اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس جامعة‌المصطفی العالمیه مطرح کرد

تحصیل 30 هزار طلبه از 120 کشور در ایران

رئیس جامعة‌المصطفی العالمیه گفت: آمار دانش آموختگان المصطفی به 30 ‌هزار طلبه از 120 ملیت می‌رسد که حدود 20 ‌هزار نفر از آنان از واحدهای داخل کشور و مابقی از واحدهای خارج کشور فارغ‌التحصیل شده‌اند.

تحصیل 30 هزار طلبه از 120 کشور در ایران

به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی جامعة‌المصطفی العالمیه، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی در نشستی با استاندار قم، المصطفی را نهادی حوزوی و بین‌المللی خواند و اظهار داشت: می‌خواهیم در گفتمان‌های علمی بین‌المللی حضوری پررنگ داشته باشیم.

وی با بیان اینکه اساسنامه ‌المصطفی در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده و هیئت امنای آن را نیز مقام معظم رهبری تعیین می‌کنند، به آمار دانش‌آموختگان این مرکز اشاره کرد و گفت: آمار دانش آموختگان المصطفی به 30 ‌هزار طلبه از 120 ملیت می‌رسد که حدود 20 ‌هزار نفر از آنان، از واحدهای داخل کشور و مابقی از واحدهای خارج کشور فارغ‌التحصیل شده‌اند.

رئیس جامعة‌المصطفی زمینه‌های کاری دانش‌آموختگان این مرکز را امامت جماعت، تدریس، تأسیس مدرسه و دانشگاه، فعالیت‌های دانشگاهی و رسانه‌ای عنوان و خاطرنشان کرد: بانک اطلاعاتی خوبی از دانش‌آموختگان تهیه شده است و همچنین دوره‌های متعددی برای نخبگان آنان برگزار می‌شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی آشناسازی 20 ‌‌هزار طلبه و بیش از 20 هزار نفر از فرزندان آنان با زبان فارسی را از دستاوردهای عظیم المصطفی ذکر کرد و گفت: ‌المصطفی حدود 15 مرکز آموزش زبان فارسی در ایران و سراسر دنیا دایر کرده است.

وی با اشاره به شرایط کنونی جامعةالمصطفی ابراز داشت: امروز 30 ‌هزار نفر از 120 ملیت، در حال تحصیل در این مرکز هستند.

اعرافی با بیان اینکه حدود یک هزار نفر از فرزندان طلاب غیر ایرانی دانشجو و حدود 7 ‌هزار نفر آنان دانش‌آموز هستند به فعالیت نمایندگی‌های المصطفی در مشهد، اصفهان، گرگان، قشم، تهران و تبریز اشاره کرد و ادامه داد: در جای جای دنیا با هزار مرکز در ارتباطیم که در سه گروه تابعه، پیوسته و همکار دسته‌بندی می‌شوند. افزون بر این در 60 کشور دنیا نیز حضور داریم و به دنبال حضور در 100 کشور هستیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تحصیل طلاب اهل تسنن در جامعة‌المصطفی، رشته‌های تحصیلی این مرکز را مورد توجه قرار داد و گفت: حدود 300 رشته و گرایش در ‌المصطفی تعریف شده است که نزدیک به 120 رشته شامل رشته‌های فقه و اصول، قرآن و حدیث، فلسفه، کلام، عرفان، ادیان و مذاهب و... در حال اجراست. همچنین در کنار آموزش‌های حضوری متقاضیان می‌توانند در دانشگاه مجازی المصطفی نیز به تحصیل بپردازند و در این دانشگاه و رشته‌های تحصیلی به چهار زبان ارائه می‌شود.

وی در ادامه از فعالیت‌های مؤسسه آموزش‌های کوتاه‌مدت سخن گفت و اظهار داشت: این مؤسسه سالانه نزدیک به 120 دوره با حضور استادان دانشگاه، دانشجویان، ائمه جماعت و... برگزار می‌کند و بسیار پربرکت است.

اعرافی افزود: در حوزه پژوهش نیز از 2 هزار نفر پژوهشگر و نویسنده به 40 زبان دنیا بهره می‌بریم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در جامعة‌المصطفی، 180 انجمن فرهنگی و نزدیک به یکصد مجله وجود دارد، ابراز داشت: در المصطفی 4 هزار انجمن‌ طلبگی با 8 ‌هزار عضو، صد سایت و صد مجله نیز فعال‌ هستند.

اعرافی از عضویت ‌المصطفی در چندین اتحادیه دانشگاه‌های جهان سخن به میان آورد و یکی از سیاست‌های این مرکز را شفافیت و رسمیت‌بخشی به فعالیت‌ها عنوان کرد و بیان داشت: حرکت ما، قاعده‌مند و بر اساس اسناد راهبردی است. همچنین در حال تنظیم سند راهبردی برای صد کشور هستیم.

وی با اشاره به نگاه تقریبی و تعاملی با پیروان مذاهب دیگر تصریح کرد: در نظر داریم تربیت‌یافتگان ‌المصطفی، منحصر در فضای سنتی نباشند و در عرصه‌های جدید نیز حضور یابند. از سوی دیگر، رقبایمان را نیز زیر نظر داریم و متناسب با فعالیت‌های آنها کار می‌کنیم.

انتهای پیام/2258/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول