اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز بهداشت شهید بلندیان قزوین خبر داد

مرکز بهداشت قزوین، آماده اجرای واکسیناسیون تکمیلی فلج اطفال

رئیس مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین از آمادگی این مرکز برای اجرای طرح واکسیناسیون تکمیلی فلج اطفال در قزوین خبر داد.

مرکز بهداشت قزوین، آماده اجرای واکسیناسیون تکمیلی فلج اطفال

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، اسماعیل کلهر بعدازظهر امروز در نشست آموزشی ویژه کارشناسان، کاردانان و بهورزان مراکز بهداشتی درمانی شهری روستایی، پایگاه‌های بهداشت شهری و خانه‌های بهداشت روستایی این استان اظهار کرد: طرح واکسیناسیون تکمیلی فلج اطفال اردیبهشت ماه و خردادماه سال جاری به اجرا در می‌آید.

وی با تأکید بر آمادگی واحدهای منتخب این مرکز برای تلقیح واکسیناسیون تکمیلی فلج اطفال، ویژه کودکان گروه سنی زیر پنج سال دارای شرایط لازم افزود: هر چند در ایران از سال 80 تاکنون، هیچ موردی از بیماری فلج اطفال مشاهده نشده است، اما برای اطمینان خاطر متولیان سلامت و همچنین ایمن بودن شهروندان، تزریق نوبت تکمیلی این واکسن (پولیو)، در دو مرحله به انجام می‌رسد.

رئیس مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین با بیان اینکه واکسن مربوطه به صورت خوراکی و به شکل چکاندن دو قطره برای هر کودک است، ادامه داد: نوبت نخست این طرح، از روز 30 فروردین ماه تا دوم اردیبهشت ماه جاری و نوبت دوم آن، از روز سوم تا هفتم خرداد ماه سال جاری به اجرا در می‌آید.

کلهر با اشاره به اینکه طرح یاد شده، سال گذشته نیز برای افزون بر دو هزار و 971 کودک ایرانی و مهاجر اجرایی شد، عنوان کرد: در مجموع دو مرحله، نزدیک به 6 هزار کودک در سال گذشته از فواید طرح واکسیناسیون تکمیلی فلج اطفال بهره‌مند شدند.

رئیس مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین با بیان اینکه بیماری فلج اطفال، در اثر ویروس پولیومیلیت ایجاد شده و با تأثیر روی سلول‌های عصبی نخاع، سبب ایجاد فلج شکل حاد می‌شود، تصریح کرد: بیش از 95 درصد مبتلایان، بدون علامت یا دارای علایم خفیف هستند، کمتر از یک درصد، فلج می‌شوند و در پنج تا 10 درصد نیز به دلیل درگیری عضلات تنفسی مرگ مشاهده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مهاجران خارجی که در اردوگاه‌ها یا خارج از آن اقامت دارند، خانوارهای ایرانی ساکن در کُلنی‌ها و محل تجمع عمده مهاجران خارجی و نیز مناطق زیر پوشش تیم‌های سیار و زندان‌ها در صورت اقامت کودک همراه با مادر گروه هدف این طرح است.

انتهای پیام/77011/ق30/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول