اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به مناسبت 29 فروردین انجام می‏شود

برپایی نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی میراث فرهنگی گلستان

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان گفت: به مناسبت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی، نشست تخصصی و نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی میراث فرهنگی استان برگزار می‌شود.

برپایی نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی میراث فرهنگی گلستان

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان به نقل از روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان، حمید عمرانی‏رکاوندی اظهار داشت: با همکاری شورای پژوهشی اداره کل در نظر داریم در راستای اهمیت و ضرورت حفاظت و احیای بناها و محوطه‏های تاریخی استان، با ارائه تصاویری از بناهای تاریخی استان، نشست تخصصی و نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی را برگزار کنیم.

وی ادامه داد: این نشست در اردیبهشت ماه سال‌جاری در مدرسه تقوی با سخنرانی تعدادی از کارشناسان اداره کل برگزار می‏شود تا مروری بر برخی از آثار و بناهای تاریخی دوره سلجوقی تا قاجاریه استان داشته باشد.

عمرانی‏رکاوندی خاطرنشان کرد: «ایکوموس» با انتخاب شعار «میراث یادمان‏ها» در سال 2014 توجه ملت‏ها را به سمت اهمیت، ارزش و مانایی میراث فرهنگی، بناها و محوطه‌های تاریخی در یادها و خاطره‏های مردم معطوف کرد و با این شعار، پیام‏آور رسالتی شد برای تمامی ملت‌ها، با فرهنگ‌های مختلف تا گامی بلند بردارند به سوی هویت و فرهنگ ارزشمندی که از گذشتگان به یادگار مانده است و متوجه آثاری گردند با پیشینه‏ای به بلندای تاریخ و گاها پیش از آن، که در هر خشت خشت آن می‏توان دانش، ذوق و هنر معماران و هنرمندان هر مرز و بومی را شاهد بود.

وی اذعان داشت: یکی از اهداف مهم کمیته ملی بناها و محوطه‌های تاریخی (ایکوموس ایران) ترویج و گسترش فرهنگ مطالعه و معرفی بناها و محوطه‌های تاریخی، تشویق به حمایت، حفاظت، احیا، مرمت بناها و محوطه‌های تاریخی و ترویج فرهنگی آن در سطوح ملی و بین‌المللی است و از دیگر اهداف آن جلب نظر موسسات و نهادها نسبت به اهمیت بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی می‏باشد.

عمرانی‏رکاوندی گفت: به منظور ایجاد همکاری و حمایت بین‌المللی از آثار و بناهای تاریخی، در سال 1933 کمیسیونی به نام کمیسیون بین‌المللی بناهای تاریخی در جامعه ملل ایجاد شد که اهداف کمیسیون مذکور تلاش برای ایجاد همکاری و حمایت بین‌المللی از میراث فرهنگی و تاریخی کشورها از طریق تدوین توصیه‌نامه‌ها، ارائه آموزش‌های تخصصی لازم، ارتقای سطح آگاهی عمومی نسبت به ارزش‌های این قبیل آثار، تدوین قوانین ناظر به حمایت از آنها در سطح ملی و تدوین معاهدات جهانی برای حمایت بین‌المللی از میراث فرهنگی است.

وی همچنین تصریح کرد: شورای بین‌المللی بناها و محوطه‌های تاریخی(International Council on Monuments and Sites ) که مقر آن در پاریس است و نام آن به حسب حروف اول کلمات لاتین تشکیل دهنده نام آن به طور اختصار «ایکوموس» (ICOMOS) می‌باشد، نهادی است غیردولتی و همکار یونسکو (سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد) که در ورشو و در سال 1965 تشکیل شد و مهم‌ترین مرجع بین‌المللی است که در زمینه حفاظت از بناها و محوطه‌های تاریخی به صورت تخصصی فعالیت می‌کند.

عمرانی‏رکاوندی یادآور شد: «ایکوموس» ایران در 29 فروردین 1381 به طور رسمی تشکیل شده و فعالیت خود را آغاز کرده است. از جمله کمیته‌‏های علمی آن در ایران کمیته تخصصی آمادگی خطر ICORP، کمیته مناظر فرهنگی ICOMOS-IFLA، کمیته آموزش، کمیته برنامه‏ریزی می‏توان نام برد.

وی همچنین به پنج هدف راهبردی شورای بین‏المللی ایکوموس اشاره داشت و افزود: افزایش اعتبار فهرست میراث جهانی، اطمینان از حفاظت مناسب از میراث جهانی، تشویق ظرفیت‏سازی کارآمد در کشورهای عضو، افزایش آگاهی، سطح مشارکت و پشتیبانی عموم از آثار میراث جهانی از طریق ارتباط و تقویت نقش جوامع در اجرای کنوانسیون میراث جهانی از اهداف راهبردی شورای بین‏المللی «ایکوموس» است.

عمرانی‏رکاوندی اظهار امیدواری کرد با برپایی نشست‏های تخصصی و تلاش برای تحقق اهداف راهبردی شورای بین‏المللی ایکوموس و همچنین حفظ و احیای آثار تاریخی و باستانی استان، شاهد رونق گردشگری تاریخی و فرهنگ‏سازی مناسب برای حفاظت از ابنیه‏ها و یادمان‏های ارزشمند استان باشیم.

انتهای پیام/2307/ر/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول