلیدی دارند، باید تلاش کنند دانش لازم را برای مدیریت زندگی سالم خود و سایر اعضای خانواده به دست بیاورند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان قزوین با اشاره به اینکه در سال جاری وزارت بهداشت برای نخستین بار برگزاری هفته سلامت را از روز 18 تا 24 فروردین به روز اول تا هفتم اردیبهشت منتقل کرد، بیان داشت: دلیل این جابجایی، فعالیت جهادی واحدهای حوزه سلامت در روزهای تعطیلات نوروزی و لزوم فرصت داشتن بیشتر برای برنامه‌ریزی بهتر کارها بود.

وی ادامه داد: مسئولان و کارکنان دانشگاه امید دارند، نتیجه تعامل آنان با رسانه‌ها و خبرنگاران بهبود وضعیت سلامت شهروندان و جامعه باشد.

انتهای پیام/77011/غ30/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول