اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس میراث فرهنگی کاشان مطرح کرد

ساخت و سازهای غیرمجاز سد راه ثبت جهانی سیلک

کارشناس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان با انتقاده از ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم مجموعه تاریخی سیلک کاشان، آن را مانعی در مسیر ثبت جهانی شدن سیلک قلمداد کرد.

ساخت و سازهای غیرمجاز سد راه ثبت جهانی سیلک

حمیدرضا زیارتی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کاشان با ابراز تأسف از ساخت‌ و سازهای غیرمجاز در حریم تپه‌های سیلک اظهار داشت: عدم تعامل و همکاری میان دستگاه‌ها، باعث تعرض و ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم تپه‌های سیلک که از لحاظ تاریخی ارزش بسیاری در دنیا دارد شده است.

وی تصریح کرد: در هفته گذشته یکی از همشهریان که در حال ساخت و ساز در حریم درجه دو سیلک در شهرک امیرالمؤمنین(ع) بود در هنگام عملیات حفر چاه با یک گور خمره‌ای مواجه می‌شود که بلافاصله با تماس به مأموران میراث فرهنگی، موضوع را اطلاع می‌دهد.

این کارشناس میراث فرهنگی کاشان با تمجید از این شهروند کاشانی افزود: کار‌شناسان میراث فرهنگی پس از بازدید از محل با توجه به اهمیت کشف، کار‌شناسان باستان‌شناس و مرمت‌گر در محل مستقر شدند و پس از چند روز کاوش و استحکام‌بخشی اولیه، خمره یاد شده را از درون خاک بیرون کشیدند و برای انجام مرمت اصولی و مطالعات تکمیلی به کارگاه مرمت این اداره منتقل کردند.

زیارتی خاطرنشان کرد: این اثر تاریخی یک مدفن گور خمره‌ای متعلق به دوره اشکانیان است که ادامه مطالعات و بررسی‌های باستان‌شناسی برای کشف یافته‌ای بیشتر از جنسیت و سن اسکلت کشف شده در حال انجام است.

این کارشناس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان در خصوص رفتار این شهروند کاشانی یادآور شد: با نظر مدیر میراث فرهنگی کاشان در برنامه‌ای ویژه از این همشهری تجلیل ویژه می‌شود تا به عنوان یک الگوی تاریخ‌دوست به همشهریان معرفی شود.

وی بیان داشت: انتظار می‌رود تا با همکاری مالکان حریم محوطه باستانی سیلک و پیدا شدن موارد مشابه شاهد همراهی همشهریان و پرده‌برداری از ابهامات موجود در زمینه این مقطع از تاریخ کاشان باشیم.

زیارتی در مورد ساخت و ساز در حریم تپه‌های سیلک عنوان کرد: یک خانه در محوطه مشرف به تپه‌های سیلک به نام منزل مشیری در حال ساخت و ساز است که از چهار سال پیش مخالفت خود را با احداث هرگونه بنا در این محل اعلام کردیم.

وی افزود: در استعلامی که شهرداری از این اداره داشت تنها اجازه دیوارکشی در محدوده زمین ملکی صادر شد و این امر باعث شد تا مالک اقدام به گودبرداری غیرمجاز کند که در زمان گودبرداری شاهد خرده سفال‌های متعددی بودیم که جز افسوس و اندوه دستاوردی دیگر برای‌مان به دنبال نداشت.

این کارشناس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان با بیان اینکه در زمان آغاز عملیات گودبرداری اقدام به شکایت حقوقی کردیم و دادستانی حکم به توقف و تعطیلی پروژه داد تصریح کرد: در چهار بار حکمی که توسط مأموران نیروی انتظامی ابلاغ شد به دلیل اینکه میراث فرهنگی قوه مجریه نیست حتی شاهد تعطیلی نصف روزه پروژه نبودیم و در این مسیر مسئولان ذی‌صلاح نیز ما را یاری نکردند.

وی ادامه داد: انتظار داشتیم تا حداقل شهرداری به عنوان بازوی اجرایی وارد عرصه شود و از تجاوز و تخریب آثار تاریخی جلوگیری کند.

زیارتی در ادامه از شکایت مالک علیه پرونده تشکیل شده سخن گفت و متذکر شد: دادگاه کاشان با توجه به صدور پروانه ساخت منزل مسکونی توسط شهرداری کاشان به این ملک، مالک را تبرئه کرد که پس از صدور این حکم اعتراض خود را به رأی صادره اعلام کردیم و پرونده به دادگاه تجدید نظر استان ارسال شده است.

وی با بیان اینکه چگونه بدون توجه به استعلامات میراث فرهنگی پروانه صادر شده است جای سؤال دارد ابراز داشت: این پروانه برای بخشی از این زمین که در حریم درجه دوم سیلک بوده، صادر شده است ولی تخلف ساخت آن مورد توجه قرار نگرفته و خبری از دال‌گزاری شهرداری نیز نبوده است.

کارشناس میراث فرهنگی گفت: از منظری دیگر این پروانه برای ساخت یک طبقه و آن هم ارتفاع زیر پنج متر صادر شده که متأسفانه ارتفاع ساخت گنبدهای این بنا از 14 متر هم تجاوز کرده است و مانع بزرگی برای ثبت جهانی سیلک است و تمام توان خود را برای دریافت رأی تخریب بنا به کار بسته‌ایم تا از این ظلم تاریخی به آثار تاریخی کاشان جلوگیری کنیم.

وی در مورد ساخت و ساز همشهریان در حریم تپه‌های سیلک اذعان داشت: همان‌طور که ما گذشتگان‌مان را به دلیل کم‌توجهی به این اثر تاریخی مورد نکوهش قرار می‌دهیم تاریخ و آیندگان نیز ما را از این نظر مورد سرزنش قرار خواهند داد.

زیارتی با اشاره به یکی از وجوه نامگذاری سال 93 به عنوان سال فرهنگ تأکید کرد: باید تلاش کنیم تا فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی خود را تقویت و ترویج کنیم و حفاظت و پاسداری از داشته‌های فرهنگی‌مان را جدی بگیریم نه به دست خودمان آنها را تخریب سازیم و به این بیاندیشیم که مردم آینده در مورد ما چه فکر خواهند کرد.

انتهای پیام/63010/ح40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول