اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گلستان گزارش می‏دهد

خلاقیت کلید درآمدزایی پایدار در شهرداری‏ها

امروزه شهرداری‏ها در دنیا از جایگاه اجتماعی و سیاسی خاصی برخوردار هستند و مردم آنها را فراتر از یک نهاد یا ارگان دولتی و خدماتی می‏دانند.

خلاقیت کلید درآمدزایی پایدار در شهرداری‏ها

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، شهرداری‏ها در جلب رضایت عمومی مردم از امکانات و زیرساخت‏های شهری جامعه نقش بسزایی دارند و در یک کلام می‏توان گفت برآیند بسیاری از خدمات دولتی و تلاش در راستای رفاه و آسایش مردم، در خدمات شهرداری‏ها جلوه پیدا می‏کند.

در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا، شهرداری‏ها سکوی پرش مقامات محسوب می‏شوند و افراد با به منصه ظهور گذاشتن توانایی‏های خود در شهرداری‏های کلانشهرها، اعتماد عمومی مردم و مسئولان را در تصدی پست‏های اجرایی بالاتر مثل ریاست جمهوری یا پست‏های وزارتی جلب می‏کنند. این موضوع نشانگر اهمیت جایگاه اجتماعی و سیاسی شهرداری‏ها در اکثر کشورهای توسعه‏یافته دنیاست.

در واقع، خدمات شهرداری‏ها خیلی گسترده‏تر و وسیع‏تر از جمع‏آوری زباله، پر کردن چاله چوله‏های شهر یا اخذ عوارض از شهروندان بابت ساخت واحدهای مسکونی و تجاری، دریافت عوارض خودرو و ... است. شهرداری‏ها می‏توانند به عنوان یک نهاد توانمند و دارای پایگاه اجتماعی قوی نقش بسیار مهمی در ایجاد رفاه و امنیت شهری، بالا بردن سواد اجتماعی و بهداشتی مردم، توسعه پایدار و همه جانبه شهر و ... داشته باشند.

مدیریت شهری در هزاره سوم

اما یکی از بحث‏ها و چالش‏های مورد توجه در مدیریت شهری، علی‏الخصوص در کشورهای در حال توسعه تامین منابع مالی و یافتن راهکاری‏های درآمدزایی مستمر در شهرداری‏ها است.

امروزه با افزایش رشد جمعیت شهری، روند رو به رشد مهاجرت از روستا به شهر و مهاجرت از شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ و کلانشهرها، وجود امکانات و خدماتی رفاهی بیشتر در شهرها به نسبت روستاها، افزایش زاد و ولد و کاهش مرگ و میر به دلیل بالا رفتن سطح بهداشت و امکانات پزشکی و ... باعث شده تا مدیریت شهری دستخوش تحولات عظیم شود و اداره شهرها با چند دهه گذشته تفاوت‏های بسیاری پیدا کند.

بدون شک مدیریت شهرها و داشتن جامعه‏ای تقریبا آرمانی و شهری زیبا نیازمند بودجه و منابع مالی است. از آنجایی که شهرداری‏ها از لحاظ مالی خودکفا هستند و هیچ بودجه وزارتی به شهرداری‏ها تعلق نمی‏گیرد، بحث تأمین منابع درآمدی شهرداری‏ها و ایجاد زمینه برای رسیدن به منابع مالی مستمر و دائمی یکی از ضروریات جوامع شهری است.

منابع مالی شهرداری‏ها

عمده درآمد شهرداری‏ها از محل اخذ عوارض بابت ساخت و ساز، دریافت عوارض سالیانه از مالکان واحدهای تجاری، مسکونی و خودرو، و بخشی نیز از درآمدهای سایه نظیر اخذ وجوه از مسافران در مناطق جنگلی، اجاره برخی ساختمان‏ها و املاک و کسب درآمد از محل عوارض درآمد از بازارهای هفتگی و ... است.

هر چند در کشور ما منابع درآمدی غیراصولی و نامتعارفی نیز در شهرداری‏ها وجود دارد نظیر فروش تراکم، اخذ جریمه از محل تخلفات ساختمانی در کمیسیون ماده 100 و ... که در عمل چیزی به جز ناهمگون شدن ساختار و مبلمان شهری عاید شهروندان نخواهد کرد. با این وجود این درآمدها نیز جوابگوی نیازهای روزافزون شهر و توسعه جوامع شهری نیست.

هرچند درآمد شهرداری‏ها در سال‏های اخیر از طریق اخذ عوارض گوناگون و دیگر منابع از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است چرا که با افزایش درآمدها متقابلا هزینه‏های شهرداری‏ها نیز افزایش یافته و امروزه دستیابی به روش‏های جدید و پیش‏بینی منابع درآمدی مطمئن و پایدار و تعدیل هزینه‏های شهرداری دغدغه اصلی مدیران و برنامه‏ریزان امور شهری از جمله شوراهای اسلامی شهرها و شهرداران است.

با وجود اینکه کاهش هزینه‏های غیرضروری، سپردن بخشی از امور به بخش غیر دولتی، اصلاح و تغییر سیستم‏های ناکارآمد، جلوگیری از موازی کاری در امور فرهنگی و غیر مربوط، کاستن از حجم بدنه شهرداری، به کارگیری نظرات اساتید علوم اقتصادی، بودجه‏ریزی عملیاتی، بهره‏برداری از سیستم‏های مکانیزه در بخش‏های مختلف می‏توانند در کاهش هزینه‏های شهری موثر باشند ولی موضوع درآمدزایی مستمر بحث جداگانه‌ای است و باید نگاه شهرداران در این مبحث به فعالیت‏های خلاقانه و آینده‏محور سوق پیدا کند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند با روش‏های درآمدی نظیر احداث مجتمع‏های تفریحی و توریستی در نقاط جنگلی، احداث و به روز کردن کارخانجات تولید مصالح شن و ماسه و قطعات بتنی، تولید انبوه انواع نهال، گل و گیاه و گیاهان گلخانه‏ای و فروش آنها، اجرای طرح تفکیک زباله‏های شهری از مبداء، ایجاد صنایعی با توجه بافت کشاورزی استان با مشارکت بانک‏ها و بخش خصوصی و ... می‏توان بخشی از مشکلات را مرتفع ساخت ولی با توجه به مشکلات جنبی و اداری در کشور و نیاز مالی فراوان، اجرای اکثر این طرح‏ها نیاز به برنامه‏ریزی‏های طولانی‏مدت دارد و در عمل اجرایی شدن آنها دور از انتظار است.

مشکلات عدیده مالی که در سال‏های اخیر گریبانگیر شهردار- به ویژه در شهرهای کوچک – شده است باعث شده تا شهرداری‏ها نتوانند در چارچوب رسالت و وظایف تعیین شده‌شان گام بردارند و بیشتر منابع صرف امورات روزمره نظیر دفع زباله شهری، پاکسازی معابر، مرمت آسفالت معابر عمومی و اموری از این دست می‏شود و به دلیل محدود بودن منابع مالی در عمل شهرداری‏ها در انجام کارهای بزرگ زیربنایی و سایر فعالیت‏های اجتماعی، آموزشی، بهداشتی و ... ناتوان هستند.

افزایش ارزش زمین‏های حاشیه شهر با تغییر کاربری و احداث جاده

شاید یکی از راهکارهایی که در حال حاضر بتواند به کمک شهرداری‏ها بیاید، افزایش ارزش ریالی زمین‏های اطراف شهرها و کسب درآمد از محل فروش آنها باشد.

بدون تعارف این نکته را باید بپذیریم در اکثر شهرهای استان و حتی کشور ساخت و ساز در حاشیه شهرها به سبب ارزانی زمین و عدم نیاز به کسب مجوز و پایان کار و ... رشد قارچ گونه‏ای داشته است.

این ساخت و سازها علاوه بر ایمن نبودن، عمدتا فاقد مجوزهای لازم از مراجع ذی صلاح هستند که باعث آلودگی بصری، تغییر نامطلوب حریم شهر و مشکلات عدیده فرهنگی، اجتماعی، امنیتی، اخلاقی، زیست محیطی، بهداشتی و ...  می‏شوند.

پیشنهاد می‏شود شهرداری‏ها با خرید بخشی از زمین‏های اطراف شهر‏ها (که در حال حاضر به صورت هکتاری خرید و فروش می‏شوند) و احداث جاده ارزش ریالی آنها را بالا ببرند سپس نسبت به قطعه‏بندی و فروش آنها و کسب درآمد منطقی و مشروع مبادرت کنند.

به عنوان مثال اگر شهرداری یکی از شهرهای استان 10 هکتار از زمین‏های ابتدا یا انتهای شهر را منطبق با سیاست‏های توسعه همان شهر، خریداری کند، در مجموع به کمتر از یک میلیارد تومان بودجه شاید هم کمتر نیاز است. اما بعد از تفکیک و احداث جاده در این مکان، می‏توان گفت یک قواره 200 متری قیمتی معادل یک هکتار زمین پیدا می‏کند! بنابر این اگر برای احداث جاده در این زمین‏ها در بدبینانه‏ترین حالت دو هکتار زمین در نظر گرفته شود، باز هم شهرداری میلیاردها تومان سود خواهد برد چرا که با تبدیل هر هکتار به 50 قواره 200 متری و قیمت‏گذاری هر متر به ارزش تقریبی 2 میلیون ریال، تقریبا چیزی معادل 2 میلیارد تومان از هر هکتار عاید شهرداری خواهد شد.

این روش علاوه بر کسب درآمد مشروع و منطقی برای شهرداری، مزایای دیگری نیز دارد که می‏توان به کانالیزه و هدفمند کردن ساخت و سازها در حاشیه و اطراف شهرها، توسعه متوازن شهر، احداث راه‏های فرعی و اتصال راه‏های اصلی به آنها، ایجاد اشتغال، امکان احداث پارک، مدرسه، مسجد، نانوایی و اجرای سایر خدمات رفاهی در حاشیه شهر، بالا رفتن امنیت حواشی شهرها، امکان دسترسی شهروندان حاشیه نشین به امکانات شهری و ... اشاره کرد.

بنابراین پیشنهاد می‏شود با همکاری استانداری و فرمانداری‏ها، این طرح به صورت پایلوت در یکی از شهرهای استان اجرا شود تا در صورت موفقیت در سایر شهرهای استان نیز اجرا شود. البته ممکن است در این طرح مفسده‏هایی نیز مطرح باشند که ضرورت رعایت مصالح شهر بر مصالح فردی باید مدنظر بزرگان و مسئولان شهرها قرار گیرد.

================

گزارش از وحید حاج سعیدی

===============

انتهای پیام/2307/س40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول