اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر بنیاد مسکن آبیک مطرح کرد

تکمیل 36 پروژه مسکن مهر خاکعلی/صدور 7950 جلد سند روستایی در آبیک

مدیر بنیاد مسکن شهرستان آبیک از تکمیل 36 واحد مسکن مهر در شهر خاکعلی خبر داد و گفت: تاکنون در شهرستان آبیک هفت هزار و 950 جلد سند روستایی صادر شده است.

تکمیل 36 پروژه مسکن مهر خاکعلی/صدور 7950 جلد سند روستایی در آبیک

به گزارش خبرگزاری فارس از آبیک، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در 21 فروردین سال 1358 به فرمان حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ‌ایران به منظور تأمین مسکن محرومان و متولی توسعه و عمران روستاهای کشور و ساخت واحدهای مسکونی شهرها در چارچوب سیاست‌ها و برنامه‌های دولت جمهوری اسلامی ایران تشکیل شد.

به مناسبت 21 فروردین روز تأسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای آگاهی از فعالیت‌های این نهاد انقلابی در شهرستان آبیک با مجتبی علی‌نسایی مدیر بنیاد مسکن آبیک شهرستان آبیک گفت‌و‌گویی ترتیب دادیم که در پی می‌آید.

فارس: فعالیت‌های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در چه زمینه‌هایی است؟

از عمده فعالیت‌های این بنیاد می‌توان به بهسازی مسکن روستایی و نظارت بر ساخت و ساز روستایی با هماهنگی با بانک‌های عامل، هماهنگی برای پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت برای ساخت مسکن روستایی، صدور پروانه ساختمانی، تهیه و اجرای طرح‌های هادی روستایی و بهسازی محیط روستا جهت رشد روستاها، شناسایی نقاط آسیب‌دیده حاصل از حوادث و بلایای طبیعی مانند سیل، زلزله و طوفان و رسیدگی به عمران و بهسازی بافت روستاها اشاره کرد.

فارس: شهرستان آبیک دارای چند روستا است و در چند روستا طرح هادی روستایی اجرا شده است؟

شهرستان آبیک دارای 112 روستا است که از این تعداد، 89 روستا دارای سکنه و 23 روستا فاقد سکنه است.

از سال 80 تاکنون در 27 روستا شهرستان آبیک با 35 میلیارد و 239 میلیون ریال اعتبار طرح هادی روستایی اجرایی شده است. برای همه روستاهای شهرستان آبیک طرح هادی تهیه شده است.

در بیشتر روستاهای شهرستان آبیک واحدهای فرسوده و غیر مقاوم نوسازی و بهسازی شده است.

فارس: امسال طرح هادی در چند روستا شهرستان آبیک اجرایی می‌شود؟

در صورت تخصیص اعتبار، در شش روستا طرح هادی روستایی اجرا می‌شود؛ این در حالی است که در کمیته برنامه‌ریزی سال گذشته شهرستان آبیک شش میلیارد ریال اعتبار برای این شش روستا در نظر گرفته شد ولی ریالی هم تخصیص نیافت که امیدواریم در کمیته برنامه‌ریزی امسال شهرستان آبیک این میزان اعتبار پیش‌بینی شده و تخصیص یافته و در این شش روستا طرح هادی روستایی اجرایی شود.

شش روستا شامل روستاهای آقچری، بهجت‌آباد و خوزنان بخش مرکزی و روستاهای اسلام‌آباد، نودوز و حلال‌آباد بخش بشاریات شهرستان آبیک می‌شود.

فارس:‌ طرح هادی روستایی شامل چه طرح‌هایی می‌شود؟

طرح هادی روستایی شامل عملیات جدول‌گذاری، پیاده‌رو سازی با مصالح متنوع بومی، زیرسازی و آسفالت، احداث فضاهای ویژه شامل پارک‌سازی، مبلمان روستایی، نصب المان، احداث پیرنشین، مرکز محله می‌شود که با مشارکت دستگاه‌های محلی یعنی دهیار و شورای اسلامی روستا اجرایی می‌شود.

فارس: برای چند روستا و چند جلد سند منزل مسکونی صادر شده است؟

بیش از 40 روستا شهرستان آبیک دارای سند مالکیت است و تاکنون هفت هزار و 950 جلد سند روستایی صادر شده است ولی طبق سرشماری و امار سال 90،  تعداد خانوارهای روستایی این شهرستان 10 هزار و 37 خانوار است.

در بیشتر روستاهای شهرستان آبیک دارای شرایط، نسبت به صدور سند منازل مسکونی اقدام شده است به جز روستاهایی که فاقد عرصه مستثنیات و به صورت موقوفه است که می‌توان به روستاهای کوندج و زیاران و نیز شهر خاکعلی اشاره کرد.

فارس: در زمینه ساخت و ساز روستایی چه اقدامی صورت گرفته است؟

تاکنون دو هزار و 754 پرونده برای ساخت و ساز روستایی جمع‌آوری شده است که از این تعداد، دو هزار و 277 پرونده موفق به عقد قرارداد با بانک‌های عامل شده‌اند؛ البته از این تعداد یک هزار و 663 پرونده موفق به اتمام عملیات ساختمانی شده‌اند.

فارس:‌ چه تعداد مسکن مهر در شهر خاکعلی احداث شده است؟

در شهر خاکعلی 72 متقاضی شناسایی شده که از این تعداد، 57 نفر عقد قرارداد با بانک مسکن شده‌اند و توانسته‌اند تا سقف 200 میلیون ریال تسهیلات دریافت کنند که این متقاضیان از محل تسهیلات مسکن مهر زیر 25 هزار نفر استفاده کرده‌اند.

تاکنون 36 واحد مسکن مهر شهرخاکعلی به اتمام رسیده و مابقی در مرحله رو به اتمام قرار دارند.

لازم به ذکر است در 30 فروردین ماه جاری، از 36 واحد مسکن مهر به اتمام رسیده، سه واحد مسکونی به طور نمادین با حضور مسئولان شهرستان آبیک افتتاح می‌شود.

البته واحدهای مسکن مهر در شهر خاکعلی در قالب تعاونی نیست بلکه در قالب گروه خود مالکین است.

فارس:‌ سقف تسهیلات پرداختی درراستای طرح مسکن روستایی چه میزان است؟

میزان تسهیلات 12 میلیون و 500 هزار تومان است که مسئولان استانی و کشوری درصدد هستند تا با رایزنی، این میزان تسهیلات را به 18 میلیون و 500 هزار تومان برسانند.

نرخ سود 12 میلیون و 500 هزار تومان تسهیلات12 درصد است که از این میزان، پنج درصد را فرد متقاضی و هفت درصد را دولت متقبل می‌شود و بازپرداخت آن  10 و 12 ساله است.

فارس: طرح هادی همه روستاهای شهرستان آبیک تهیه شده است؟

بله. طرح هادی همه روستاهای شهرستان آبیک تهیه شده ولی  35 درصد از طرح هادی روستایی در شهرستان آبیک اجرایی شده و در دست اجرا است.

مهم‌ترین مشکلی که بنیاد مسکن برای اجرای طرح هادی مواجه است نبود منابع مالی و اعتبار است ولی در صورتی که اعتبارات لازم از سوی دولت تخصیص یابد بنیاد مسکن توانایی و آمادگی لازم برای اجرای طرح هادی در روستاها را خواهد داشت.

مشارکت مردم و دستگاه‌های محلی مانند دهیاری و شورای اسلامی در اجرای طرح هادی تاثیر بسزایی دارد و سبب اجرای طرح‌های ماندگار در روستا می‌شود که البته همواره حضور مردم روستا را در کنار خود داشته‌ایم و همکاری اهالی روستاها مطلوب بوده است گرچه اعتقاد داریم بهره‌بردار خود مردم هستند و از نقطه نظرات و ایده‌های مردم بهره‌ می‌گیریم.

انتهای پیام/77006/ذ40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول