اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول تغذیه دانشگاه علوم پزشکی قزوین:

مصرف نمک در قزوین 2.8 برابر استاندارد جهانی است

مسئول تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان قزوین گفت: میزان مصرف نمک در این استان 2.8 برابر توصیه سازمان بهداشت جهانی است.

مصرف نمک در قزوین 2.8 برابر استاندارد جهانی است

نوروزعلی عزیزخانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین با اشاره به مصرف بالای نمک از سوی مردم این استان اظهار کرد: طی سال گذشته هر فرد در استان قزوین به طور میانگین پنج کیلوگرم نمک مصرف کرده است.

وی افزود: بنا بر توصیه سازمان بهداشت جهانی، هر فرد در سال باید کمتر از 1.8 کیلوگرم نمک مصرف کند و بر این اساس در واقع، مصرف نمک در این استان، حدود 2.8 برابر استاندارد اعلام شده است.

مسئول تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان قزوین تصریح کرد: با احتساب جمعیت یک میلیون و 200 هزار نفری استان، سال گذشته شش هزار تن نمک در سطح استان به مصرف رسیده که با توجه به توصیه سازمان بهداشت جهانی، حدود چهار هزار تن، بیش از نیاز مصرف شده است.

عزیزخانی بیان کرد: این مقدار عظیم نمک مصرف شده علاوه بر نمک سر سفره و نمکی که هنگام پخت به غذا اضافه می‌شود، از طریق وجود نمک در مواد غذایی به صورت طبیعی و غذاهای فرآوری شده محاسبه شده است.

مسئول تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان قزوین اضافه کرد: به عنوان نمونه در 100 گرم شیر و خامه یک دهم گرم نمک وجود دارد که این میزان در یک عدد تخم مرغ، مقدار 16 صدم گرم و در 100 گرم چیپس، مقدار سه گرم است.

وی هشدار داد: با مصرف زیاد نمک، احتمال ابتلای فرد به بیماری‌های فشار خون، قلبی ـ عروقی، پوکی استخوان، ناراحتی‌های کلیوی و سرطان معده، بیشتر می‌شود.

مسئول تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان قزوین عنوان کرد: از چهار گروه اصلی مواد غذایی وضعیت مصرف این چهار گروه در استان قابل توجه است.

عزیزخانی تصریح کرد: مصرف گوشت ماهی در استان قزوین با میانگین کشوری و جهانی فاصله زیادی دارد و با توجه به گسترش میزان شیوع سرطان در استان بهتر است مردم از لبنیات کم‌چرب استفاده کنند؛ چراکه میان مصرف چربی حیوانی و ابتلا به سرطان رابطه مستقیم وجود دارد.

انتهای پیام/77011/ب30/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول