اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان خبر داد

برگزاری 320 برنامه به مناسبت هفته سلامت در زنجان

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان از طراحی 320 برنامه توسط دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان به مناسبت هفته سلامت خبر داد و گفت: این برنامه‌ها در سطح استان و شهرستان‌ها عملیاتی می‌شود.

برگزاری 320 برنامه به مناسبت هفته سلامت در زنجان

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، علیرضا بیگلری ظهر امروز در جمع خبرنگاران استان با اشاره به در پیش بودن هفته سلامت اظهار داشت: این هفته با شعار خودمراقبتی و دخالت‌های فرد و جامعه و نهادهای مرتبط برگزار می‌شود.

وی آموزش‌های همگانی خودمراقبتی را از الزامات دانست و اضافه کرد: این اقدامات منجر به افزایش شاخص‌های سلامت شده و حجم مراجعات را کاهش می‌دهد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان تاکید کرد: بر اساس اطلاعات علمی موجود آموزش‌های خودمراقبتی 50 درصد حجم مراجعات را به مراکز درمانی کاهش می‌دهد.

این مسئول از طراحی 320 برنامه توسط دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان به مناسبت هفته سلامت خبر داد و تصریح کرد: این برنامه‌ها در سطح استان و شهرستان‌ها عملیاتی می‌شود.

بیگلری برگزاری برنامه در مدارس، نمایشگاه هفته سلامت، کارگاه ویزیت رایگان، حضور در نماز جمعه و سخنرانی و گلباران مزار شهدا را از جمله برنامه‌های هفته سلامت عنوان کرد و ادامه داد: دیدار از دفاتر رسانه‌ها هم در اولویت برنامه‌های هفته سلامت قرار دارد.

ایران توان تامین نیرو برای دیگر کشورها را هم دارد

وی به پیشرفت‌های پزشکی غیر قابل کتمان در سطح کشور اشاره کرد و ابراز داشت: کشور بحران‌های تامین نیرو در دهه 60 و 70 را پشت سر گذاشته به نحوی که در حال حاضر توان تامین نیرو برای سایر کشورها را هم دارد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به نابسامانی‌های موجود در حوزه سلامت تاکید کرد: کشور با تدوین سیاست‌های کلان سلامت و ابلاغ آن توسط رهبری در صدد چاره‌اندیشی برای این مشکلات است.

این مسئول با بیان اینکه سیاست‌های کلان سلامت کشور در 14 بند ابلاغ شده است، گفت: همه این برنامه‌ها در راستای ارتقای رضایت‌مندی مردم از بخش سلامت انجام می‌شود.

سلامت به متولی اصلی خود واگذار شده است

بیگلری واگذاری امور سلامت را به متولی اصلی آن از نتایج عملیاتی شدن سیاست‌های کلان سلامت اعلام کرد و بیان داشت: کاهش هزینه و ارتقای رضایت‌مندی از نتایج کوتاه مدت اجرای سیاست‌های کلی هفته سلامت است.

وی افزایش سطح بهداشت را از نتایج میان مدت اجرای سیاست کلان سلامت برشمرد و خاطرنشان کرد: استقرار یک ساختار هوشمند در راستای شناسایی مشکلات و تقویت نقاط قوت از نتایج بلند مدت اجرای سیاست‌های ابلاغ شده سلامت کشور محسوب می‌شود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان یادآور شد: مسئولان ارشد نظام به این نتیجه رسیده‌اند که سهم سلامت از درآمد ناخالص ملی افزایش یابد.

این مسئول افزایش ماندگاری پزشکان به ویژه متخصصان را در مناطق کمتر برخوردار از دیگر نتایج اجرای سیاست‌های کلی سلامت کشور در آینده اعلام کرد.

بیگلری مبلغ در نظر گرفته شده برای تزریق به بخش سلامت را 6 هزار و 800 میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: 4 هزار و 600 میلیارد ریال این مبلغ از طریق درآمدهای هدفمندی یارانه‌ها تامین می‌شود.

وی در پاسخ به سئوالی در مورد تفاوت‌های کیفیت داروهای داخلی با انواع خارجی تاکید کرد: کیفیت و نتایج استفاده از داروها به صورت مرتب ارزیابی می‌شود و اگر مشکلی هم وجود داشته باشد در بحث بهینه‌سازی است که بیشتر باید مورد توجه قرار گیرد.

نظارت بر عملکرد مطب‌ها از دغدغه‌های نظام پزشکی و دانشگاه است

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس در مورد مشکلات موجود در مطب‌ها از جمله عدم حفظ حریم شخصی بیماران عنوان کرد: نظارت بر فعالیت مطب‌ها یک اقدام مشترک بین نظام پزشکی و دانشگاه است.

این مسئول حفظ حقوق بیمار را در همه ابعاد از دغدغه‌های مشترک نظام پزشکی استان و همچنین نظام پزشکی برشمرد و افزود: پذیرش چند نفری بیمار، قرار گرفتن مطب در طبقات فوقانی ساختمان‌ها و عدم اختصاص وقت به بیمار از جمله مشکلاتی هستند که پزشکان هم برای آنها دلایلی را اعلام می‌کنند، ولی آنچه در این میان مهم به نظر می‌رسد این است که هیچ مسئله‌ای نافی مسئولیت پزشک نیست و حفظ حقوق بیمار باید مدّنظر قرار گیرد.

مراجعه 85 هزار نفر به مراکز درمانی و بهداشتی زنجان

بیگلری در ادامه گزارشی هم از اقدامات حوزه بهداشت و درمان در ایام نوروز ارائه داد و گفت: 85 هزار مراجعه در این ایام به مراکز بهداشتی و درمانی انجام شده است.

وی تعداد بیماران بستری شده در مراکز درمانی استان زنجان را در ایام نوروز 5 هزار و 100 نفر اعلام و اضافه کرد: این آمار فقط مربوط به بستری‌های اورژانسی بوده است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان مجموع بازدیدهای انجام شده از مراکز درمانی را در طول ایام نوروز 60 مورد اعلام کرد و بیان داشت: روزانه سه بازدید از این مراکز انجام شده است.

این مسئول تعداد پایگاه‌های امداد جاده‌ای استان زنجان را در طول ایام نوروز 26 پایگاه اعلام کرد و گفت: 11 پایگاه شهری هم در این ایام در مناطق شهری مستقر بوده است.

انجام 358 ماموریت تصادفی

بیگلری از انجام 358 ماموریت تصادفی در ایام نوروز خبر داد و ادامه داد: نظارت‌هایی هم بر مراکز ارائه خدمات در این ایام انجام شده است.

وی واقعی کردن تعرفه‌ها را از نتایج اجرای برنامه‌های سیاست‌های کلان سلامت اعلام کرد و ادامه داد: واقعیت این است که درمان در همه دنیا گران است و پایه جبران این تفاوت‌ها تامین اجتماعی است تا مانع گرایش پزشکان به سمت بخش خصوصی شود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان بهداشت را در همه امور مقدم بر درمان دانست و تاکید کرد: بهسازی خانه‌های بهداشت در دستور کار دانشگاه قرار گرفته که در این رابطه 86 خانه بهداشت مورد بهسازی یا احداث مجدد قرار می‌گیرند.

این مسئول اعتبار مورد نیاز برای بهسازی و احداث مجدد خانه‌های بهداشت استان زنجان را 20 میلیارد تومان عنوان و اضافه کرد: 70 درصد این اعتبار توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و بقیه از طرق مختلف از جمله دانشگاه علوم پزشکی، استانداری و خیران بخش سلامت تامین می‌شود.

بیگلری در پاسخ به سئوالات مکرر خبرنگاران در مورد ضعف‌های عملکردی در درمان متذکر شد: هر چند مشکلات موجود را نمی‌توان به همه پزشکان و کادر درمانی تعمیم داد، ولی برخی حوزه‌ها نیاز به بازنگری و در واقع تحول دارند که این موضوع شامل برخی شهرستان‌ها از جمله خدابنده هم می‌شود.

انتهای پیام/73004/ن40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول