اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

عضو کمیسیون انرژی در گفت‌وگو با فارس خبر داد

سوال از زنگنه درباره بنزین پتروشیمی/ به نظر می‌رسد ادعای آلایندگی صحت ندارد

عضو کمیسیون انرژی با بیان اینکه وزیر نفت در صدد تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است،‌ گفت: از وزیر نفت پرسیدم مستندات آلایندگی بالاتر بنزین پتروشیمی نسبت به بنزین پالایشگاهی که بر مبنای آن برای واردات بنزین تصمیم‌گیری شده چیست.

سوال از زنگنه درباره بنزین پتروشیمی/ به نظر می‌رسد ادعای آلایندگی صحت ندارد

 سید‌‌موسی موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهارداشت: در اولین جلسه کمیسیون انرژی با وزیر محترم نفت در سال 93 آقای وزیر در خصوص طرح‌های اقتصاد مقاومتی در حوزه وزارت نفت گزارش داد.

وی افزود: به نظر می‌رسد وزیر نفت از نزدیک با اشراف و نظارت و با کمک کارشناسان و مدیران اقتصاد مقاومتی را پیگیری کرده‌اند و برداشت من این بود که ایشان با دلسوزی در صدد تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی هستند.

عضو کمیسیون انرژی با بیان اینکه بیشتر وقت کمیسیون به گزارش آقای وزیر گذشت، ادامه داد: در ادامه سوالات نمایندگان کمیسیون مطرح شد و بنده نیز سئوالی در مورد بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها را مطرح کردم.

وی اضافه کرد: پیش از این مطرح شده بود که بنزین پتروشیمی‌ها آلایندگی بالا و کیفیت پایینی دارند و در همین راستا بحث واردات بنزین مطرح شده بود اما پرسش من از آقای وزیر این بود که مستندات آلایندگی بالاتر بنزین پتروشیمی از بنزین پالایشگاهی چیست چرا که فرایند تولید هردو یکی بوده و براساس ریفورمیت تولید می‌شوند.

موسوی افزود: به نظر می‌رسد آلایندگی بیشتر بنزین پتروشیمی‌ها واقعیت نداشته باشد چرا که در پتروشیمی‌ها برج‌های بنزن‌زدایی وجود دارد و به همین دلیل بنزین پتروشیمی‌ها کمتر از 2 درصد بنزن دارد در حالیکه چنین فرآیندی در پالایشگاه‌ها وجود ندارد.

وی ادامه داد: در عین حال اساساً بنزین در 3 یا 4 مجتمع پتروشیمی در جنوب کشور تولید می‌شود و در همان استان‌ها و شهرستانهای جنوبی به مصرف رسیده و به تهران و دیگر کلان‌شهرها ارسال نمی‌شود که با توجه به این واقعیت، نسبت دادن آلودگی هوای شهر تهران به بنزین پتروشیمی‌ها بی‌پایه است.

نماینده مردم لامرد در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: در همان شهرهای جنوبی هم مخلوطی از بنزین پالایشگاهی و بنزین پتروشیمی مصرف می‌شود و برای ما مورد ابهام است که چرا آلودگی هوا و اساساً آلایندگی به بنزین پتروشیمی‌ها نسبت داده می‌شود.

وی تصریح کرد: درباره قیمت تمام شده بنزین پتروشیمی و بنزین وارداتی می‌توان بحث کرد و مشخص کرد کدامیک به صرفه‌تر است،اما باور ما این است که با توجه به مشکلاتی که غربی‌ها با تحریم بنزین برای ما ایجاد می‌کنند بهتر است از همین بنزین پتروشیمی استفاده کنیم تا پروژه‌های پالایشی جدید کشور به بهره‌برداری برسد.

عضو کمیسیون انرژی تاکید کرد: البته اگر واقعاً دلایلی وجود داشته باشد که واردات بنزین را توجیه‌پذیر کند، ما مخالفتی با آن نداریم و تعصبی روی وارد نشدن بنزین نداریم.

وی افزود: برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان کمیسیون فرصت زیادی وجود نداشت اما آقای وزیر نیز به موضوع بنزین پتروشیمی‌ها نپرداختند و پاسخی برای موارد مطرح شده ارائه نکردند.

به گزارش فارس، ادعای آلایندگی بنزین پتروشیمی‌ها از سوی معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست مطرح شد و بیژن زنگنه وزیر نفت که پیش از این آلایندگی بنزین پتروشیمی ها را رد کرد با پذیرفتن این ادعا از واردات روزانه 10 میلیون لیتر در سال 93 به جای بنزین تولید شده در مجتمع‌های پتروشیمی ساحل جنوبی کشور خبر داد.

تا کنون هیچ یک از مقامات مسئول در وزارت نفت آلایندگی بنزین پتروشیمی‌ها را تایید نکرده‌اند و این ادعا از سوی شرکت کنترل آلودگی هوای شهر تهران نیز رد شده است.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول