اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

نگاهی به عملکرد بهزیستی قزوین در توانمند کردن زنان

زنان سرپرست خانوار در تأمین نیازهای اقتصادی خانواده دچار مشکلاتی هستند که اداره کل بهزیستی قزوین در این راستا اقدامات مطلوبی را انجام داده است.

نگاهی به عملکرد بهزیستی قزوین در توانمند کردن زنان

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، خانواده از جایگاه و اهمیت ویژه‌ای در دین اسلام برخوردار است به همین دلیل مردم کشور ما در برپایی و حفظ آن مصمم هستند و از انجام هر کاری که موجب دوام آن بشود، کوتاهی نمی‌کنند.

همیشه سرپرست خانواده و تأمین نیازهای اساسی خانواده به عهده مردان و خانه‌داری نیز وظیفه زنان بوده است ولی عرف جامعه و سنت دینی با اشتغال زنان در بیرون از خانه‌ مخالفت چندانی ندارد به همین دلیل آنان به همراه همسران‌شان به راحتی در جامعه در زمینه‌های مختلف به اشتغال‌ مشغولند.

ولی فعالیت اقتصادی زنان زمانی سخت می‌شود که به دلایلی مختلفی مانند فوت همسر، طلاق و بیماری آنان عهده‌دار تأمین نیازهای اساسی زندگی می‌شوند و با نداشتن مهارت جویای کار هستند تا بتواند با کار کردن نیازهای خانواده خود را تأمین کنند.

از آنجایی که تأمین نیازهای خانواده برای این زنان امری سخت است به همین دلیل مسئولان بهزیستی با اجرای برنامه‌هایی از آنان حمایت می‌کنند تا این زنان با دغدغه‌های کمتری به این مهم بپردازند.

حسین افشار مقدم مدیرکل بهزیستی استان قزوین در این خصوص به خبرنگار فارس در قزوین می‌گوید: حوزه اجتماعی این اداره کل در قالب سه دفتر خدمات خود را به زنان سرپرست خانوار ارائه می‌دهد که یکی از این دفاتر، دفتر توانمندسازی خانواده و زنان است.

وی بیان می‌کند: زنان سرپرست خانوار مددجوی بهزیستی به دلایل فوت همسر، طلاق و از کارافتادگی شوهران از خدمات این اداره کل بهره‌مند می‌شوند البته از کارافتادگی شوهران آنان با نظر کمیسیون پزشکی بهزیستی تعیین و تأیید می‌شود.

این مسئول ادامه می‌دهد: سپس مددکاران اجتماعی بهزیستی وضعیت خانوادگی زنان سرپرست خانوار را بررسی، شناسایی و از نحوه زندگی و مشکلات آنها اطلاع پیدا می‌کنند و بر اساس آن خدمات لازم را به آنان ارائه می‌دهند.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین با اشاره به مشکلات زنان سرپرست خانوار ابراز می‌کند: بیمه مهم‌ترین دغدغه‌ زنان سرپرست خانوار مددجوی بهزیستی است که این مهم موجب افزایش امنیت فکری، روحی و روانی و کاهش دغدغه‌های آنان در زندگی می‌شود.

افشار مقدم بیان می‌کند: اجرای طرح بیمه تأمین اجتماعی زنان سرپرست خانوار مددجوی بهزیستی پشتوانه محکم حمایتی برای آنان در شرایط سخت زندگی و آینده در دوران پیری محسوب می‌شود که این اداره کل با انجام این اقدام حوزه اقتصادی و معیشتی این زنان را تقویت می‌کند.

این مسئول عنوان می‌کند: سال گذشته دو هزار و 51 زن سرپرست خانوار به صورت مستمری و غیرمستمری از بهزیستی خدمات دریافت می‌کنند که خدمات مستمری به صورت مبلغ 48 تا 90 هزار تومان و خدمات غیرمستمری نیز به صورت موردی شامل هزینه درمان و تحصیل به آنان پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه خدمات مستمری بگیری، کارافتادگی، فوت و درمانی پس از بازنشستگی به زنان سرپرست خانوار مددجوی بهزیستی ارائه می‌شود، بیان می‌کند: سال گذشته یک هزار و 34 زن خانوار زیرپوشش بیمه شدند که این زنان بعد از اینکه زمان بازنشستگی آنها فرا برسد از خدمات این بیمه برخوردار می‌شوند.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین یادآور می‌شود: حق بیمه پرداختی به زنان سرپرست خانوار متفاوت بوده که نوع معلولیت و سن از جمله مؤلفه‌های‌ تعیین‌کننده میزان پرداخت حق بیمه برای آنان تعریف شده است.

افشار مقدم با بیان اینکه بیشتر زنان سرپرست خانوار میان سال هستند، اظهار می‌کند: زنانی که پایین‌تر از 45 سال سن دارند، زیر پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار می‌گیرند و از حقوق و مزایای آن بعد از 10 سال بازنشستگی می‌توانند برخوردار شوند.

این مسئول بیان می‌کند: سال 91 تعداد 693 زن و سال 92 بیش از 300 زن سرپرست خانوار مددجوی بهزیستی زیر پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار گرفتند که با تحقق این مهم امنیت اقتصادی این زنان فراهم شده است.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان قزوین در این خصوص به خبرنگار ما می‌گوید: زنان سرپرست خانوار مددجوی بهزیستی به زنی گفته می‌شود که به دلیل فوت همسر، طلاق و یا بدسرپرستی، خود سرپرستی تأمین نیازهای ضروری زندگی را بر عهده دارد.

بهاره رحمانی با اشاره به مشکلات زنان سرپرست خانوار می‌گوید: این زنان نسبت به دیگران با مشکلات بیشتری در تأمین نیازهای زندگی مواجه‌اند که عدم نداشتن مهارت شغلی از مهمترین این مشکلات است.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان قزوین ادامه می‌دهد: به همین دلیل توانمندسازی و بازتوانی آنان در دستور کار این نهاد قرار گرفته و در این راستا اقدامات مناسبی انجام می‌دهد تا آنان بتوانند نیازمندی‌های زندگی را تأمین کنند، که تحقق این مهم می‌تواند وضعیت فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آنان را در جامعه ارتقا دهد.

رحمانی ابراز می کند: تشکیل گروه‌های همیار زنان سرپرست خانوار از جمله برنامه‌های توانمندسازی و اشتغال‌زایی بهزیستی بوده که تاکنون 14 گروه همیار در زمینه‌های مختلف مانند تولید روکش خودرو و پرورش قارچ و پخت نان سنتی با هدف اشتغال‌زایی تشکیل شده است.

وی بیان می‌کند: بهزیستی با آموزش مهارت‌های شغلی و تحصیلی به زنان سرپرست خانوار توانمندی آنان را افزایش می‌دهد تا مشارکت در تصمیم‌گیری‌های خانواده، کسب درآمد مستقل، مدیریت اقتصادی خانواده و دفاع از حق و حقوق اجتماعی برای این زنان در جامعه فراهم شود.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان قزوین خاطرنشان می‌کند: همچنین کلینیک مددکاری بهزیستی مهارت‌های زندگی را به زنان سرپرست خانوار آموزش می‌دهد تا روش‌های درست زندگی کردن را بیاموزند تا اعتماد به نفس و انگیزه آنان ارتقا یابد.

رحمانی عنوان می‌کند: سال 91، 294 زن سرپرست خانوار بازتوان شدند تا این افراد بتوانند زندگی خود را اداره و نیازهای فرزندانشان را تأمین کنند.

انتهای پیام/77009/ی40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول