اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز خبر داد

برگزاری 100 برنامه به مناسبت هفته سلامت در استان فارس

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز از برگزاری بیش از 100 برنامه بهداشتی و آموزشی مرتبط با این هفته در شهرهای مختلف فارس خبر داد.

برگزاری 100 برنامه به مناسبت هفته سلامت در استان فارس

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز؛ محسن مقدمی اظهار داشت: نواخته شدن زنگ سلامت در مدارس این استان، برپایی نمایشگاه این هفته در بوستان آزادی شیراز، معاینه رایگان سالمندان در چند درمانگاه در روزهای مختلف این هفته، معاینه رایگان دهان و دندان در بوستان آزادی از روز دوم تا چهارم اردیبهشت ماه، غربالگری و مشاوره رایگان کارکنان برخی از ادارات، برگزاری سمینارهای بهداشتی و مراقبتی برای اقشار مختلف و با موضوعات مرتبط با شعار هفته و برگزاری برنامه پیاده‌روی از جمله برنامه‌های هفته سلامت در استان فارس است.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره غذای سالم در آخرین روز هفته سلامت، برابر با هفتم اردیبهشت ماه، در شیراز، بیان کرد: این جشنواره با حضور رستوران‌های شیراز برگزار شده و شرکت‌کنندگان بر اساس تهیه غذای سالم رتبه‌بندی می‌شوند، هم‌چنین برپایی کلاس آموزش مقوی و مغذی کردن غذا برای بازدیدکنندگان و شهروندان، از دیگر برنامه‌های تدارک دیده شده برای این جشنواره است.

مقدمی ابراز داشت: امسال، یکم تا هفتم اردیبهشت ماه، به‌نام هفته ملی سلامت در کشور نامگذاری شده و با توجه به شرایط بهداشتی جامعه، شعار «یک عمر سلامت با خودمراقبتی» برای این هفته در نظر گرفته شده است.

وی با تاکید بر لزوم توانمندسازی اقشار جامعه به شیوه علمی در مورد مبحث «خودمراقبتی» به تعریف این مفهوم پرداخت و گفت: خودمراقبتی به عملی گفته می‌شود که فرد از دانش و مهارت و توان برای حفظ و ارتقای سلامت خانواده خود استفاده کند که راهکارهایی از قبیل انتخاب سبک سالم زندگی و پیشگیری از حوادث را شامل می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، بیان داشت: بر اساس مطالعات انجام شده در کشور انگلستان، آموزش خودمراقبتی به افراد جامعه، 50 درصد در بستری در مراکز درمانی، 40 درصد در مراجعه به پزشکان عمومی و 17درصد در مراجعه به پزشکان متخصص، هم‌چنین 50 درصد در روزهای غیبت شاغلان از محل کار اثر کاهشی داشته که این نتایج با توجه به شرایط بومی کشورهای مختلف، تا حدودی قابل تسری است.

مقدمی افزود: آموزش خودمراقبتی شامل توانمندسازی افراد جامعه در مولفه‌هایی مانند حفظ سلامت، ناخوشی‌های جزئی، بیماری‌های مزمن و بیماری‌های حاد می‌شود.

وی در مورد عناوین در نظر گرفته شده برای هفته سلامت سال 93، خاطرنشان کرد: روز نخست این هفته با نام توانمندسازی نوجوانان و جوانان برای خودمراقبتی، روز دوم با نام عموم مردم، نیازمند خودمراقبتی، روز سوم با نام خانواده، خاستگاه خودمراقبتی، روز چهارم با نام رسانه‌ها، مروجان خودمراقبتی، روز پنجم با نام نهادها و پایگاه‌های مردمی، کانون خودمراقبتی، روز ششم با نام تیم سلامت، مربیان خودمراقبتی و روز هفتم نیز با نام سیاستگذاران و مدیران اجرایی، حامیان خودمراقبتی در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام/‌2448/ش/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول