اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فراموشی جبران خسارت سرما در پای بهار

مسئولان به‌ فکر جبران خسارت سرما در مازندران باشند

سرمای بی‌سابقه بهمن 92 در بهشهر، میلیاردها تومان به باغداران بهشهری خسارت زد، درختان خسارت‌دیده، تا سه‌ سال دیگر نمی‌توانند بارآوری داشته باشند.

مسئولان به‌ فکر جبران خسارت سرما در مازندران باشند

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان بهشهر، سرمای بی‌سابقه ناشی از برف و یخبندان در بهمن 92، بیش از یک‌هزار میلیارد تومان به باغات مرکبات، اراضی کشاورزی و واحدهای دامی مازندران به‌ویژه در غرب استان خسارت زد.

اولویت جبران این خسارات، با بهره‌بردارانی‌ بود که قبلاً نسبت به بیمه‌ اراضی، محصولات و واحدهای کشاورزی خود اقدام کرده بودند.

مهم‌ترین خسارت سرما در بخش کشاورزی، به باغات مرکبات استان بود که 80 درصد آن در غرب و بقیه شامل شرق استان است، این خسارت هم به دو بخش میوه و تنه درختان تقسیم می‌شود، اگر فردی فقط بیمه محصولات داشته و درختان او به ‌دلیل سرما از بین رفته‌اند، خسارت وی را بیمه پرداخت نمی‌کند و باید به‌دنبال راه‌های دیگری برای جبران خسارت باشد.

خسارت 20 میلیاردی به بخش کشاورزی در بهشهر

در شرق استان و به‌ ویژه در شهرستان بهشهر که 12 درصد تولیدات استان را دارد، بهمن‌ماه سال گذشته متحمل خسارتی به میزان 19 میلیارد و 914 میلیون تومان در بخش کشاورزی شد که 7.5 میلیارد تومان آن مختص باغات مرکبات است.

از این میزان، بیش از 50 درصد باغات، در خلیل‌شهر قرار دارند که به گفته غلامرضا قنبری مدیر جهادکشاورزی شهرستان بهشهر، تا سه سال آینده نمی‌توانند بارآوری داشته باشند.

خسارت سرما به تنه درختان مرکبات که به مرگ آنها انجامید، 6.5 میلیارد تومان است و یک میلیارد تومان هم به میوه درختان، خسارت زد. 

درختان مرکبات، بیمه تنه درخت نبودند

 وی تصریح کرد: با توجه به اینکه قریب ‌به اتفاق باغات مرکبات خسارت ‌دیده در بهشهر(از علی‌تپه تا خلیل‌شهر و از شهیدآباد تا رستمکلا)، بیمه تنه درخت نداشتند، برخی از بهره‌برداران درخواست تسهیلات دارند تا بتوانند نسبت به خرید نهال‌های جدید اقدام کنند.

این مسئول، نگرانی مهم حاصل از خسارات را، امرار معاش مردم خلیل‌شهر از باغات مرکبات عنوان کرد که هنوز ریالی برای جبران خسارت‌‌ها در نظر گرفته نشد.

درآمد برخی از خلیل‌شهری‌ها وابسته به کشاورزی است

محمدحسن رضایی‌ رئیس شورای اسلامی شهرستان بهشهر و سخنگوی شورای اسلامی خلیل‌شهر هم در این باره به خبرنگار فارس، گفت: قسمت عمده درآمد مردم خلیل‌شهر از طریق کشاورزی و دامداری‌ است، برخی‌ها باغدارِ صرف هستند و درآمد آن‌ها وابسته به فروش مرکبات(انواع پرتقال و انار) است.

بیمه کشاورزی جدی گرفته نمی‌شود

وی با بیان‌ اینکه خسارت سرما به باغات مرکبات خلیل‌شهر به حدی‌ است که باغداران تا دو سال آینده هیچ درآمدی نخواهند داشت، افزود: جدی ‌نگرفتن انواع بیمه کشاورزی و آشنا نبودن به برخی قواعد پرورش درختانِ مثمر، از مشکلات جدی بخش کشاورزی ا‌ست که سعی داریم در این‌باره با کمک جهادکشاورزی، با مردم بیشتر صحبت کنیم.

سخنگوی شورای اسلامی خلیل‌شهر با اشاره به از بین رفتن بسیاری از درختان مرکبات در خلیل‌شهر، گفت: برخی از بهره‌برداران، درختان خود را قطع کردند اما کارشناسان جهادکشاورزی پیشنهاد دادند؛ باغداران، تا پایان اردیبهشت‌ماه صبر کنند.

بیش از 300 باغدار خلیل‌شهری، خسارت دیدند

وی، با اشاره به مراجعات زیاد خسارت‌دیدگان به شهرداری و شورای خلیل‌شهر، افزود: در واحد خدمات شهری، لیستی از این افراد با ذکر تمامی مشخصات به همراه فیلم و عکس، تهیه کردیم و پیگیر درخواست‌هایشان با همکاری جهادکشاورزی هستیم.

رئیس شورای اسلامی شهرستان بهشهر، از سرگردانی و نگرانی بیش از 300 باغدار خلیل‌شهری به آینده‌ای مبهم گفت و اینکه حتی اگر تسهیلات دولتی در اختیار آن‌ها قرار گیرد، بازپرداخت تسهیلات برای باغدارانِ صرف، بسیار مشکل است.

امرار معاش مردم به خطر نیفتد

هرچند جبران این خسارت‌ها از سوی دولت، با توجه به بیمه‌نبودن باغات کشاورزی، کار دشواری ا‌ست، و از طرفی دولت با مشکلات ناشی از ناتوانی در بازپرداخت تسهیلات از سوی برخی خسارت‌دیدگان مواجه است، اما می‌طلبد دولت کریمه با مدیریت جهادی نسبت به جبران بخشی از این خسارت‌ها اقدام کند تا امرار معاش مردم به‌خطر نیفتد.

«رباط سر» در جاده منطقه نمونه گردشگری «سرخ‌او»، «گت زمین»، و «رباط» در خلیل‌شهر متحمل بیش‌ترین خسارت سرما به باغات مرکبات، شدند.

خلیل‌شهر، با جمعیتی بیش از 10 هزار نفر، یکی از شهرهای شهرستان بهشهر در ضلع شرقی است.

انتهای پیام/86001/ح40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول