اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

هشدار دامپزشکی استان همزمان با هفته سلامت

رعایت توصیه‌های بهداشتی برای جلوگیری از بروز تب کریمه ـ‌ کنگو ضروری است

اداره‌کل دامپزشکی خراسان‌رضوی پرهیز از کشتار غیر مجاز دام را از مهم‌ترین عوامل پیشگیری از بیماری تب خونریزی دهنده کریمه ـ کنگو دانست.

رعایت توصیه‌های بهداشتی برای جلوگیری از بروز تب کریمه ـ‌ کنگو ضروری است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی اداره‌کل دامپزشکی خراسان رضوی محسن عابدزاده رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی این اداره‌کل با اشاره به شعار جهانی هفته سلامت تحت عنوان «گزشی کوچک، تهدیدی بزرگ» اظهار کرد: با توجه به شروع فصل گرما و در نتیجه گسترش فعالیت کنه‌های عامل بیماری، احتمال بروز بیماری در دام‌هایی نظیر گوسفند و بز، شترمرغ و گاو وجود دارد و در صورت بی‌احتیاطی در کشتار دام و تماس با ترشحات دام آلوده، امکان انتقال این بیماری به انسان قوت خواهد گرفت.

وی ادامه داد: به همین دلیل لازم است از انتقال این بیماری، هنگام قطعه کردن گوشت و جگر از تماس با ترشحات و خونابه احتمالی جلوگیری و محافظت به عمل آید.

عابدزاده اعلام داشت: تلاش‌هایی درخصوص پیشگیری از این بیماری در استان انجام شده که نظارت بر کشتارگاه‌ها، سم‌پاشی دام‌ها، مبارزه و برخورد با کشتار قاچاق و غیرمجاز و نگهداری لاشه‌ها در پیش سرد از جمله این اقدامات بوده و توصیه اکید می‌شود دام‌ها قبل از جابه‌جایی سم‌پاشی شده و برای حمل‌ونقل آنها گواهی بهداشتی دامپزشکی اخذ و با توجه به اینکه در کشتارگاه‌ها بازرسی قبل و بعد از کشتار دام‌ها انجام می‌شود، ذبح دام فقط در کشتارگاه‌های مجاز که نظارت بهداشتی در آن توسط دامپزشکی انجام می‌شود صورت گیرد.

وی گفت: بیماری در دام‌ها علائم قابل توجهی ندارد و پس از گزش کنه آلوده، ویروس کمتر از یک هفته در بدن دام باقی می‌ماند و تنها علامت آن، تب خفیف بوده و مخزن اصلی ویروس در طبیعت، کنه سخت عمدتا از خانواده هیالوما است که در تمام مراحل تکامل کنه، در بدن باقی می‌ماند و از طریق تخم به نسل‌های بعد منتقل می‌شود.

عابدزاده، عمده‌ترین راه‌های انتقال بیماری به انسان را شامل؛ تماس با دام‌های آلوده، تماس با خون و ترشحات لاشه دام آلوده در زمان ذبح، گزش کنه یا دستکاری و له‌کردن آن، تماس با خون، ترشحات و نمونه‌های بافتی بیمار آلوده ذکر کرد و از دامداران خواست در نگهداری دام‌ها و تماس با آنها نکات بهداشتی را رعایت کنند.

وی خاطرنشان کرد: عمده‌ترین راه‌های پیشگیری از بیماری شامل؛ ذبح دام در کشتارگاه‌های مجاز، استفاده از وسایل ایمنی مانند؛ کلاه، عینک، ماسک، روپوش، پیش‌بند پلاستیکی، دستکش و چکمه در هنگام ذبح دام، حفاظت فردی برای جلوگیری از گزش کنه، تعویض لباس، چکمه و دستکش پس از تماس با دام و شستشوی آنها، عدم جداسازی کنه با دست بدون دستکش از بدن دام و سم‌پاشی دوره‌ای علیه انگل‌های خارجی دام است.

عابدزاده یادآور شد: سم‌پاشی دام سبک و سنگین و همچنین سم‌پاشی و ضد عفونی جایگاه نگهداری دام به منظور مبارزه با انگل‌های خارجی برنامه همه ساله این اداره‌کل است که در صورت تأمین نهاده‌ها و اعتبارات لازم به شکل فراگیر انجام خواهد شد.

انتهای پیام/2202/ق/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول