اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هشدار مقام امنیتی چین نسبت به تکرار «انقلاب‌های رنگی» در منطقه شانگهای

وزیر امنیت عمومی چین نسبت به تکرار حوادث انقلاب‌های رنگی در بین کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای هشدار داد.

هشدار مقام امنیتی چین نسبت به تکرار «انقلاب‌های رنگی» در منطقه شانگهای

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «آسیا پلوس» پایگاه خبری آسیای مرکزی امروز در گزارشی اعلام کرد: «گوا شنکون» وزیر امنیت عمومی چین که در جلسه دبیران شورای امنیت سازمان همکاری شانگهای صحبت می‌کرد، معتقد است که کشورهای سازمان همکاری شانگهای بایستی نسبت به احتمال تکرار حوادث گذشته و دخالت کشورهای ثالث آگاهی و آمادگی مقابله داشته باشند.

این مقام چینی ضمن سخنرانی در نهمین نشست دبیران شورای امنیت کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای که این هفته در شهر دوشنبه برگزار شد، افزود: نیروهای خارجی، با استفاده از تضادهای اجتماعی، اقتصادی و مشکلات موجود، برای سرنگونی نظام‌ها در کشورهای این منطقه در حال تلاش بوده و برای دامن زدن به موج جدیدی از«انقلاب‌های رنگیـ« اقدام می‌کنند.

بنا به این گزارش، مقام امنیت عمومی چین این تلاش‌ها را نشان‌دهنده یک تهدید جدی برای استقلال و امنیت کشورهای منطقه و باعث نگرانی‌های مشترک کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای عنوان کرد.

به گفته وی، کشورهای سازمان همکاری شانگهای باید اقدامات مشترکی برای مبارزه با دخالت در امور داخلی کشورهای عضو سازمان برنامه‌ریزی کنند.

وی همچنین تاکید کرد: در چارچوب برنامه‌های همکاری سازمان، علاوه بر این به تقویت کنترل بر سازمان‌های غیر دولتی و شبکه‌های اجتماعی باید اقدامات مشترکی انجام گیرد.

به اعتقاد این مقام چینی، این اقدامات برای شناسایی سریع، تجزیه و تحلیل وقایع کمک و در جهت جلوگیری و حل‌وفصل سناریو تکرار «انقلاب‌های رنگی» در کشورهای تحت نفوذ و در محدوده این سازمان مساعدت می‌کند.

وزیر امنیت عمومی چین همچنین پیشنهاد داد، برای جلوگیری از تشدید اوضاع امنیتی و تهدید انقلاب‌های رنگی در ترکیب سازمان همکاری شانگهای مرکز مبارزه با خطرات امنیت منطقه ایجاد شود.

به گفته وی، سازمان‌هایی مانند «حرکت اسلامی ازبکستان»، «جهاد اسلامی» و «جنبش اسلامی شرق ترکمنستان» با قدرت به منطقه بازگشته و سازمان‌های تروریستی جدید فعال، از جمله «سربازان خلافت» و حرکت «سلفی» و دیگر سازمان‌های افراط‌گرایی مذهبی به طور بی‌شرمانه‌ای در حال فعالیت هستند.

گوا شنکون گفت: هدف این سازمان‌ها که از خارج از منطقه هدایت می‌شوند، ارتکاب اعمال جدیدی از ترور در منطقه بوده و علاوه بر این، آنها به طور فعال با استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای گسترش ایدئولوژی خود، نیروهایی را برای ‌جمع آوری پول و اطلاعات جذب و همچنین حملاتی‌ را به منظور بر هم زدن وضعیت امنیتی و ثبات برنامه‌ریزی می‌کنند.

وی تاکید کرد: جهت حفظ ثبات سازمان همکاری شانگهای اقدامات جدی برای مقابله با آنها را باید برنامه ریزی و مورد اجرا قرار دهند.

بنابراین گزارش، تبادل فوری اطلاعات بین نهادهای امنیتی و انتظامی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، ایجاد یک سیستم اطلاعات مخابراتی امن و انجام تمرینات مشترک نظامی از دیگر پیشنهادهایی بود که این مقام چینی ارائه کرد.

نشست یک‌روزه دبیران شورای امنیت کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای با حضور مقامات امنیتی چین، روسیه، قزاقستان، تاجیکستان، قرقیزستان و ازبکستان برگزار شد.

وزیر امنیت عمومی چین که برای شرکت در این نشست وارد دوشنبه شده همچنین برنامه یک سفر سه روزه رسمی را نیز در تاجیکستان انجام خواهد داد.

به گفته منابع رسمی، انتظار می‌رود در چارچوب این سفر، وی با «امامعلی رحمان» رئیس جمهوری تاجیکستان دیدار و مذاکراتی انجام دهد.

تاجیکستان به عنوان رئیس دوره‌ای سازمان همکاری شانگهای در هفته گذشته همچنین میزبان جلسه شورای وزیران دفاع کشورهای عضو این سازمان بود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول