اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عماد افروغ در دانشگاه فردوسی مشهد:

ریشه فساد اقتصادی کشور رانت اطلاعاتی است

یک کارشناس مسائل سیاسی به فساد اقتصادی در کشور اشاره کرد و گفت: فساد اقتصادی ناشی از اقتصاد نفتی متمرکز و رانت اطلاعاتی است.

ریشه فساد اقتصادی کشور رانت اطلاعاتی است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، عماد افروغ ظهر امروز در همایش کشوری اقتصاد مقاومتی در مسیر پیشرفت درون‌زا که در پردیس دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: شعار امسال جامع و کاربردی است.

وی افزود: فرهنگ از لحاظ تعریف، معرفت مشترکی است که دارای چند مؤلفه برجسته شامل جهان‌بینی، ارزش‌ها، الگوهای رفتاری و نمادها است.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه تعریف مؤلفه‌های فرهنگی برای نامگذاری سال جاری کفایت نمی‌کند، اضافه کرد:‌ مشکل اصلی کشور با وجود امکان اشاره و نقد،‌ نداشتن جرأت است.

افروغ با اشاره به اینکه نیازمند فرهنگ به مثابه یک قاعده و اصل هستیم، اضافه کرد: منظور از قاعده، هنجارهای اجتماعی نبوده است چرا که مشکل ما آگاهی نداشتن از قواعد و تدوین نکردن آنهاست.

وی تصریح کرد: باید تبیین صحیح و قاعده‌گرایانه‌ای از ارکان جمهوری اسلامی داشته باشیم تا دچار روزمرگی نشویم.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: در کشور ما اغلب نگاه‌ها عمل‌گرایانه بوده و ساختارگرایانه نیست.

افروغ خاطرنشان کرد: در کشور انواع و اقسام نگاه‌های عامل‌گرایانه و ارکان حکومت وجود دارد و اگر قاعده حاکم باشد و مسئولین موظف به رعایت قاعده باشند دلیلی برای اینکه شخصی بیش از حد اختیارات داشته باشد، وجود ندارد.

وی با بیان اینکه باید توجه داشته باشیم که چه خللی در نظام وجود دارد و چرا یک فرد می‌تواند خلاف قواعد نظام عمل کند، گفت:‌ برخی از مراجع نقش نظارتی خود را از یاد برده و فقط به تصدی‌گری فکر کرده‌اند.

افروغ با اشاره به اداره کردن کشور به صورت فقهی در حال حاضر اظهار کرد:‌ به طور مثال در بانکداری اسلامی و بحث اقتصاد اسلامی قاعده و کل نادیده گرفته شده است و اجزاء درست شده که همه اینها از مصیبت‌های ما به شمار می‌روند.

وی با بیان اینکه منطق امام (ره) دیالکتیک بوده است، اضافه کرد:‌ یکی از ویژگی‌های این منطق رو به رشد بودن آن است و مردم‌سالاری دینی توجه به مکان و زمان، ارتباط دین و دنیا، فرد و جامعه، اخلاق و سیاست و ... ترجمانی از منطق دیالکتیک است.

افروغ ادامه داد: باید مدیریت اقتصادی و فرهنگی رو به جلو باشد و اگر در مدیریت خود زمانی احساس کردید پس از 30 سال به عقب برگشته‌اید، بدانید مدیریت اقتصادی با روزمرگی و بی‌قاعدگی روبه‌رو شده است.

وی خاطرنشان کرد: در توسعه فرهنگی طبق تعریف یونسکو، توسعه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و ... با وفق دادن آنها با فرهنگ آن جامعه صورت می‌گیرد و توسعه مجموعه‌ای جامع است که همه جوانب زندگی را در برمی‌گیرد.

افروغ با بیان اینکه نباید کلیت فرهنگ را در توسعه فراموش کرد، گفت: برای تحقق شعار سال بدون توجه به فرهنگ، عزم ملی، اقتصاد و مدیریت جهادی شکل نمی‌گیرد.

وی در رابطه با جایگاه فرهنگ در انقلاب و جامعه تصریح کرد: انقلاب ما ارزشی است و با توجه به ارزش‌ها به عنوان یکی از مؤلفه‌های فرهنگ از نمره خوبی در اخلاق برخوردار نیستیم.

افروغ با اشاره به اینکه اگر در اخلاق وضع خوبی نداشته باشیم در انقلاب نیز نمی‌توانیم نمره خوبی کسب کنیم، افزود: ‌وجه ممیز انقلاب اسلامی اخلاق و معنویت است.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه اگر اخلاق نباشد، نمی‌توان آزادی و عدالت را جمع کرد، گفت:‌ سیاست‌زده نباشید و رفتاری معطوف به گذشت داشته و بدانید انقلاب مبتنی بر گذشت است.

وی در خصوص بازتاب اخلاق در آزادی و عدالت خاطرنشان کرد: آزادی معنوی را پاس بداریم و در اقتصاد به عدالت اجتماعی اندیشیده و همه توجه و نگاه‌ها را معطوف به حیات اخلاقی جامعه بدانیم.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: انقلاب اسلامی دارای بیشترین هویت ایرانی و اسلامی است و پس از تحول سیاسی کشور در دوره رضاخان که دشمن درصدد تغییر و تحول در فرهنگ کشور برآمد، انقلاب پدید آمد.

افروغ به 8 سال مقاومت در جنگ تحمیلی با مدل مدیریتی آن دوره اشاره کرد و گفت: ‌اگر جنگ مانند اکنون متکی به اقتصاد نفتی بود، اداره نمی‌شد.

وی با بیان اینکه جنگ با مدیریت جهادی، عزم ملی، مشارکت و آمایش سرزمین اداره شده و به صورت متمرکز اداره نشده است، گفت: در جنگ دست نیاز واقعی به سوی همه قابلیت‌ها دراز شد.

افروغ تصریح کرد: با تمرکزگرایی نمی‌توان کشور را اداره کرد و باید همه استان‌ها و شهرستان‌ها اختیارات داشته باشند تا نوآوری‌ها بروز کند.

وی ادامه داد: تمرکزگرایی در اداره کشور آن را تبدیل به یک شهر متروپل و چند شهر بزرگ کرده است.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به نفت به عنوان منبع اقتصادی مردم اظهار کرد:‌ مشکل ما اقتصاد نفتی و برنامه‌ریزی متمرکز است.

افروغ اضافه کرد: باید فرهنگ استفاده از منابع دینی را در راستای سازندگی ایجاد کرده و اقدامات لازم را در مدیریت جهادی انجام دهیم.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه مدیریت جهادی با مصرف‌گرایی قابل جمع نیست، اضافه کرد:‌ مدیریت جهادی کار تئوری، قناعت و تلاش شبانه‌روزی می‌طلبد.

وی با بیان اینکه در زمان جنگ مدیریت جهادی کاملاً مشهود بود، گفت: در آن دوره یک وجب از خاک میهن به دست دشمن نیفتادن اهمیت داشت اما این تفکر در سازندگی کشور وجود ندارد.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اقتصاد مقاومتی به عنوان یکی از بهترین سندها که رهبر معظم انقلاب اسلامی مطرح کرده‌اند، خاطرنشان کرد:‌ امیدواریم اقتصاد مقاومتی و توجه به بند بند آن مدنظر همگان قرار گیرد.

افروغ در خاتمه به فساد اقتصادی در کشور اشاره کرد و گفت: فساد اقتصادی ناشی از اقتصاد نفتی متمرکز و رانت اطلاعاتی است.

انتهای پیام/2202/ز40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول