اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر جهاد کشاورزی آبیک بیان کرد

نقش کشاورزی آبیک در تحقق اقتصاد مقاومتی

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبیک گفت: بخش کشاورزی این شهرستان به دلیل تولید انواع محصولات کشاورزی و دامی می‌تواند زمینه‌ساز تحقق اقتصاد مقاومتی شده و نقش به‌سزایی در این زمینه ایفا کند.

نقش کشاورزی آبیک در تحقق اقتصاد مقاومتی

به گزارش خبرگزاری فارس از آبیک، شهرستان آبیک از قطب‌های کشاورزی استان قزوین به‌ شمار می‌رود و بالغ بر 24 هزار هکتار کشت محصولات مختلف زراعی از جمله گندم، جو، ذرت (دانه‌ای و علوفه‌ای)، کلزا، یونجه و سایر محصولات دیگر در این شهر به عمل می‌آید.

علاوه بر این، شهرستان آبیک یکی از مراکز مهم برای پرورش دام و طیور در استان قزوین و حتی کشور به ‌شمار می‌رود.

در بند شش و هفت سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی مقام معظم رهبری بر افزایش تولید داخلی نهاده‌ها و کالاهای اساسی (به ویژه در اقلام وارداتی)، اولویت دادن به تولید محصولات و خدمات راهبردی، ایجاد تنوع در مبادی تأمین کالاهای وارداتی با هدف کاهش وابستگی به کشورهای محدود و خاص، امنیت غذایی و تأمین و درمان و ایجاد ذخایر راهبردی با تأکید بر افزایش کمی و کیفی تولید (مواد اولیه و کالا) تاکید شده است.

در بند 20 سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی مقام معظم رهبری آمده است که تقویت فرهنگ جهادی در ایجاد ارزش افزوده، تولید ثروت، بهره‌وری، کارآفرینی، سرمایه‌گذاری و اشتغال مولد و اعطای نشان اقتصاد مقاومتی به اشخاص دارای خدمات برجسته در این زمینه نقش به‌سزایی ایفا کند که بخش کشاورزی می‌تواند در این زمینه نقش کلیدی و راهگشا داشته باشد.

برای اطلاع از وضعیت کشاورزی شهرستان آبیک و میزان تولید محصولات کشاورزی در این شهرستان و نقش آن در تحقق اقتصاد مقاومتی با بیژن لطفی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبیک گفت‌و‌گویی ترتیب دادیم که در ذیل می‌آید.

وضعیت بخش کشاورزی شهرستان آبیک در سطح استان قزوین و کشور چگونه است؟

شهرستان آبیک در زمینه تولید محصولات کشاورزی گندم، قارچ و تخم‌مرغ رتبه مطلوبی در استان قزوین و کشور دارد و در زمینه کشت و تولید گندم رتبه نخست استان قزوین را به خود اختصاص داده است، این در حالی است که در زمینه کشت قارچ قطب تولید این محصول در کشور محسوب می‌شود و در زمینه تولید تخم‌مرغ، هشت درصد تخم‌مرغ کشور و 75 درصد تخم‌مرغ استان قزوین را تامین می‌کند.

چرا شهرستان آبیک قطب کشت گندم در استان قزوین محسوب می‌شود؟

گرچه این شهرستان از نظر میزان سطح کشت، از سایر شهرستان‌های استان قزوین کمتر است ولی از نظر عملکرد و میزان سطح برداشت، بیشتر از سایر شهرستان‌های استان است و میزان عملکرد گندم در شهرستان آبیک در هر هکتار 4.5 تن است.

میزان سطح ابلاغ شده کشت گندم در سال گذشته 13 هزار هکتار بود ولی بیش از این سطح ابلاغ شده یعنی 18 هزار هکتار از مزارع این شهرستان زیر کشت گندم  آبی و دو هزار هکتار گندم دیمی رفته است.

چرا شهرستان آبیک در زمینه تولید گندم وضعیت مناسبی دارد؟

کشاورزان پیشرو و برگزاری کلاس‌های آموزشی و ترویجی در زمینه گندم و آشنایی با آفات و بیماری‌های گندم، سبب شده میزان عملکرد و برداشت گندم در شهرستان آبیک از وضعیت مناسب و بسیار مطلوبی برخوردار باشد.

پیش‌بینی شما از میزان برداشت محصول گندم در سال زراعی امسال چیست؟

اگر میزان بارش نزولات آسمانی به ویژه باران روند آبان ماه را داشته باشد و به موقع بارندگی صورت گیرد، پیش‌بینی می‌شود 85 هزار تن گندم در خرداد ماه امسال از مزارع شهرستان آبیک برداشت شود.

کمیته فنی نیز برای کشت محصولات پاییزه به ویژه گندم در جهاد کشاورزی شهرستان آبیک در سطح مدیریت و معاونان تشکیل شده بود. این کمیته با توجه به تأکیدات وزیر جهاد کشاورزی در زمینه طرح خودکفایی گندم تشکیل شد که در آن نواقص و مشکلات موجود بررسی شد تا بتوانیم میزان سطح تولید گندم را به حد بالا برسانیم.

در حال حاضر وضعیت کشت پاییزه گندم و جو شهرستان آبیک چگونه است؟

با توجه به اینکه میزان بارش سال زراعی هر سال در شهرستان آبیک 240 میلی متر بوده است ولی در سال زراعی امسال شهرستان آبیک یعنی از پاییز سال گذشته تاکنون بیش از 240 میلی متر بارندگی در این شهرستان صورت گرفته است و با توجه به بارش بارندگی‌های اخیر، وضعیت گندم کشت پاییزه مطلوب است.

نقش شهرستان آبیک در تولید قارچ را توضیح دهید؟

استان قزوین در زمینه تولید قارچ در کشور رتبه چهارم را دارد و بیشترین تولید قارچ در شهرستان آبیک صورت می‌گیرد که البته در برخی از کارخانه‌های قارچ، کارخانه کمپوست هم وجود دارد.

با توجه به خاصیت غذایی خوبی که قارچ دارد و مشتری‌ خوب این محصول به طور مستقیم از کارخانجات قارچ شهرستان آبیک به کشورهای ترکیه و عراق صادر می‌شود و درآمدزایی مناسبی را برای تولیدکنندگان فراهم کرده است.

البته با توجه به اینکه فرهنگ مصرف قارچ در کشور نهادینه شده و سرانه مصرف آن افزایش یافته، این پروتئین گیاهی به استان‌های کشور هم ارسال می‌شود و به قیمت مناسب به فروش می‌رسد.

البته سالانه 110 هزار تن کمپوست و بیش از 3 هزار تن قارچ در شهرستان آبیک تولید می‌شود.

هشت درصد تخم‌مرغ کشور در آبیک تولید می‌شود. دلیل این میزان تولید چیست؟

هشت درصد تخم‌مرغ کشور و 75 درصد تخم مرغ استان قزوین در شهرستان آبیک تولید می‌شود. با توجه به وجود دامداری‌های صنعتی، شهرستان آبیک مهم‌ترین قطب تولید محصولات دامی در استان قزوین و از کانون‌های مهم تولید تخم‌مرغ در کشور است.

30 واحد مرغ گوشتی، 16 واحد تخم‌گذار، هفت واحد مرغ مادر گوشتی، یک واحد شترمرغ، یک واحد بوقلمون، دو کارخانه جوجه‌کشی و دو واحد اجداد در شهرستان آبیک مشغول فعالیت هستند که از این تعداد، روزانه 2 میلیون عدد تخم‌مرغ تولید می‌شود.

در زمینه تولید شیر دامی، آبیک چه نقشی را در استان قزوین دارد؟

25 درصد شیر استان قزوین از سوی شهرستان آبیک تامین می‌شود و 43 واحد گاوداری شیری صنعتی با 6 هزار و 500 رأس دام شیری مولد و گاوداری سنتی با 7 هزار رأس دام شیری مولد در شهرستان آبیک وجود دارد که سالانه 85 هزار تا 90 هزار تن شیر از گاوداری‌های سنتی و صنعتی استحصال می‌شود که بر این اساس خوشبختانه در بخش دام خودکفا هستیم.

از صندوق توسعه ملی سال گذشته چه میزان به واحدهای تولیدی و کشاورزی شهرستان آبیک اختصاص داده شد؟

در سال گذشته 135 میلیارد ریال به واحدهای تولیدی و کشاورزی شهرستان آبیک اختصاص داده شد. 18 میلیارد برای سهمیه ادوات کشاورزی و مکانیزاسیون در نظر گرفته شد که شامل تراکتور، کمباین، گاوآهن، خیش و بذرکار و خاک‌ورزی و موارد دیگر می‌شود و امسال همچنان روند معرفی افراد برای این منظور به بانک‌ها همچنان ادامه دارد.

برای تحقق اقتصاد مقاومتی در زمینه تولید محصولات کشاورزی چه پیشنهادی دارید؟

برای تحقق اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی می‌توان به اعطای تسهیلات لازم و افزایش آن تسهیلات اشاره کرد. با توجه به اینکه بسیاری از نهاده‌ها وابسته به ارز است و از خارج وارد می‌شود، دولت می‌تواند با دلار قیمت پایین‌تر در اختیار کشاورزان قرار دهد.

در هر حال بخش کشاورزی شهرستان می‌تواند زمینه‌ها و بسترهای لازم را برای تحقق اقتصاد مقاومتی فراهم کند و در این زمینه نقش به‌سزایی ایفا کند که البته نقش و حمایت دولت در تحقق این مهم، بی‌تاثیر نیست.

انتهای پیام/77006/غ40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول