اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان:

گفتمان‌های انقلابی بر گفتمان‌های هنری تأثیر گذاشته‌اند

عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان گفت: گفتمان‌های انقلابی بر گفتمان‌های هنری تأثیر گذاشته‌اند.

گفتمان‌های انقلابی بر گفتمان‌های هنری تأثیر گذاشته‌اند

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، محمدرضا روزبه شامگاه یکشنبه در نشست ادبی جریان‌شناسی ادبیات انقلاب که در حوزه هنری لرستان با حضور جمعی از هنرمندان در خرم‌آباد برگزار شد، گفت: ماندگاری یک پدیده هنری و فرهنگی در گرو بسیاری از معیارها است.

وی ادامه داد: اگر ادبیات بعد از انقلاب بخواهد ماندگار شود، باید مراحلی مانند فرم و جنبه‌های زیباشناسی خود را در حدود استاندارد هنر جهانی بالا بکشاند.

روزبه اظهار داشت: ادبیات انقلابی اگر بخواهد ماندگار شود، باید بر محتواهای اصیل و عمیق انسانی و بشری توأم با مایه‌های ملی و بومی پایبند باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان گفت: جنبه‌های فرم و زیباشناسی در کنار اندیشه‌های والای انسانی و بشری توأم با دیگر مساعدت‌های تاریخی می‌تواند ادبیات ما را به مرزهای وسیع‌تری از لحاظ تاریخی و جغرافیایی بکشاند.

این مسئول خاطرنشان کرد: گفتمان‌های انقلاب را باید فارغ از گرایش‌های مرسوم و غیرعلمی تعریف کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان ابراز داشت: دوره نخست در شعر بعد از انقلاب دوره گفتمان‌های راسخ ایدئولوژی بوده که به شعر از منظر وقایع انقلابی، تعهد انسانی، مبانی و ارزش‌های انقلاب و گفتمان‌های آن پرداخته می‌شود.

روزبه اظهار داشت: شعر سال‌های اول انقلاب پرشور، پرهیجان و مسلط بر گفتمان‌های قاطع ایدئولوژی بوده که این شعر با جنگ پیوند می‌خورد.

این مسئول خاطرنشان کرد: مؤلفه‌های شعر اصلی دهه اول انقلاب روحیه شور، امید، مردم‌باوری و ... است که شعر گاهی صریح و گاهی غیرصریح بیان می‌شود.

وی متذکر شد: شعر دهه دوم انقلاب دوره تعادل بین فرم و محتوا است؛ به صورتی که شاعران پرشور و انقلابی تحت تاثیر گفتمان‌های خاص انقلاب بودند.

انتهای پیام/85001/ذ30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول