اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات برنج کشور:

نگاه فرهنگی بر اقتصاد کشاورزی تاثیرگذار است

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات برنج کشور با بیان اینکه نوع نگاه فرهنگی فاصله بین کشاورز پیشرو تا کشاورز معمولی است، گفت: نگاه فرهنگی بر اقتصاد کشاورزی تاثیرگذار است.

نگاه فرهنگی بر اقتصاد کشاورزی تاثیرگذار است

غلامرضا خانکشی‌پور امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در رشت با تبریک فرا رسیدن سال نو و فصل کشت و کار درباره نامگذاری سال جدید اظهار کرد: باید رابطه اقتصاد و فرهنگ برای آحاد جامعه توضیح داده شود.

وی با بیان اینکه اقتصاد و فرهنگ دو مقوله تاثیرگذار بر یکدیگر هستند، افزود: اگر در یک جامعه بخواهیم اقتصاد را در مسیر پیشرفت قرار دهیم باید فرهنگ را مد نظر داشته باشیم.

این مسئول، اقتصاد ناسالم را موجب ایجاد مشکل برای فرهنگ دانست و تصریح کرد: هر نوع نگاه فرهنگی در این راستا می‌تواند تاثیرگذار باشد و این موضوع در بحث کشاورزی نیز صدق می‌کند.

وی با بیان اینکه کشاورزان در برخی نقاط پس از کشت نخست دوباره برنج می‌کارند و برخی نیز محصول دیگر کشت می‌کنند و تعدادی نیز کشت چند منظوره دارند، افزود: این موضوع که چگونه بتوان در کشاورزان چنین فرهنگ و دیدگاهی برای رسیدن به بهره‌وری بیشتر ایجاد کرد، جای تأمل دارد.

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات برنج کشور با اشاره به اینکه فرهنگ در چنین حالت‌هایی وابستگی خود به اقتصاد را نمودار می‌کند اظهار کرد: کسی که در کنار کشت برنج پرورش اردک نیز دارد به طور مسلم بهره‌وری بیشتری پیدا می‌کند.

به گفته وی، نوع نگاه فرهنگی، فاصله کشاورز پیشرو تا کشاورز معمولی است زیرا نحوه فکر و نگاه فرهنگی بر اقتصاد کشاورزی تاثیرگذار است.

*تفکر جهادی لازمه تحقق حماسه اقتصادی است

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات برنج کشور، جبران عقب‌ماندگی‌ها در بخش‌های اقتصادی به‌ویژه برای رسیدن به خودکفایی در تولید برنج را نیازمند عزم ملی و تفکر جهادی دانست.

وی اذعان کرد: چندین سال است که برنامه خودکفایی برنج در کشور تدوین شده و به تصویب دولت نیز رسیده است اما عزم جدی برای تحقق این امر وجود ندارد.

خانکشی‌پور با بیان اینکه تفکر جهادی و عزم ملی لازمه تحقق حماسه اقتصادی است، افزود: وجود عزم ملی در کاهش مشکلات اقتصادی تاثیرگذار است.

وی نبود یک بانک اطلاعاتی جامع در حوزه مربوط به آمار و ارقام اقتصادی را مهم‌ترین مشکل این حوزه خواند و گفت: نظارت صحیح بر اخذ مالیات های حوزه واردات و تجارت برنج نیز در این زمینه تاثیر گذار است.

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات برنج کشور اخذ مالیات را مانند شمشیر دولبه خواند و تصریح کرد: اکنون کشاورزان از پرداخت مالیات معاف هستند اما فعالان عرصه تجارت و واردات با پرداخت به‌موقع مالیات می‌توانند اثرات مثبتی در اقتصاد کشور به وجود آورند.

*توزیع برنج خارجی در سبد کالا دهن‌کجی به تولید داخلی بود

وی با اشاره به فروش زمین‌های کشاورزی متذکر شد: زمانی که محصول برنج داخلی در کشور مورد کم‌لطفی قرار می‌گیرد کشاورزان نیز انگیزه بیشتری برای فروش زمین‌های خود پیدا می‌کنند.

خانکشی‌پور تصریح کرد: کشت برنج در کشور به عنوان تولید یک محصول استراتژیک باید مورد حمایت دولت قرار گیرد.

وی توزیع برنج خارجی در سبد کالا را یک توهین و دهن‌کجی به تولید داخلی برنج دانست و یادآور شد: اگر امنیت غذایی برای دولت اهمیت دارد باید عزم خود را برای حمایت از این محصول استراتژیک جزم کند تا کشاورزان به فکر فروش زمین‌های خود نباشند.

*اهمیت بنیادی و حیاتی ترویج و آموزش کشاورزی در اقتصاد آن تاثیرگذار است

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات برنج کشور با بیان اینکه برای توسعه کشاورزی نقش نیروی انسانی را باید محور قرار داد، افزود: در این راستا باید به دنبال توانمندسازی منابع انسانی و انتشار دانش فنی بین تولید کنندگان برای افزایش کمیت و کیفیت تولید باشیم.

وی با تصریح بر اینکه کشاورزان همواره به حرف کارشناسان جهاد کشاورزی برای بهبود اوضاع اعتماد می‌کنند تصریح کرد: تغییر در دانش، بینش و مهارت تولید کنندگان، مروجان، کارشناسان و محققان بخش کشاورزی هدف اصلی ترویج کشاورزی است.

به گفته خانکشی‌پور، آشنایی با راه‌های افزایش ارزش افزوده در بخش کشاورزی از طریق افزایش تولید سرانه بهره‌برداران را باید از نتایج حضور در برنامه‌های آموزشی و فرهنگی در این حوزه دانست.

وی خاطرنشان کرد: کشاورزی را باید از مهم‌ترین بخش‌های بهره‌ور اقتصاد و سهیم در تولید ملی، عرضه کالای کشاورزی و رسیدن به مرز امنیت غذایی و فراتر از آن صدور این محصولات به بازارهای جهانی در نظر بگیریم.

انتهای پیام/84002/ت40 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول