اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع):

تحقق اقتصاد مقاومتی نیازمند نهضت نرم‌افزاری است

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه در چارچوب اقتصاد مقاومتی نیازمند نهضت نرم‌افزاری هستیم، گفت: شناسایی اقتصاد مقاومتی یا الگوی نظریه‌پردازی در اقتصاد مقاومتی یکی از عناصر این نهضت است.

تحقق اقتصاد مقاومتی نیازمند نهضت نرم‌افزاری است

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، حجت‌الله عبدالملکی شامگاه امروز در جمع دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا اظهار داشت: متاسفانه به دلیل عدم اطلاع‌رسانی صحیح در جامعه به اشتباه در اذهان عمومی اقتصاد مقاومتی با اقتصاد ریاضتی به یک معنی تصور می‌شود در حالیکه این دو موضوع درست در دو نقطه مقابل هم قرار دارند.

وی در خصوص تفاوت‌های میان اقتصاد مقاومتی و اقتصاد ریاضتی گفت: چهار رکن اقتصاد ریاضتی، کسری بودجه دولت، تورم، کمبود کالا و بیکاری است در حالی که کاهش کسری بودجه دولت با افزایش درآمدهای مالیاتی، افزایش تولید و کاهش تورم و در مجموع اشتغالزایی ارکان اصلی اقتصاد مقاومتی هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به نقش مردم در اقتصاد مقاومتی تاکید کرد: عملکرد مردم هم به عنوان تولیدکننده و مصرف‌کننده باید مبتنی بر مقاوم‌سازی و تقویت اقتصاد ملی باشد تا دشمن نتواند اقتصاد را از حرکت بالنده‌ بازدارد.

وی ادامه داد: توزیع‌کنندگان و فروشندگان از تبلیغ کالاهای خارجی پرهیز کرده و مصرف‌کنندگان نیز باید از اسراف جلوگیری و از خرید کالاهای خارجی صرف‌ نظر کنند.

عبدالملکی یکی از بحث‌های تولید ملی را خودباوری عنوان کرد و افزود: یکی از مشکلاتی که در این بحث وجود دارد این است که تولیدکننده هنر معرفی محصولات تولیدی خود به مصرف‌کننده را ندارد که در این زمینه دولت باید یارانه‌ای را برای معرفی محصولات داخلی در نظر گیرد. 

وی با اشاره به اینکه در نظام آموزشی کشور باید تغییراتی به وجود آید ادامه داد: باید زمینه‌های لازم برای کسب درآمد و کارآفرین برتر شدن از سنین کودکی به فرزندان آموزش داده شود تا در سنین جوانی شاهد ایده‌ها و نوآوری‌های جدید باشیم.

این استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) دولت، محققان و مردم را سه ضلع اصلی در جریان اجرای اقتصاد مقاومتی دانست و خاطرنشان کرد: دولت به عنوان مجری اقتصاد مقاومتی، محققان و اندیشمندان به عنوان طراح و مردم نیز به عنوان همکار اصلی دولت در اجرا هستند.

وی خاطرنشان کرد: مطالبه‌گری از سوی افراد جامعه و مردم تنها زمانی به وجود خواهد آمد که فواید اقتصاد مقاومتی از طریق اطلاع‌رسانی رسانه‌ها به مردم تفهیم شده باشد.

وی ادامه داد: رسانه‌ها و نخبگان راه‌ ارتباط مردم با حاکمیت هستند که در اینجا است که به دلیل سهولت دسترسی مردم به رسانه‌ها، نقش رسانه‌ها پررنگ‌تر می‌شود.

عبدالملکی با بیان اینکه در چارچوب اقتصاد مقاومتی به نهضت نرم‌افزاری احتیاج داریم اظهار داشت: نهضت نرم‌افزاری روش‌های مختلفی دارد که یکی از این روش‌ها شناسایی اقتصاد مقاومتی یا الگوی نظریه‌پردازی در اقتصاد مقاومتی است.

وی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی نسخه معاصر نظام اقتصادی اصلاح است که در سه دسته مکتب اقتصاد اسلام (مجموعه بایدها و نبایدها)، نظام اقتصادی (شکل و ظاهر اقتصاد) و علم اقتصادی (شرایط زمان و مکان) است جای می‌گیرد.

عبدالملکی در پایان اقتصاد مقاومتی را نیازمند روحیه‌ جهادی دانست و گفت: جهاد مانند سکه‌ای است که روی دیگر آن ایثار است و بدون ایثار و ازخودگذشتگی نمی‌توان ارکان اقتصاد مقاومتی را در کشور به اجرا درآورد.

انتهای پیام/89036/ع40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول