اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار اردبیل:

خودانصرافی از دریافت یارانه فرایند برد برد است

استاندار اردبیل گفت: خودانصرافی از دریافت یارانه نقدی برای هر ایرانی فرایند برد برد محسوب می‌شود.

خودانصرافی از دریافت یارانه فرایند برد برد است

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، مجید خدابخش عصر امروز در جلسه ستاد هدفمندی یارانه‌ها که در استانداری اردبیل برگزار شد، اظهار داشت: با مرور تاریخچه قانون هدفمندی یارانه‌ها متوجه می‌شویم که قرار نبود این قانون به شکل فاز به فاز اجرا شود بلکه موضوع اصلاح قیمت انرژی بود تا درآمد حاصل از آن بین تولید، حوزه سلامت و امور رفاهی مردم هزینه شود.

وی تصریح کرد: زمانی که بنزین 100 تومانی را به 400 و سپس 700 تومان افزایش دادیم سعی و تلاش بر این بود تا از محل این افزایش بخش تولید رونق بگیرد و انصافاً دولت وقت شجاعانه در اجرای مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها وارد شده و با همراهی مردم کار خوب شروع شد اما در مرحله اجرا با نواقص و مشکلات جدی رو‌به‌رو شد.

استاندار اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: به جای آن که 15 تا 25 هزار تومان سرانه هر ایرانی از محل هدفمندی یارانه‌ها آن هم به افراد نیازمند پرداخت شود این سرانه به 45 هزار تومان افزایش یافت که عملاً این پرداختی‌ها اجرای پروژه‌های عمرانی را با رکود مواجه کرده و قطع نخاع واقعی در اجرای پروژه‌های عمرانی به وجود آمد.

خدابخش اضافه کرد: این رویکرد نه تنها به رکود اقتصادی و تورم دامن زد بلکه زمینه رکود عمرانی را نیز فراهم آورد به طوریکه شرکت آب استان 120 میلیارد تومان به پیمانکاران بدهی دارد و وزارت نیرو نیز 26 هزار میلیارد تومان بدهکار است.

وی نتیجه این رویکرد غلط را در توزیع یارانه نقدی تعطیل شدن بسیاری از پروژه‌های عمرانی نظیر سد گیوی، تعطیلی ده‌ها کارگر راننده دستگاه‌های سنگین و همچنین فعالان در این حوزه اعلام کرد و ادامه داد: همین بیکاری‌ها و رکود و تورم بیش از حد به اقشار آسیب‌پذیر ضربه وارد کرد و افراد توانمند را نیز از توان انداخت.

این مسئول در ادامه بیان کرد: در این مقطع تاکید دولت بر خودانصرافی عین برد برد است چرا که این خودانصرافی‌ها نه تنها اقتصاد خوابیده و به رکود رفته ما را تحرک می‌بخشد بلکه کمکی به خودانصراف‌دهندگان است تا از منافع رونق اقتصادی بیشتر استفاده کنند.

خدابخش با اعلام اینکه پرداخت 45 هزار تومان ماهانه یارانه نقدی نه تنها سودی بر اقتصاد نداشته بلکه به تورم بیشتر در بازار دامن زده است، گفت: ‌در شهرک‌های صنعتی ما اکثر واحدهای تولیدی تعطیل شده یا به حالت راکد درآمده‌اند در حالی که اگر 30 الی 50 درصد مردم و خانوارهای ایرانی از دریافت یارانه انصراف دهند با این مبلغ می‌توان بخش عظیمی از ظرفیت‌های تولید را احیا کرده و به نقطه تعالی رساند.

وی افزود: با دریافت 45 هزار تومان در حقیقت به توقف پروژه‌های عمرانی و اقتصاد مولد حکم می‌دهیم و اگر همه دوباره ثبت‌نام کنند یا باید همین روند رکود را ادامه دهیم و یا برای خارج شدن از این وضعیت دست به کارهای دیگر بزنیم.

خدابخش با بیان اینکه ماهانه بیش از 55 میلیارد تومان یارانه در استان اردبیل توزیع می‌شود، تصریح کرد: در سال گذشته کمتر از 30 میلیارد تومان کار عمرانی در این استان انجام شده در حالی که در همین مدت 700 میلیارد تومان یارانه به مردم این استان پرداخت شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، رئیس شورای برنامه‌ریزی استان ضرورت تقویت سرمایه‌های اجتماعی با کار فرهنگی و حضور آگاهانه مردم را در همه صحنه‌ها یادآور شد و خاطر نشان کرد:‌ دولت براساس قانون بودجه 93 تلاش می‌کند تا بخشی از یارانه‌ها را که با انصراف افراد متمول به دست می‌آید صرف کارهای عمرانی، تولیدی و فراگیر شدن بیمه اجتماعی کند به طوریکه در روزهای اخیر بیمه شش میلیون ایرانی که تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند، آغاز شده است.

رئیس شورای اداری استان اضافه کرد: اگر این مبالغ در بخش درمان و بهداشت هزینه شود هزینه‌های مردم در هنگام بستری و انجام اعمال جراحی به مراتب پایین می‌آید و دیگر بیمار مجبور نیست بسیاری از کالاهای بهداشتی و درمانی را خارج از بیمارستان تأمین کند.

خدابخش در ادامه سخنان خود یادآور شد: دولت تلاش می‌کند تا دفترچه‌های درمانی روستایی را با کمتر از پنج درصد فرانشیز مدیریت کرده و خدمات به این قشر ارائه کند و ارائه این خدمات رونق اقتصادی در سایه خودانصرافی‌هایی است که افراد بی‌نیاز و متمول انجام می‌دهند.

رئیس ستاد هدفمندی یارانه‌ها در استان اردبیل در مورد مشکلات به وجود آمده در روز اول ثبت‌نام هدفمندی یارانه‌ها ادامه داد: در این زمینه تمام دستگاه‌ها بسیج شدند تا مشکلات به تدریج برطرف شده و در مهلت مقرر همه افراد نیازمند واقعی بدون نگرانی خاص ثبت‌نام کنند تا حمایت از آنها به شکل واقعی انجام شود.

انتهای پیام/62001/ک40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول