اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

روزنامه‌های چاپ امروز کابل

تبلیغات علیه نیروهای امنیتی افغان بی‎اثر است

روزنامه‌های امروز چاپ کابل در واکنش به نقل قول منتشر شده از رئیس پیشین سازمان اطلاعات ارتش پاکستان که توانایی نیروهای امنیتی افغان را به چالش کشیده بود، نوشتند که تبلیغات علیه نیروهای امنیتی افغانستان بی‎اثر خواهد بود.

تبلیغات علیه نیروهای امنیتی افغان بی‎اثر است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، برخی از روزنامه امروز (3 شنبه) چاپ کابل در سرمقاله‎ها و دیدگاه‎های رسمی خود با اشاره به نقل قول صورت‎گرفته از ژنرال «حمید گل» رئیس پیشین سازمان اطلاعات پاکستان که توانایی نیروهای امنیتی افغانستان را به چالش کشیده است، نوشتند که تبلیغات تخریبی علیه نیروهای امنیتی افغانستان بی‎اثر خواهد بود.

«روزنامه انصار»، تحت عنوان «نیروهای مسلحِ قدرتمند، خارچشم دشمنان افغانستان» نوشته است:« فردی که خود را آگاه مسائل سیاسی می‌‎داند به نقل از حمید گل، رئیس پیشین سازمان اطلاعاتی پاکستان(آی.اس.آی) گفته است: این که امنیت انتخابات افغانستان به صورت درست تأمین شد ناشی از توافق آمریکا و طالبان پیش از این انتخابات بوده است، نه محصول توانایی و تدابیر امنیت اتخاذ شده از سوی نیروهای امنیتی افغانستان!».

این روزنامه  تأکید کرده است: سخنان حمیدگل مغرضانه و به منظور ضربه زدن به روحیه نیروهای امنیتی افغانستان و کاهش محبوبیت آن‌ها نزد مردم این کشور ایراد شده است؛ اما چنین سخنانی که عدم صحت آن از آفتاب هم روشن‌تر است، نشانگر آن است که توانایی نیروهای امنیتی افغانستان در تأمین امنیت این کشور در حدی ارتقا یافته که خار چشمی برای بدخواهان و دشمنان افغانستان شده است.

انصار در ادامه نوشته است: اگر چنین سخنانی(اظهارات حمید گل و گفته‎های شخصی که از وی نقل قول کرده است) درست می‌بود، چرا آمریکا در طول 12 سال گذشته چنین توافقی نکرد تا دست کم هستیِ بیش از 3 هزار نظامی خارجی در افغانستان هزینه نشوند.

«روزنامه جامعه باز»، آنچه به نقل قول از حمیدگل گفته شده را بی‎تأثیر خوانده و نوشته اشت: این امر کاملا عیان است که نیروهای امنیتی افغانستان با تأمین امنیت انتخابات نشان داند که چنانچه اراده سیاسی برای مهار طالبان وجود داشته که ارتش و پلیس ملی افغانستان توانایی تضعیف طالبان و پیش‎گیری از حملات خشونت طلبانه  این گروه را دارند.

این روزنامه با اشاره به نشست‌هایی که به منظور تقدیر از نیروهای امنیتی افغانستان پس از انتخابات 16 فروردین در ولایت‎های مختلف افغانستان برگزار شد، نوشته است: نیروهای امنیتی افغانستان به خاطر فعالیت‎های فداکارانه و تلاش شبانه روزی خود در تأمین امنیت گردهمایی‎های انتخاباتی و به ‎ویژه ایجاد اطمینان امنیتی در روز انتخابات، اینک به حمایت اجتماعی و محبوبیت مردمی‎ فزاینده‎ای دست یافته‌اند.

سایر روزنامه‌ها نیز به موضوعات مختلف دیگری پرداخته‌اند و کمتر نشانه‎هایی از توجه به مباحث مشترک را می‎توان در سرمقاله‎ها و دیدگاه‎های رسمی آن‎ها یافت.

«روزنامه ماندگار»، با اشاره به بی‎توجهی در مورد برخی تقلب‌های انتخاباتی در انتخابات سال 2009 میلادی افغانستان، خطاب به کمیسیون مستقل انتخابات این کشور نوشته است: «کمیسیون مستقل انتخابات مسئولیت دارد که وضعیت را کنترل کرده و نتیجۀ انتخابات را چنان‌ که هست، به مردم اعلام کند و نبایستی زیر بار هیچ‌گونه گرایش سیاسی، قومی ‌و سمتی رود و از تخطی‌‌ها چشم بپوشد».

«روزنامه 8 صبح»، نیز موجودیت یک اپوزیسیون قوی و فعال را در کنار دولت آینده افغانستان یک نیاز فوری و ضرورت اساسی برای افغانستان دانسته و نوشته است: «افغانستان به یک اپوزیسیون مشروع و فعال همان‌قدر نیاز دارد که به یک حکومت کارا. این اپوزیسیون مشروع است که ضریب کارایی حکومت را بالا می‌برد. بسیار ضروری است که در دولت آینده، حکومت و اپوزیسیون مشروع، روابط روشن و تعریف شده داشته باشند. در بسیاری از کشورهای دموکراتیک، پارلمان‌ها همان‌طوری که برای حکومت، بودجه تصویب می‌کنند، مقداری از بودجه ملی را برای اپوزیسیون نیز در نظر می‌گیرند.»

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول