اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

طی 20 سال اخیر صورت گرفت

اجرای آبیاری تحت فشار در 400 هکتار از اراضی کشاورزی کاشمر

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر گفت: در 20 سال اخیر در سطح 400 هکتار از اراضی این شهرستان آبیاری تحت فشار اجرا شده است.

اجرای آبیاری تحت فشار در 400 هکتار از اراضی کشاورزی کاشمر

محمد صوابی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کاشمر اظهار داشت: با اجرای عملیات اجرایی 15 پروژه نیمه تمام آبیاری تحت فشار در سطح 57 هکتار، میزان اراضی استفاده‌کننده از سیستم آبیاری تحت فشار به 400 هکتار رسید.

وی با بیان اینکه برای اجرای این پروژه‌ها در سال گذشته به ازای هر هکتار اجرای آبیاری قطره‌ای 35 میلیون ریال هزینه شده است، یادآور شد: در همین راستا یک میلیارد و 995 میلیون ریال توسط دولت و 2 میلیارد و 500 میلیون ریال توسط کشاورزان تأمین و هزینه شده است.

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر با اشاره به اینکه اجرای چنین پروژه‌هایی نقش مهمی در کاهش مصرف آب و افزایش راندمان تولید محصولات کشاورزی دارد، خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود علاوه بر صرفه‌جویی 228 هزار متر مکعبی آب، شاهد بهبود کیفیت محصول تولیدی در باغات انار و انگور و نیز افزایش دو برابری تولید این محصولات نیز باشیم.

وی با بیان اینکه خرده مالکی در اراضی کشاورزی مهم‌ترین مشکل فرارو برای اجرای سیستم‌های مکانیزه کشاورزی است، تصریح کرد: در حال حاضر متوسط قطعات زراعی و باغی در این شهرستان 0.2 هکتار است که این عامل موجب شده که استقبال از اجرای عملیات نوین آبیاری با مشکل مواجه شود، چرا که اجرای این طرح به دلیل نیاز به استخر ذخیره آب با هزینه‌های زیادی روبرو است و اکثر کشاورزان توان پرداخت چنین هزینه‌هایی را ندارند.

صوابی با اشاره به وجود 27 هزار اراضی کشاورزی آبی در شهرستان کاشمر یادآور شد: اجرای سیاست‌های تشویقی و اجرای سیستم‌های آبیاری نوین به صورت گروهی و تجمیعی تنها راه حل برای استفاده کشاورزان از این سیستم آبیاری تحت فشار است.

انتهای پیام/2202/غ20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول