اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون پیشگیری بهزیستی استان مرکزی:

23 کمپ ترک اعتیاد مجاز در استان مرکزی فعالیت دارند

معاون پیشگیری بهزیستی استان مرکزی از فعالیت 23 کمپ ترک اعتیاد مجاز در این استان خبر داد.

23 کمپ ترک اعتیاد مجاز در استان مرکزی فعالیت دارند

محمد‌علی الله‌دادی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: در حال حاضر 23 کمپ ترک اعتیاد در استان وجود دارد که همه دارای مجوز بوده و خانواده‌ها می‌توانند فرزندان معتاد خود را برای درمان به این کمپ‌ها معرفی کنند.

وی با بیان اینکه هم اکنون زمینه‌های لازم برای درمان و ترک افراد معتاد فراهم شده است، تصریح کرد: بیشترین حجم درمان معتادان در کمپ‌های ترک اعتیاد صورت می‌گیرد و افراد مصرف کننده مواد مخدر می‌توانند با مراجعه به این مراکز و یا معرفی از طرف نهادهای مربوطه تحت درمان قرار گیرند.

معاون پیشگیری بهزیستی استان مرکزی با تاکید بر اینکه خانواده‌ها نخستین رکن در پیشگیری از اعتیاد هستند، بیان داشت: اعتیاد به ویژه در میان قشر نوجوان و جوان که همواره مشکلات فراوانی برای جامعه، خانواده و افراد به همراه دارد بی‌شک یکی از بزرگترین مشکلات جامعه به شمار می‌رود که نخست خانواده‌ها در پیشگیری از آن نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند و سپس به دنبال آن جامعه بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

الله‌دادی با بیان اینکه آسیب‌شناسی قبل از وقوع و یا پیشرفت معضلی به نام مواد مخدر بسیار اهمیت دارد و خانواده، جامعه و مسئولان باید با نگاه تیزبینانه چاره‌ای برای آن بیندیشند، تاکید کرد: خانواده و جامعه که هر دو نقش مهمی در جلوگیری از این معضل دارند و به ترتیب باید توجه بیشتر به خطرات و مشکلات مواد مخدر داشته باشند، خانواده‌ها در برخورد با فرزندان در سنین خاص و حساس و درک درست از تغییر زمان و امکانات جدید فرزندان را راهبری کنند و جامعه نیز با درک درست از خواسته‌های متعارف جوانان در ایجاد امکانات تفریحی، ورزشی، علمی و... بدون هزینه و یا با حداقل هزینه برنامه‌ریزی داشته باشد تا هدایت جوانان از خانواده به جامعه دچار مشکل نشود. 

وی گفت: اعتیاد یک تفریح برای گروه سنی جوانان محسوب می‌شود و یکی از دلایل جذب جوانان به سمت اعتیاد در کشور ما نبود امکانات تفریحی و عدم لذت از اوقات فراغت است و از دلایل دیگر اعتیاد جوانان هیجان طلبی،کنجکاوی و کسب لذت است که اگر این تمایلات دوران جوانی به درستی هدایت نشوند ممکن است به آسانی گرفتار اعتیاد شوند.

معاون پیشگیری بهزیستی استان مرکزی با اشاره به نقش خانواده‌ها در پیشگیری از اعتیاد فرزندان به مواد مخدر خاطرنشان ساخت: آگاهی دادن، دوست بودن با فرزندان، ایجاد فضای امن و سالم در منزل و ارتباط موثر با فرزند نقش موثری در پیشگیری از اعتیاد جوانان دارد، همچنین درک این سنین با توجه به پشت سر گذاشتن آن توسط والدین و توجه به خواسته‌های متعادل و به جا، پر کردن اوقات فراغت با تفریحات سالم، عدم افراط و تفریط در استفاده از کامپیوتر و اینترنت بسته به سن و سال فرزند و... می‌تواند نقش خانواده در پیشگیری از اعتیاد فرزندان به مواد مخدر را تا حد زیادی افزایش دهد. 

الله‌دادی افزود: سن اعتیاد به دو بخش اولین مصرف و شروع اعتیاد اصلی تقسیم می‌شود که سن شروع اولین مصرف به 18 سال رسیده است.

وی با اشاره به نقش دستگاه‌ها در آموزش جوانان در زمینه مبارزه با اعتیاد ادامه داد: با توجه به اینکه دستگاه‌های زیادی متولی این امر هستند، نقش دستگاه‌ها بسیار مهم است، ولی ارتباطات بین بخشی دستگاه‌ها ضعیف است که باید تقویت شود، همچنین دستگاه‌های مرتبط در این زمینه باید در یک چارچوب برنامه‌ریزی شده و تعیین شده حرکت کنند و از پراکندگی و موازی‌کاری بپرهیزند.

معاون پیشگیری بهزیستی استان مرکزی پیرامون نحوه رفتار خانواده‌ها با جوانان معتاد بیان کرد: برقراری و ایجاد فضای مناسب و امن در منزل، ایجاد تعامل دو سویه مناسب در مواقع بحرانی پس از انجام مراحل مقدماتی، استفاده از مشاورین و متخصصین اعتیاد، بررسی و حل مشکل و حضور والدین در جلسات گروه از مسائلی است که باید مورد توجه قرا گیرد.

الله‌دادی اظهار داشت: معتاد تا قبل از ورود به درمان مجرم و پس از ورود به درمان بیمار است، از نگاه قانون معتاد در جامعه یک بیمار شناخته می‌شود اما همین افراد برای تامین مواد مصرفی خود دست به انواع جرائم می‌زنند که پس از ارتکاب جرم، مجرم شناخته شده و قانون با آنان به عنوان یک مجرم برخورد می‌کند اما، معتاد به خودی خود مجرم نیست و باید به عنوان فرد بیمار تحت درمان قرار گیرد.

وی در خصوص نقش بیکاری در اعتیاد جوانان گفت: بیکاری نقش به سزایی ندارد چرا که 70 درصد معتادان شاغل هستند و بیشتر بیکاری‌ها حاصل شده از این امر پیامدهای اعتیاد است.

معاون پیشگیری بهزیستی استان مرکزی در پاسخ به این سوال که بهزیستی استان مرکزی برای درمان معتادان قبل و بعد از زندان چه برنامه‌ای دارد، گفت: مشاوره و ارجاع به مراکز درمانی شامل کلینیک‌های درمان اعتیاد مراکز بهبودی، مراکز اجتماع درمان‌مدار و کاهش آسیب از برنامه‌های بهزیستی برای درمان معتادان است، برنامه‌های بهزیستی و سیاست دولت افزایش ظرفیت و تعداد مراکز و نظارت بر فعالیت‌ها و ارائه خدمات به بخش غیر دولتی است، در این راستا نظارت توسط اداره بهزیستی شهرستان و اداره کل به صورت مرتب انجام می‌شود.

به گفته وی تقویت طرح‌های پیشگیری اجتماع محور ویژه محیط‌های دانشگاهی، برگزاری نمایشگاه و کارگاه آموزشی، برگزاری جلسات و تبادل اندیشه با دستگاه‌های مختلف و برگزاری همایش مرتبط با موضوع اعتیاد از اقدامات صورت گرفته این معاونت در راستای آشنایی جوانان با پیامدهای اعتیاد است.

الله‌دادی با اشاره به عواقب استفاده از مواد مخدر صنعتی گفت: مواد مخدر صنعتی اثرات تخریبی و غیر قابل بازگشت بر مغز و سیستم دوپامین مغز دارد که باید جوانان را با آگاهی بخشی و اطلاع رسانی از خطرات و اثرات این نوع مواد مخدر که هم ارزان است و هم کنترل بر روی آنها دشوار است، آشنا کرد.

وی افزود: یک فرد معتاد از طریق درمان صحیح، پیگیری درمان پس از بهبودی و شرکت در گروهای خودیاری (na) قابل بازگشت به جامعه است، رها کردن فرد معتاد در جامعه پس از درمان امکان آسیب‌پذیری آن فرد را بیشتر می‌کند.

معاون پیشگیری بهزیستی استان مرکزی در خصوص فعالت مراکز ترک اعتیاد غیر مجاز ابراز داشت: مراکز ترک اعتیاد غیر مجاز همانند مصرف یک کالای تاریخ گذشته است که هم ضرر مالی و هم جسمانی و روانی دارد.

به گفته وی در حال حاضر 23 کمپ ترک اعتیاد در استان وجود دارد که دارای مجوز بوده و خانواده‌ها می‌توانند فرزندان معتاد خود را برای درمان به این کمپ‌ها معرفی کنند.

انتهای پیام/87001/ر30/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول