اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در راستای گسترش استفاده آبیاری‌های نوین صورت می‌گیرد

برگزاری کلاس‌های آموزشی آبیاری‌های نوین در 30 روستای ایجرود

مسئول اداره فنی و زیر بنایی جهاد کشاورزی شهرستان ایجرود گفت: در راستای گسترش استفاده آبیاری‌های نوین در بخش کشاورزی کلاس‌های آموزشی در 20 تا 30 روستای شهرستان ایجرود برگزار می‌شود.

برگزاری کلاس‌های آموزشی آبیاری‌های نوین در 30 روستای ایجرود

محمد باقر آقاجانلو امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان با اشاره به نقش ترویج در زمینه توسعه استفاده از سیستم‌های آبیاری نوین در اراضی کشاورزی اظهار داشت: ترویج و آگاهی بخشی به کشاورزان در راستای گسترش استفاده از این سیستم‌های آبیاری در بخش کشاورزی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

وی تصریح کرد: فرهنگسازی در راستای بهره‌گیری از آبیاری‌های تحت فشار در بین کشاورزان می‌تواند نقش تاثیرگذاری در افزایش علاقه و انگیزه آنان برای استفاده از این سیستم‌ها داشته باشد.

مسئول اداره فنی و زیر بنایی جهاد کشاورزی شهرستان ایجرود با بیان اینکه در سال‌های اخیر شاهد افت شدید سطح آب‌های زیر زمینی هستیم، خاطرنشان کرد: منابع آبی موجود محدود و در خطر هستند که لزوم استفاده از آبیاری‌های نوین در بخش کشاورزی را نشان می‌دهد.

این مسئول با اشاره به روش آبیاری سنتی بیان کرد: هدر رفت آب در روش‌های آبیاری سنتی بسیار بالا بوده و راندمان آب در این روش‌ها بسیار پایین است.

آقاجانلو با اشاره به ضرورت جایگزین کردن آبیاری‌های تحت فشار به جای سیستم‌های سنتی عنوان کرد: راندمان آب در روش‌های سنتی در بهترین شرایط 30 درصد است.

وی افزود: استفاده از روش‌های آبیاری سنتی در مزارع و باغات منجر به تلفات 70 درصدی آب می‌شود که لزوم استفاده از آبیاری‌های نوین را نشان می‌دهد.

مسئول اداره فنی و زیر بنایی جهاد کشاورزی شهرستان ایجرود با اشاره به آبیاری‌های بارانی و قطره‌ای گفت: راندمان آب در سیستم‌های آبیاری نوین 70 درصد است که این میزان در آبیاری قطره‌ای به 95 درصد هم می‌رسد.

این مسئول بیان داشت: کشاورزان می‌توانند از طریق بهره‌گیری از سیستم‌های آبیاری نوین از همان میزان آبی که در روش سنتی استفاده می‌کردند و همان مقدار زمین، عملکرد محصول خود را به میزان قابل توجهی بالا ببرند.

آقاجانلو به اقدامات صورت گرفته در شهرستان ایجرود در راستای ترویج و آگاهی‌بخشی به کشاورزان در زمینه استفاده از سیستم‌های آبیاری نوین اشاره و اظهار کرد: برگزاری کلاس‌های آموزشی و ترویجی در بیش از 20 تا 30 روستای این شهرستان از جمله اقدامات به شمار می‌رود.

وی متذکر شد: در کلاس‌های آموزشی برگزار شده در شهرستان ایجرود در زمینه آبیاری‌های نوین در رابطه‌ با مزایا و ویژگی‌های این سیستم‌ها به کشاورزان اطلاع رسانی می‌شود.

انتهای پیام/73010/ک30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول