اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون کاهش تقاضا ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور مطرح کرد

قرار گرفتن 40 درصد از جمعیت کشور ‌زیر پوشش برنامه‌های استاندارد پیشگیری از اعتیاد

معاون کاهش تقاضا ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: از آغاز برنامه پنج ساله پیشگیری اولیه از اعتیاد تا‌کنون 40 درصد از جمعیت کشور، ز‌یر پوشش برنامه‌های استاندارد پیشگیری از اعتیاد قرار گرفته‌اند.

قرار گرفتن 40 درصد از جمعیت کشور ‌زیر پوشش برنامه‌های استاندارد پیشگیری از اعتیاد

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، بابک دین‌پرست صبح امروز در جلسه کمیته تخصصی فرهنگی پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی اظهار داشت: در ستاد مبارزه با مواد مخدر، سند جامع پیشگیری اولیه از مواد مخدر، نخستین سند بالا دستی بعد از سیاست‌های کلان بوده است.

وی تصریح کرد: از سال 90 اجرای برنامه پنج ساله پیشگیری اولیه از اعتیاد در سطح کشور آغاز و در حال حاضر 40 درصد از جمعیت کشور، ‌تحت پوشش برنامه‌های استاندارد پیشگیری از اعتیاد قرار گرفته‌اند.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور هدف غایی این سند را کاهش بار اعتیاد در جامعه دانست و اذعان داشت: این سند، ‌طی برنامه پنجم توسعه، به‌عنوان نقشه راه فعالیت‌های فرهنگی و پیشگیری در کانون‌های هدف همچون خانواده، محیط‌های کاری و آموزشی و محله‌ها در حال اجرا است.

اختصاص 20 میلیارد تومان اعتبار به پیشگیری از مواد مخدر

دین‌پرست مصون‌سازی آحاد مردم جامعه در مقابل این پدیده شوم را یکی از وظایف عمده این سند عنوان کرد و گفت: متاسفانه برخی از دستگاه‌ها به وظایف خود در این حیطه به درستی عمل نمی‌کنند.

وی متذکر شد: در راستای پیشگیری از مواد مخدر به ظرفیت‌های علمی و تخصصی زیاد اشاره نمی‌شود در صورتی که این ظرفیت‌ها می‌توانند به ما کمک شایان توجهی داشته باشند.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور یادآور شد: سال گذشته مبلغ 20 میلیارد تومان اعتبار در راستای پیشگیری از مواد مخدر مصوب شده بود.

دین‌پرست ادامه داد: 80 درصد اعتبارات در این زمینه باید توسط دستگاه‌های مربوطه و 20 درصد توسط ستاد تامین شود.

وی اضافه کرد: اگر در این ارتباط دستگاهی کوتاهی کرده و در این بخش مشارکت نداشته باشد به طور قانونی با دستگاه مربوطه برخورد شده و از دریافت اعتبار ساقط می‌شود.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور یادآور شد: اعتقاد بر پیشگیری از پدیده شوم اعتیاد در بسیاری از مسئولان وجود دارد اما اهتمام وجود ندارد.

دین‌پرست با بیان این‌که امسال سال چهارم اجرایی شدن سند جامع پیشگیری اولیه از اعتیاد است، افزود: اقدامات انجام شده دیر بازده هستند اما طی این مدت راه‌حل‌های زیادی را به دست آوردیم.

وی در ارتباط با بازسازی سند جامع پیشگیری اولیه از مواد مخدر بیان کرد: بازسازی این سند حدود یک سال به طول انجامید اما دیدگاه‌های برخی از استان‌ها و نقطه نظرات مطلوبشان برای این سند دریافت و در آن اعمال می‌شود.

75 درصد معتادان کشور دیپلم به بالا هستند

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با بیان این‌که بحث مواد مخدر واقعیت بسیار سختی است، افزود: وضعیت عوامل بازدارندگی در ارتباط با این پدیده شوم باید شناسایی شود.

دین‌پرست خاطرنشان کرد: طی بررسی‌ها و تحقیقات به عمل آمده 53 درصد معتادان شاغل، 75 درصد دیپلم به بالا، 65 درصد متاهل و 21.5 درصد را افراد لیسانس به بالا تشکیل می‌دهند.

وی اضافه کرد: افراد در جریان مضرات مواد مخدر هستند اما مشکل عمده آنها باور نکردن این موضوع است.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور متذکر شد: گرایش به مواد مخدر در دانش‌آموزان، دانشجویان و به ویژه دانشجویان علوم پزشکی روز به روز در حال افزایش است.

روزانه هشت نفر به دلیل اعتیاد به مواد مخدر جان خود را از دست می‌دهند

دین‌پرست خاطرنشان کرد: روزانه هفت یا هشت نفر در ایران به دلیل گرایش به مواد مخدر فوت می‌کنند.

وی با بیان این‌که کشور با تغییر الگوی مصرف مواجه شده است، افزود: افرادی که مواد مصرف می‌کنند بیشتر از مواد صنعتی استفاده می‌کنند.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور به شیوع بیش از پیش شیشه در جوانان و خانواده‌ها اشاره کرد و گفت: باورهای غلط و منفی در این قشر از جامعه سبب گرایش آنها به سمت شیشه و مواد صنعتی می‌شود.

انتهای پیام/69017/ط40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول