اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی:

پوشش گازرسانی فارس در گذشته عدد قابل دفاعی نبود

عضو هیئت رئیسه و نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: پوشش گازرسانی در گذشته استان فارس عدد قابل دفاعی نیست.

پوشش گازرسانی فارس در گذشته عدد قابل دفاعی نبود

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، ضرغام صادقی بعد از ظهر امروز در دومین جلسه شورای تعالی تعاونی‌های استان فارس اظهار داشت: گازرسانی به مناطق روستایی تکلیف قانونی است اما در مواردی تنگناهای بودجه‌ای مانع از تحقق این امر شده است.

وی افزود: در جلسه اخیر مجمع نمایندگان این استان با وزیر نفت بحث گازرسانی به روستاهای فارس به عنوان یک مطالبه مطرح و تاکید شد که استان ما در این زمینه از میانگین کشوری عقب‌تر است.

صادقی ادامه داد: در راستای بحث پایتختی انرژی و قطب بودن در زمینه نفت و گاز، احداث یک مرکز تفریحی رفاهی برای کارکنان صنعت نفت در آن جلسه طرح شد که اگر اعتبار 60 میلیارد تومانی این موضوع اختصاص یابد امکان تجمیع امکانات این استان در بحث بهداشت و درمان با امکانات صنعت نفت وجود دارد.

فارس به سرمایه‌گذاران توانمند نیاز دارد

این نماینده مجلس اضافه کرد: در شرایط فعلی فارس در صنعت پتروشیمی به سرمایه‌گذاران توانمند نیاز دارد.

وی افزود: در جلسه هفته گذشته مجمع نمایندگان فارس در حضور وزیر نفت و رئیس مجلس شورای اسلامی، دغدغه‌ای که طرح شد این بود که برای اجرای طرح‌های بزرگ در این استان، باید سرمایه‌گذار وجود داشته باشد.

صادقی خاطرنشان کرد: از طریق سرمایه‌گذاری‌های بزرگ، اشتغال، امنیت و رونق اقتصادی فارس دو چندان می‌شود.

وی بیان کرد: در جلسه با وزیر نفت ما چندین مطالبه داشتیم که یکی از این موارد ساماندهی بخش پتروشیمی فارس بود.

عضو کمیسیون اجتماعی ابراز داشت: در حال حاضر از پتروشیمی‌های تصویب و کلنگ‌زنی شده این استان، برخی از آنها بیشتر از پنج تا شش درصد پیشرفت فیزیکی ندارند که این موضوع باید حل شود.

به گفته وی، عبور از رکود تورمی حاکم بر جامعه جز با سرمایه‌گذاری ممکن نیست و در این مسیر تعاونی‌ها باید فعالیت خود را تجمیع کرده و زمینه جذب سرمایه‌گذاری‌های بزرگ‌تر را به وجود آورند.

بخش تعاون فارس در کشور پیشرو است

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تعاون فارس از مجموعه‌های پیشرو کشور است و ایجاد 600 تعاونی در یک سال برتری آن را نشان می‌دهد.

وی افزود: بنا به گفته مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی این استان، وضعیت فارس در بحث بیکاری چهار پله ارتقا یافته که این امر با توجه به شرایط کنونی کشور که بیکاری یکی از معضلات جدی آن است، جای تقدیر دارد.

صادقی ادامه داد: ما نیز در چند نطقی که در مجلس داشتیم همواره دغدغه اشتغال و بیکاری استان فارس را مطرح کرده‌ایم و از اقداماتی که در راستای بهبود وضعیت اشتغال در این استان انجام شود با قاطعیت حمایت می‌کنیم.

وی با اشاره به جایگاه بخش تعاون در ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی کشور، اضافه کرد: در دین اسلام تعاون یک ارزش تلقی می‌شود و طبیعی است که مسئولان اقتصادی باید در این راستا حرکت کنند.

صادقی با بیان این که در کنار هم بودن قدرت افراد را افزایش داده و ظرفیت‌های جدیدی ایجاد می‌کند، خاطرنشان کرد: در نظام مقدس جمهوری اسلامی مهم‌ترین سند، قانون اساسی است و در این سند، محورهای اقتصاد را بخش دولتی، خصوصی و تعاونی ذکر کرده است.

وی بیان کرد: در قوانین تصویبی نیز برای بخش تعاون سهم قابل توجهی در برنامه چهارم لحاظ شده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی افزود: در رهنمودهای معظم رهبری بر دو اصل دانش‌محوری و مردم‌محوری تاکید شده که ظرفیت این هر دو در اتاق تعاون وجود دارد.

وی با اشاره به این که تعاون تلفیقی از نقش بی‌بدیل مردم و حضور نخبگان است، گفت: به طور میانگین به ازای هر تعاونی حداقل 10 شغل با گردش مالی قابل توجه ایجاد می‌شود.

به گفته وی، نقش پنج تا شش درصدی تعاون در اقتصاد باید به شاخص 25 درصدی مد نظر اسناد بالادستی برسد.

صادقی تصریح کرد: لازم است با تلاش فعالان تعاون، نگرش مسئولان به این بخش تغییر کند تا مسئولان اجرایی به اثرگذاری تعاون اعتماد کنند.

وی بیان کرد: در سال اقتصاد و فرهنگ باید این فرهنگسازی انجام شود که نگرش مسئولان و اعتماد مردم به تعاونی‌ها دچار تحول شود.

ضرورت آموزش منسجم در تعاونی‌ها در راستای ارتقای مواردی مانند بازاریابی، تبلیغات، نوع سرمایه‌گذاری، جذب سرمایه‌گذاری  و ... در ادامه مورد اشاره وی قرار گرفت و سپس تصریح کرد: مجلس نیز در راستای حذف قوانین زائد و بسترسازی برای فعالیت تعاونی‌ها اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

این نماینده مجلس در ادامه افزود: در تبصره 21 قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها ظرفیت خوبی برای بخش سلامت با تزریق 9 هزار میلیارد تومان ایجاد شده که اگر از این ظرفیت استفاده شده و بحث بیمه کارگران از تعاونی‌ها منفک شود، تسریع فعالیت‌های این بخش سهل‌تر خواهد شد.

مالیات بر ارزش افزوده مختص بخش تعاون نیست

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی سپس اظهار داشت: تامین درآمد کشور از منابع غیر نفتی یکی از ضرورت‌های کشور بوده و در این راستا مالیات نیز بسیار اهمیت دارد.

وی با بیان این که مالیات بر ارزش افزوده نباید تنها در بخش تعاونی اعمال شود، افزود: در شرایط فعلی گاه علاوه بر ارزش افزوده، مالیات‌های دیگری نیز دریافت می‌شود که مالیات مضاعف محسوب می‌شود.

به گفته وی، در این زمینه مناسب است که ابتدا اجازه دهیم درخت تعاونی قوام پیدا کند و آنگاه می‌توان از آن انتظارات بزرگ‌تر داشت.

بار مالی مانع اجرای لایحه جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی سپس گفت: امکان اجرایی شدن برخی از قوانین تصویبی به سبب محدودیت بودجه‌ای وجود ندارد.

وی در این زمینه مثالی ذکر و اضافه کرد: در برنامه پنجم بر اینکه تمام ایثارگران از مسکن برخوردار باشند، تاکید شده اما با وجود تکرار چند‌باره این قانون هنوز بسیاری از این قشر فاقد مسکن هستند.

صادقی اضافه کرد: لایحه جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران نیز به سبب بار مالی، معطل مانده است.

دشمن از ظرفیت‌های ایران اسلامی نگران است

وی در بخش دیگری از سخنان خود از منظر سیاست خارجی به تحلیل شرایط اقتصادی کشور پرداخت و گفت: در قضایای اوکراین همگان دیدند که آمریکا و روسیه به منافع ملت‌ها و یکپارچگی کشورها اعتنا نداشته و تنها به دنبال تحقق منافع خود هستند و از این رو همواره باید در مسیر به صفر رساندن هر نوع وابستگی به بیگانگان گام برداشت.

صادقی افزود: در حال حاضر زمینه تعدی دشمن بر مبنای اقتصاد و مشکلات معیشتی استوار شده و از این منظر حضور در عرصه تعاون، تلاش در راستای تقویت نظام محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: کشور ما نیروی انسانی توانمند و قابل اتکایی دارد و پس از انقلاب تعداد دانشجویان ما بیش از 11 برابر پیش از انقلاب شده و از سویی وجود معادن و منابع غنی از فلزات کمیاب، سیمان، فولاد و ... زمینه کار را برای تمام اقشار فراهم آورده است.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروز ایران اسلامی در پیچیده‌ترین فناوری‌های روز دنیا مانند نانو و تکنولوژی‌های دفاعی دارای رتبه است و در سد سازی جزو سه کشور برتر جهان محسوب می‌شود.

وی با اشاره به جایگاه ایران از نظر ذخایر نفت و گاز، صنعت فولاد، صنایع دفاعی، رویان و ... خاطرنشان  کرد: دشمن از دانش هسته‌ای ما نگران نیست بلکه از این همه ظرفیت و از استقلال ایران ناراحت است.

صادقی ابراز داشت: در مذاکرات نیز می‌بینیم که هر گاه مباحث هسته‌ای به نقطه مطلوبی نزدیک می‌شود طرف غربی‌ بحثی خارج از موضوع مذاکرات را طرح کرده و در کار اخلال می‌کند زیرا نمی‌تواند ایران قدرتمند و مستقل را بپذیرد.

انتهای پیام/2448/ع40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول