اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  شمال آفریقا

جنبش «النهضه» تونس و چالش‌های آینده

در آستانه برگزاری انتخابات در تونس، جنبش «النهضه» به عنوان مهم‌ترین تشکل سیاسی این کشور با چالش‌های داخلی و خارجی مواجه است که بازنگری در ساختار و خط مشی این جنبش را به امری الزامی تبدیل می‌کند.

جنبش «النهضه» تونس و چالش‌های آینده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تونس، اگرچه بسیاری از رهبران جنبش النهضه تأکید می‌کنند این جنبش که دارای بیشترین کرسی‌ها در مجلس موسسان این کشور است، در وضعیت خوبی به سر می‌برد، اما نشانه‌های بسیاری وجود دارد که خلاف این سخنان را به اثبات می‌رساند و نشان می‌دهد که این جنبش مدت‌هاست، در وضعیت عادی و طبیعی به سر نمی‌برد و آخرین آن اصرار «حمادی الجبالی» از رهبران آن جهت استعفا از دبیرکلی این حزب آن هم در این برهه است.

تا پیش از آغاز حوادث سال 2011 میلادی در این کشور که به سرنگونی «زین العابدین بن علی»، دیکتاتور سابق این کشور منتهی شد، رهبران حزب از وجود بحران عمیق در حزب شکایت می‌کردند، اما پس از انقلاب آنها توانستند با کنار نهادن اختلافات از شرایط پس از انقلاب خود را به عنوان حزبی قدرتمند در کشور مطرح کنند و قدرت را در دست بگیرند.

امروز، بار دیگر با اعلام زمان برگزاری کنفرانس یا همان نشست سراسری اختلافاتی درباره برگزاری یا عدم برگزاری این کنفرانس مطرح می‌شود. در اینجا جنبش صیغه جدیدی را مطرح کرد، تا به این طریق تا جای ممکن از تشدید اختلافات جلوگیری کند و به همین منظور برگزاری همه پرسی درباره برگزاری کنفرانس قبل از انتخابات یا پس از آن را ارائه نمود.

این راه حلی بسیار زیرکانه است، چون جنبش به شدت از این بیم دارد که مبادا تشدید اختلافات بر وضعیت آن در انتخابات تاثیر بگذارد، به ویژه آنکه جنبش تلاش دارد، با قدرت در این انتخابات شرکت کند.

دردسرهای اعضای مستعفی برای جنبش

اما برگزاری کنفرانس و اختلافاتی که در آن بروز می‌کند، تنها نگرانی رهبران النهضه نیست. یکی دیگر از نگرانی‌های این حزب تشکیل حزب جدیدی در تونس به نام «حزب البناء الوطنی» است که موسسان آن اعضای سابق جنبش النهضه هستند و ریاست آن را «ریاض الشعیبی»، عضو سابق دفتر سیاسی النهضه برعهده دارد که در نوامبر 2013 از النهضه استعفا کرد.

صرف نظر از اینکه این حزب در مراحل آینده و انتخابات آتی کشور چه جایگاهی خواهد داشت، آنچه موجبات نگرانی رهبران النهضه را فراهم آورده این است که رهبران مستعفی النهضه این بار به تنهایی و به صورت شخصی وارد عرصه سیاسی تونس نشده‌اند، بلکه اقدام به تشکیل نهاد و تشکل حزبی جدیدی کرده‌اند که به شدت اعضای النهضه را جذب خود می‌کند.

به نظر می‌رسد که «منار سکندرانی»، از رهبران سابق النهضه نیز در این اقدام در حال تبعیت از الشعیبی است و هم اکنون درصدد تشکیل حزب جدیدی است. الشعیبی پیشتر پیش بینی کرده بود که روند استعفاها در النهضه به دلیل اختلافات عمیقی که در این حزب وجود دارد، ادامه خواهد یافت و این علاوه بر تضعیف جنبش موجب می‌شود تا النهضه نتواند، بار دیگر قدرت را در تونس در دست بگیرد.

هم اکنون آشکار شده که درباره ساختار و بنیان ایدئولوژیک و سیاسی جنبش النهضه میان رهبران تونس اختلاف نظر بسیاری وجود دارد، به گونه‌ای که این ختلافات در مرحله‌ای به مانعی در قبال جنبش برای تحقق اهداف و منافع عالی‌اش تبدیل می‌شود و در حالی‌که هنوز گرایش‌ها و امیال اعتقادی و مذهبی بر افکار و اندیشه‌های رهبران قدیمی آن حاکم است، بسیاری از اعضا و رهبران جدید عمل و اقدام سیاسی را ترجیح می‌دهند.

اختلافات به معنی فروپاشی جنبش‌النهضه نیست

اگرچه این اختلافات به معنای فروپاشی و اضمحلال جنبش النهضه نیست، اما موجب تضعیف آن تا جای ممکن خواهد شد. در حالی‌که در این میان نمی‌توان از امور جاری در کشور نیز غافل بود که بر جایگاه حزب تاثیر منفی گذاشته است.

یکی از این موارد موضع‌گیری جنبش در قبال نگهبانان قدیمی رژیم بن علی است و در حالی‌که تا پیش از انقلاب النهضه به شدت مخالف آنها بود، هم اکنون به شدت از آنها حمایت می‌کند. همچنین موضع جنبش در قبال مشارکت حزب «ندای تونس» به رهبری «الباجی قائد السبسی» در انتخابات بسیار جنجال برانگیز بود، چون در حالی‌که این حزب خطرناک‌ترین حزب سلفی در تونس به شمار می‌آید، «راشد الغنوشی»، رهبر النهضه از مشارکت آن در انتخابات حمایت کرد.

در این اوضاع استعفای حمادی الجبالی مطرح می‌شود. صرف نظر از اینکه استعفای الجبالی ریشه در چه دلایل و عواملی دارد، بیانگر عدم تمایل وی در همکاری و تعامل با دوستان گذشته است.

از تمام آنچه گذشت، می‌توان نتیجه گرفت که جنبش النهضه هم اکنون بیش از هر زمان دیگری نیاز به بازنگری در ساختار داخلی خود پیش از دست زدن به هر اقدام دیگری در عرصه سیاسی دارد، به ویژه آنکه در آستانه انتخابات این کشور، جدیدترین نظر سنجی‌ها نشان می‌دهد که میزان محبوبیت این حزب در میان مردم کاهش یافته و این موضوع خیلی زود جنبش را به حزبی عادی در تونس تبدیل خواهد کرد.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول