اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از نخستین روز ثبت‌نام هدفمندی یارانه‌ها در تبریز

از تغییر کاربری‌های مغازه‌ها تا لو رفتن دریافت یارانه از سوی مسئولان

با آغاز نخستین روز از ثبت‌نام متقاضیان دریافت یارانه و در حالی که تنها چند ساعت از آغاز این طرح گذشته، انگار فرصت خوبی برای مدیران و مسئولان استانی فراهم شده تا با انصراف‌های جدی و سوری نام خود را به صدر رسانه‌های استانی بکشند.

از تغییر کاربری‌های مغازه‌ها تا لو رفتن دریافت یارانه از سوی مسئولان

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، نمی‌دانم برای نخستین بار در روزهای اخیر این ابتکار از کدام مدیر و  مسئولی آغاز شد ولی انگار آنقدر جذاب و جالب بود که خیلی زود همه دست به‌کار انصراف شدند!

از انصراف دسته جمعی مدیران فلان سازمان عریض و طویل دولتی گرفته تا انصراف دسته جمعی اساتید علمی و دانشگاهی. انگار یک مبارزه ناگفته و بی‌فراخوان اعلام شده که هر کسی زودتر انصراف خود را از دریافت یارانه اعلام کرد، زودتر به خط پایان مسابقه می‌رسد.

ولی نکته جالب و قابل توجه در این بین نام و سِمت آقایان انصراف‌دهنده است که مورد تعجب مردم عادی قرار گرفته است. مسئولان رده بالای استانی که شاید اگر راه‌اندازی طرح مجدد ثبت‌نام برای یارانه نبود کسی فکرش را نمی‌کرد این آقایان رئیس هم تا امروز یارانه چهل و چند هزار تومانی دریافت می‌کردند!

مبلغی که در بین دریافتی‌ها و فیش‌حقوقی‌ها پر از صفر و رقم این مدیران عزیز خیلی ناچیز و حقیرانه است.

این موضوع که چقدر از این انصراف‌ها واقعی است هم جای سئوال کرد. اینکه آیا این عده بطور رسمی هم حاضر به انصراف از دریافت یارانه هستند یا نه؟ یا اینکه تمام اینها فقط تیترهای پر رنگ و لعاب رسانه‌ای است که کارکرد مردمی دارد ؟

بازار داغ سودجویی از متقاضیان یارانه/نرخ‌های عجیب برای یک ثبت‌نام ساده!

در این بین بازار تخلفات در شهرستان‌ها و روستاهای آذربایجان‌شرقی داغ شده است!

هر چند به گفته معاون برنامه‌ریزی استاندار آذربایجان شرقی هماهنگی دستگاه‌های اجرایی را مهم‌ترین ضرورت اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها دانست و گفت: همه دستگاه‌های استان تمهیدات لازم برای ثبت‌نام خانوارها به عنوان گام اول اجرای هدفمندی یارانه‌ها را پیش‌بینی کرده‌اند و پیش‌بینی می‌کنیم که مشکل خاصی در این خصوص به وجود نیاید.

مسجدی با بیان این که یک میلیون و 95 هزار خانوار در سطح استان وجود دارند، افزود: انتظار داریم که درصد قابل توجهی از این خانوارها برای دریافت یارانه ثبت‌نام نکنند، با این حال باید آمادگی پاسخگویی به تمام خانوارها را داشته باشیم.

وی افزود: 124 دفتر پیشخوان خدمات عمومی و دولتی در شهر تبریز و 170 دفتر در شهرستان‌ها، 776 دفتر ICT روستایی، دفاتر پلیس+10 و شعبات پست‌بانک در سطح استان آماده ثبت‌نام خانوارها برای دریافت یارانه هستند.

وی اضافه کرد: علاوه بر این، کمیته امداد و سازمان بهزیستی نیز کار ثبت‌نام خانوارهای تحت پوشش خود را در واحدهای استانی و شهرستانی انجام خواهند داد، ضمن این که تمام سرپرستان خانوار می‌توانند شخصا به سایت هدفمندی مراجعه و ثبت‌نام کنند.

ولی طبق اطلاعات بدست آمده از روستاهای استان عده‌ای با نرخ‌های مختلف و غیر متعارف در روستاها و شهرستان‌ها اقدام به سودجویی می‌کنند.

از طرفی هم از همان شب گذشته سایت مربوطه برای این منظور اختلال پیدا کرده است! در حالی که تازه از بامداد امروز مهلت ثبت‌نام متقاضیان دریافت یارانه آغاز شده و در همین ساعات اولیه این اختلال‌ها موجب بروز مشکلات زیادی شده است.

مثلا شهروندان مراغه‌ای که برای ثبت‌نام دریافت یارانه‌ها از ساعت 6 صبح در دفاتر خدمات پستی نوبت گرفته بودند به دلیل بروز اختلال در سامانه ثبت‌نام و با گذشت چند ساعت سرگردان شده‌اند و همین سرگردانی مردم موجب تشکیل صف‌های 20 تا 50 نفره شده است.

مدیران دفاتر خدمات پستی هم می‌گویند سرعت پایین و اختلال در شبکه اینترنت موجب سرگردانی مردم شده است.

همچنین شنیده‌ها حاکی است در روستاها شایعات زیادی هم در صف‌ها و در بین مردم رد و بدل می‌شود. شایع‌هایی که می‌گویند: اگر انصراف ندهید از دریافت امکانات دولتی محروم می‌شوید.

مغازه‌هایی که تغییر کاربری دادند

هر قدر هم رسانه‌ها بگویند طبق اعلام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها مردم می‌توانند با مراجعه به مراکز دارای مجوز و از پیش تعیین شده در این طرح ثبت‌نام کنند ولی شنیده‌ها حاکی است حتی در تبریز هم مغازه‌های غیر مرتبط با خدمات کامپیوتری، با زدن اطلاعیه‌ای روی شیشه واحد صنفی خود آغاز به ثبت نام از متقاضیان دریافت یارانه کرده‌اند!

هر چند که این تازه روایتی از نخستین ساعات شروع ثبت‌نام برای دریافت یارانه بود ولی اینطور که به نظر می رسد قرار است این روزها ماجراها و اتفاقات جالبی اتفاق بیفتد. مثلا بعد از چند روز دیگر کسی تعجب نمی‌کند که فلان مسئول هم تا امروز مثل مردم عادی و کم درآمد هر ماه زنگ موبایلش به صدا در می‌آمد و خبر از واریز یارانه نقدی ماهانه‌اش می‌داد.

انصراف بیشتر برابر با تخصیص منابع بیشتر به هر استان است

فرماندار شهرستان ملکان با بیان اینکه انصراف گروه‌ها و مجامع مختلف در صورت انصراف از یارانه اطلاع‌رسانی می‌شود، گفت: در هر استان تعداد انصراف کننده بیشتر باشد منابع بیشتری به آن استان اختصاص می‌یابد.

جهانگیر اسکندرزاده ظهر امروز در جلسه شورای اداری ملکان با دعوت از افراد بی‌نیاز به عدم دریافت یارانه گفت: البته دولت با استفاده از ابزارهای قانونی از منابع درآمدی آنها خبردار است و بهتر است این افراد از ثبت نام خودداری کنند.

انتهای پیام/60001/ی40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول