اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

تاکستان، کارگاه صنایع دستی شهروندان تات

شهر تاکستان امروز به کارگاهی فعال و پویا به منظور بهره‌گیری از رشته‌های صنایع دستی تبدیل شده است.

تاکستان، کارگاه صنایع دستی شهروندان تات

به گزارش خبرگزاری فارس از تاکستان میراث فرهنگی و صنایع دستی تاکستان اولویت‌دار ترین بخشی است که به منظور شناسایی و معرفی هرچه بیشتر فرهنگ و تمدن تات در این شهرستان دنبال می‌شود.

شهرستان تاکستان در میانه استان قزوین دارای جایگاه کیفی و متمدنی در زمینه میراث فرهنگی است که در این راستا مسئولان بخش میراث فرهنگی این شهرستان اقداماتی را به انجام رسانده‌اند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان تاکستان در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تاکستان اظهار داشت: توسعه و توجه به میراث فرهنگی یکی از ضرورت‌های مهمی است که برای آن باید کار و برنامه‌ریزی صورت گیرد.

حسین طحان ادامه داد: شهرستان تاکستان با دارا بودن ظرفیت‌های تاریخی مختلف یکی از نواحی مهم و مستعد استان قزوین برای حمایت است.

وی با اشاره به وجود بناهای مختلف گردشگری و تاریخی در شهرستان تاکستان ادامه داد: بناهای این شهرستان با دوره‌های مختلف تاریخی از بهترین اماکن برای سیر و سیاحت هستند که در ایام مختلف سال از جمله نوروز نیز گردشگران از این بناها بازدید کرده‌اند.

وی با اشاره به وجود بقعه پیر در شهر تاکستان ادامه داد: بقعه پیر تاکستان در جنوب شهر تاکستان و در مجاورت قبرستان قدیمی شهر و و تپه باستانی خله کوه قرار گرفته است.

طحان بیان کرد: این بنا طرحی به شکل مربع به ابعاد قابل ملاحظه دارد و پوشش آن گنبدی است که توسط چهار سکنج بر روی طرح مربع سوار شده است.

این مسئول بیان کرد: بنای پیر تاکستان در نهایت سادگی دارای شیوه معماری استوار است و براساس نحوه ساخت می‌توان آن را از بناهای دوره سلجوقی به شمار آورد.

وی بیان کرد: بقعه پیر تاکستان در سال ‎ 1330 به شماره ‎ 348 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان تاکستان با اشاره به ضرورت گسترش صنایع دستی در تاکستان تصریح کرد: ویژگی‌های ناب، برجسته و تاریخی هنر صنایع‌دستی در بخش‌های مختلف شهرستان تاکستان بسیار ارزنده است.

وی عنوان کرد: بسیاری از روستاهای دورافتاده در تاکستان قابلیت‌های بسیار ویژه و فراوانی را در گسترش حوزه صنایع‌دستی دارند که با توجه و حمایت بیشتر مسئولان این شهرستان باید زمینه‌ شکوفایی استعداد‌های جوانان روستایی در تاکستان فراهم شود.

طحان بیان کرد: توسعه و اشاعه هر‌چه بیشتر میراث فرهنگی موجب آشنایی جوانان و نوجوانان با هنر و فرهنگی والای ایرانی اسلامی می‌شود.

وی ابراز داشت: مسئولان باید سعی کنند با برنامه‌ریزی و حمایت ویژه‌تر از تولیدات فرهنگی و هنری در حوزه میراث فرهنگی عرصه را برای رشد و توسعه هنر اسلامی فراهم کنند.

طحان ادامه داد: احیا و ترویج بلند مدت هنر‌های سنتی و به‌ ویژه گلیم بافی و کوزه‌گری در شهرستان تاکستان گامی مؤثر در راستای توسعه و رشد هنری و تاریخی در این شهرستان است.

مسئول واحد صنایع دستی شهرستان تاکستان نیز در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تاکستان گفت: واحد صنایع دستی تاکستان در طول سال برنامه‌هایی را به منظور گسترش رشته‌های صنایع دستی در تاکستان برگزار می‌کند.

میثم رحمانی ادامه داد: هنرجویان صنایع دستی تاکستان پس از حضور در کلاس‌های این واحد ضمن دریافت مدرک می‌توانند به کسب و کار خانگی بپردازند.

صنایع دستی نه صرفا یک خوش گذرانی و عمل سلیقه‌ای بلکه با توجه به ضرورت اشتغال‌زایی می‌تواند پلی برای تأمین هزینه‌های حداقلی برای یک خانوار و تأمین نیازهای اقتصادی باشد که شهرستان تاکستان قابلیت توجه به هنر اصیل و بومی را با توجه به فرهنگ «تاتی» در خود دارد.

انتهای پیام/77005/ک40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول