اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

شهردار ابرکوه در گفت‌وگو با فارس:

شهرداری ابرکوه را با انبوه مشکلات تحویل گرفتیم

ابرکوه که یکی از کهن‌ترین شهرهای ایران به شمار می‌رود بنا به دلایل متعددی طی سال‌های گذشته با مشکلات کوچک و بزرگ بسیاری دست و پنجه نرم کرده که مشکلات شهری بخشی از آن‌ها بوده اما به نظر می‌رسد مشکلات این شهر به تدریج حل شود.

شهرداری ابرکوه را با انبوه مشکلات تحویل گرفتیم

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، شهردار جوان ابرکوه که از ابتدای ورود خود به مجموعه شهرداری، قول‌های بسیاری به مردم این شهر داد، این روزها سخت در تلاش برای تحقق وعده‌های خود است و مردم ابرکوه از این وضعیت راضی هستند و می‌توان ابرکوه را یکی از معدود شهرهایی خواند که درصد بالایی از مردم آن از عملکرد مجموعه شهرداری در مدت کوتاه گذشته رضایت داشته‌اند.

حسین حاتمی، شهردار جوان ابرکوه در گفت‌وگویی صریح به سئوالات مطرح شده مردمی توسط خبرنگار فارس پاسخ داد.

شهرداری که به گفته خودش، شهرداری را با کوهی از مشکلات و با یک میلیارد تومان بدهی تحویل گرفته است.

فارس:حدود 6 ماه از فعالیت تیم جدید شهرداری می‌گذرد و در این مدت گزارش سه ماهه فعالیت‌های شهرداری به شورا ارائه شد آیا روند اعلام فعالیت‌ها ادامه پیدا می‌کند؟

حاتمی:گزارش فصلی اول خود را به شورای شهر ارائه کرده‌ایم و گزارش فصلی دوم را نیز در دست تهیه داریم با این تفاوت که در این گزارش برنامه‌های چهار ساله شهرداری ابرکوه با اهداف و چشم‌اندازها برای عمران و آبادانی شهر را نیز تشریح می‌کنیم.

فارس:در روزهای آغاز به کار اعلام کردید که شهرداری را با یک میلیارد بدهی تحویل گرفتید که بازتاب‌های بسیاری داشت آیا مشکلات دیگری هم وجود داشت که آن زمان نمی‌دانستید و یا نمی‌خواستید به بیان آن بپردازید؟

حاتمی:شهرداری ابرکوه با این بدهی سنگین، معادل آن نیز تعهداتی داشت که انجام نشده بود و نیاز به تعمیرات اساسی ماشین‌آلات نیز بود همچنین تعمیرات مورد نیاز در شهرداری را نیز باید به این مسئله اضافه کرد و با این حساب بدهی‌ها به مراتب بیشتر بود که به واسطه آن که افق دید ما اجرای برنامه‌های چند 10 میلیارد تومانی است، چندان به بیان آن‌ها نپرداختیم اما در آغاز کار، وقت و انرژی زیادی را از ما گرفت.

فارس:یکی از سئوالاتی که هنگام تحویل گرفتن شهرداری ابرکوه با بدهی میلیاردی عنوان می‌شد این بود که اگر شما از این بدهی خبر داشتید و شهرداری را تحویل گرفتید دیگر نباید گلایه خود را این‌گونه عنوان می‌کردید.

حاتمی:تا لحظه‌ای که مسائل مالی را کنترل نکرده بودیم، متوجه بدهی‌های شهرداری نشده بودیم و تاکنون نیز هیچ‌گونه تغییر و تحول رسمی توسط مراجع مربوطه در شهرداری برای تحویل حساب‌های شهرداری به شهردار جدید انجام نشده است.

میزان بدهی شهرداری و همچنین تعهدات به کاندیداهای شهرداری اعلام نشد و شاید علت آن این بود که هنوز شهردار مشخص نشده بود و یکی دیگر از علت‌های آن نیز می‌تواند این مسئله باشد که مدیران سابق نمی‌خواهند نقاط ضعف خود را بیان کنند.

من حق داشتم که در شورای اسلامی شهر اعلام کنم که شهرداری را با چه میزان بدهی تحویل گرفتم و مبلغ یک میلیارد تومانی را هم که اعلام کردم فقط میزان بدهی‌های سنددار بود و بدهی شهرداری با اطلاعاتی که بعدها به دست آوردیم به مراتب بالاتر بود ضمن این‌که فرسودگی بالای وسایل موتوری را نیز باید به آن اضافه کرد که به طور عمده نیاز به تعویض داشتند.

به عنوان یک کاندیدای شهرداری برنامه‌ها را بر اساس اطلاعات خودم به شورا ارائه کردم، البته باید یادآوری کنم که طی 6 ماهه کاری، شورای اسلامی شهر هماهنگی مطلوبی با شهرداری داشت که جای تقدیر دارد.

فارس:تیم جدید شهرداری با مشکلات دیگری هم در آغاز کار مواجه بود؟

حاتمی:فقدان طرح‌های مصوب برای اجرا نیز یکی دیگر از مشکلاتی بود که شهرداری را با آن تحویل گرفتیم و این به معنای آن بود که اگر قادر به جذب بودجه‌ای نیز می‌شدیم، طرح آماده‌ای برای اجرا در اختیار نداشتیم.

به عنوان نمونه اجرای تقاطع 15 دی که یکی از درخواست‌های مردمی و یک نیاز به شمار می‌آمد، هیچ طرح مصوب و تایید شده‌ای نداشت و نمونه‌های آن بلوار ابوریحان بیرونی، ادامه بلوار معلم و ... بود.

در زمان تحویل گرفتن شهرداری، 40 درصد بودجه مصوب تا آن تاریخ عقب بودیم و در پایان سال برای نخستین بار طی سال‌های بعد از انقلاب، تحقق بودجه بیش از میزان پیش‌بینی شده بود که برای خرج کردن آن به شورای اسلامی شهر متمم ارسال کردیم که این همه به واسطه تلاش‌های کارکنان شهرداری همچنین همراهی مردم با برنامه‌های شهرداری بود چراکه آن‌ها عملکردها را دیدند و همکاری خود را بروز دادند.

گفتنی است، سهم کمک‌های دولتی در بودجه‌های شهرداری در کمترین حد است و تاکنون به 100 میلیون تومان هم نمی‌رسد ضمن این‌که اعتبارات دولتی به هیچ وجه در درآمدهای شهرداری منظور نمی‌شود و با این اعتبارات فقط پروژه‌های خاصی از طرف دولت تعریف و اجرا می‌شود و در واقع کمک‌های دولت نقشی در محقق شدن بودجه شهرداری ندارد.

فارس:در جاهایی عنوان کردید که از لحاظ نیروی تخصصی نیز به کارگیری نیروها کارشناسی نبوده است که خود از مشکلات تیم شهرداری است؛ برای رفع این مشکل چه کرده‌اید؟

حاتمی:بله مسئله ساختار نیروی انسانی شهرداری و به‌کارگیری و استخدام نیروهایی که تخصص لازم و مورد نیاز شهرداری را نداشتند یکی از مشکلات شهرداری است.

اگر چه نیروهایی به کار گرفته شده بودند اما کمبود نیروی کیفی و متخصص در برخی از پست‌های شهرداری مشکل‌ساز شده است.

گام بعدی ما بهره‌برداری از امکانات و تجهیزات موجود بود، اصلاح ساختار نیرو به واسطه این‌که برخی نیروها براساس نیاز استخدام نشده بودند یکی از اصلی‌ترین برنامه‌ها بود و تلاش کردیم با توجه به این‌که چارت اداری شهرداری تکمیل شده بود از نیروهای موجود بیشترین بهره را ببریم.

در کنار آن تامین تجهیزات مورد نیاز و برقراری نظام تشویق و تنبیه در دستور کار قرار گرفت که بهره‌وری افزایش پیدا کند.

فارس:برنامه‌های خود را با چه اولویت‌هایی آغاز کردید و آیا مشکلی هم در این راستا وجود داشت؟

حاتمی:قدم اول خود را در راستای اصلاح مسائل اقتصادی و درآمد قرار دادیم و در گام نخست این مرحله با تیم شهرداری برای دریافت طلب‌های شهرداری از مردم و ارگان‌های دولتی شروع کردیم.

حتی آمار مستندی از اموال و املاک نداشتیم به طوری که شهرداری از برخی از زمین‌های سنددار خود نیز اطلاع نداشت و با تشکیل دفتر اموال و ثبت املاک، مالکیت‌های شهرداری پیگیری شد. زمین‌های بدون سندی هم داشتیم که در تصرف مردم بود.

قراردادهایی داشتیم که هیچکس برای وصول آن‌ها مراجعه نکرده بود به عنوان نمونه وقتی به شرکت مخابرات برای وصول طلب‌های چهار ساله خود بابت نصب دکل‌های مخابراتی در زمین‌های شهرداری مراجعه کردیم، گفته شد که در این سال‌ها کسی برای وصول این طلب‌ها از شهرداری مراجعه نکرده است.

نمونه دیگر مینی‌بوس‌های واگذار شده به افراد بود که طبق قرارداد باید ماهانه مبالغی را به شهرداری پرداخت کنند که تاکنون کسی پیگیر آن‌ها نشده بود. در مورد برخی دیگر از ادارات نیز تلاش برای وصول طلب‌های شهرداری آغاز شد و حتی در برخی از موارد مانند مطالبه حق شهرداری از شکافتن آسفالت شهر توسط شرکت گاز، فشارهای زیادی را از نواحی مختلف شاهد بودیم اما همانطور که بارها اعلام شد به صورت جدی پیگیر مطالبات مردم ابرکوه شدیم.

پیگیری برای جذب کمک‌ها و اعتبارات دولتی مانند جذب یارانه‌های آسفالت مسکن مهر که با همکاری صمیمانه سید حبیب زارعی، مدیرعامل اتحادیه مسکن مهر صورت گرفت، بخشی از این فعالیت‌ها بود که نتیجه آن در این مورد شروع آسفالت خیابان اصلی مسکن مهر بود که با مشارکت 50 درصدی شهرداری در حال انجام است ضمن این‌که به تمام جاهایی که می‌شد برای شهرداری کسب اعتبار مالی کرد، سر زده‌ایم و این کار مستمر ادامه دارد.

فارس:در مورد نظام تشویق و تنبیهی که در دستور کار داشتید توضیح دهید؛ آیا نتیجه‌ای هم در کوتاه مدت در روند کارها داشت؟

حاتمی:اعتقاد داریم کسانی که کار کارشناسی می‌کنند و زحمت می‌کشند باید تشویق شوند و اهمال کاران نیز باید مورد توبیخ قرار گیرند و یکی از برنامه‌های ما، نهادینه کردن فرهنگ تقدیر در شهرداری است.

با برقراری نظام تشویق و تنبیه اضافه کاری‌های کارکنان را که بعضاً مدت زیادی از آن‌ها می گذشت پرداخت کردیم که نمونه آن کارکنان زحمتکش آتش‌نشانی بودند که هیچ موقع اضافه کار قانونی آن‌ها پرداخت نشده بود.

نتیجه این روند آن بود که کارکنان شهرداری تا پاسی از شب در آسفالت معابر یاور شهرداری بودند و در نظافت شهر نیز مردم می‌توانند به وضوح شاهد تغییرات باشند.

فارس:به هر حال بارها اعلام شده است که شهرداری ابرکوه از جمله شهرداری‌های محروم استان است شما برای تأمین اعتبار اجرای برنامه‌های خود چه برنامه‌ای دارید؟

حاتمی:اعتقاد داریم شهر ابرکوه پتانسیل‌های بسیاری دارد و با این شرایط و حتی بدون نگاه به بیرون و کمک‌های دولتی که سهم بسیار اندکی در بودجه‌های شهرداری دارند نیز می‌توان به ساختن شهری آباد همت گماشت ضمن این‌که انتظار داریم مسئولان مربوطه نیز یاری‌رسان شهرداری باشند.

برنامه‌های اقتصادی برای تأمین بنیه شهرداری را در دستور کار داریم که در کوتاه مدت بازتاب چندانی ندارد ولی در دراز مدت به طور قطع در تقویت بنیه مالی شهرداری نقش خواهد داشت به طور مثال، احیای شورای عالی سرمایه‌گذاری که براساس بخشنامه‌ها شکل گرفته اما غیر فعال بود از جمله این برنامه‌ها است.

دفاع از حقوق شهروندان نیز بدون هیچ ملاحظه‌ای انجام می‌شود که نمونه آن شرح داده شد.

فارس:در مورد رسیدگی به تخلفات یک مدیر در شهرداری، روندی وجود دارد و به طور مثال وقتی شما شهرداری را ترک کنید، می‌توان پرونده‌های کاری شما را مورد بررسی قرار داد؟

حاتمی:تخلف‌ها تا جایی که محرز شود، قابلیت پیگیری دارد اما قوانین در برخی جاها نقص دارد و به عنوان نمونه کم‌کاری و سوء‌مدیریت‌ها را به واسطه آنکه نمی‌شود با ارقام نشان داد، نمی‌توان پیگیری کرد.

اعتقاد داریم مسئله‌ای که می‌تواند باعث تلاش یک تیم کاری و به عنوان نمونه شهرداری شود، وجدان کاری و التزام عملی به نظام مقدس اسلامی است که با تلاش همگان به ثمر رسیده است؛ پیگیری و درخواست‌های جدی مردمی بخش دیگری از این نظارت‌ها و آخرین مرحله آن دستگاه‌های نظارتی هستند که در حیطه‌های خودشان بر دستگاه‌ها نظارت می‌کنند و پیگیر موضوعات می‌شوند.

شهردار ابرکوه معتقد است مسئله‌ ارزشمند، رضایت مردم است و آن چیزی که بیشتر مایه اصلاح و بهبود کاری می‌شود، انتقادات، نظرات و پیشنهادات سازنده مردم است.

اگر چه تیم شهرداری همه تلاش خود را برای خدمت به کار گرفته است اما از عملکرد خود احساس رضایت نمی‌کنیم چراکه این احساس رضایت باعث می‌شود به کار خود قانع باشیم و این مسئله سرعت کار را کاهش می‌دهد.

===============

گفت‌وگو از رحیم میرعظیم

===============

انتهای پیام/2464/م40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول