اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک کارشناس بهداشت دندان:

تزریق بی‌حسی عامل عمده ترس کودک از دندانپزشکی است

مسؤل واحد دهان و دندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: هر چند تزریق بی‌حسی، شایع‌ترین عامل ترس کودک از دندانپزشکی است، اما حین تزریق با کودک صحبت نکنید و کاملاً طبیعی رفتار کنید.

تزریق بی‌حسی عامل عمده ترس کودک از دندانپزشکی است

به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، آناهیتا حق‌شناس پیش از ظهر امروز در نشستی با موضوع رعایت اصول بهداشتی در نگهداری از دندان به مناسبت روز دندانپزشکی اظهار داشت: بهتر است قبل از رفتن به دندانپزشکی، کودک استراحت کرده و سرحال باشد زیرا خستگی و بی‌حوصلگی، معمولاً منجر به عدم همکاری کودک با دندانپزشک یا به خواب رفتن او روی صندلی دندانپزشکی می‌شود و انجام یک درمان خوب و با کیفیت توسط دندانپزشک را دشوار می‌کند.

 

حق‌شناس همچنین توصیه کرد: از بکار بردن کلماتی چون آمپول، سوزن، مته و خون که در کودک ترس و اضطراب ایجاد می کند، خودداری کنید.

وی اضافه کرد: قبل از آشنا شدن کودک با محیط پراسترس دندانپزشکی، برای شروع درمان کودکتان عجله نکنید زیرا مطب دندانپزشکی از دید کودک، یک جای ناآشنا با صداها و بوهای عجیب و غریب و دارای وسایل تیز و همچنین آدم‌هایی غریبه با لباس‌هایی سفید بلند است که مشغول انجام کارهای سخت و پیچیده پزشکی هستند و تمام اینها می‌تواند برای کودک دلهره‌آور باشد به همین خاطر بهتر است بعد از معاینه اولیه، درمان کودک با کارهای ساده‌ای چون برساژ، فلورایدتراپی (تمیز کردن دندان‌های کودک با مسواک برقی و زدن ژل فلوراید بر روی دندان‌ها) و فیشورسیلانت (شیارپوش) شروع شود و وقتی اعتماد کودک جلب شد و یاد گرفت در محیط دندانپزشکی چگونه باید رفتار کند، کارهای پیچیده‌تری چون درمان پالپ(عصب‌کشی) و روکش دندان‌ها انجام شود زیرا شروع کار با یک درمان سخت و پراسترس مثل کشیدن دندان، معمولاً منجر به ایجاد ترس شدید کودک از دندانپزشکی می‌شود که ممکن است اثرات منفی آن تا بزرگسالی ادامه پیدا کند.

حق‌شناس تاکید کرد: هرچند تزریق بی‌حسی، شایع‌ترین عامل ترس کودک از دندانپزشکی است، اما نگران انجام تزریق بی‌حسی دندان کودکتان نباشید و حین تزریق با کودک صحبت نکنید و کاملاً طبیعی رفتار کنید.

وی گفت: دندانپزشک و کارکنان دندانپزشکی از روش‌های کاهش ناراحتی و درد کودک حین تزریق آگاهی دارند و در این زمینه آموزش کافی دیده‌اند و انجام برخی تکنیک‌ها از جمله کاربرد ژل‌های بی‌حس کننده مخاط قبل از ورود سوزن، تعریف کردن یک داستان خیالی حین تزریق و پرت کردن حواس کودک از این طریق، انجام تزریق در وضعیتی که سرنگ در دید کودک نیست و ایجاد برخی حرکات مالشی در ناحیه تزریق توسط دندانپزشک کمک می‌کند دندان کودک به راحتی و حتی بدون اینکه خود او متوجه شود، بی‌حس شود.

انتهای پیام/66006/س30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول