اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در هفته سلامت

2 پروژه سلامت محور در یزد افتتاح می‌شود

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد از اجرای دو پروژه سلامت محور در یزد در هفته بهداشت خبر داد.

2 پروژه سلامت محور در یزد افتتاح می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد محمدحسین لطفی ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پیشگیری همواره اولویت در بحث بهداشت و درمان است و خودمراقبتی نیز شعار امسال و محور برنامه‌های بهداشت و سلامت است.

وی عنوان کرد: خودمراقبتی، محصول توانمندسازی مردم تلقی می‌شود و دنیا اکنون چاره‌ای جز اینکه مردم را به شرایطی برساند که خود مراقب خود باشند، ندارد.

لطفی تاکید کرد: در این مسیر، نخستین قدم آن است که به افراد القا کنیم که سلامت، مهم‌ترین مسئله برای انسان است و دانشگاه علوم پزشکی یزد نیز امسال در این مسیر گام بر می‌دارد و مردم را به این مسئله ترغیب می‌کند که خود مراقب سلامت خود باشند.

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد ادامه داد: جوامعی که به سمت خود مراقبتی رفتند، آمار مراجعه‌های آنها در بستری 50 درصد، مراجعه به اورژانس‌ها 50 درصد، مراجعه به پزشکان متخصص 40 درصد و مراجعه به پزشکان عمومی 37 درصد کاهش یافت.

وی با بیان اینکه در حال حاضر چرخه سلامت در کشور ما ناقص است، عنوان کرد: در این چرخه ناقص، مردم، پزشکان و دولت هر سه ناراضی هستند زیرا دولت هرچه در بحث درمان هزینه می‌کند به نتایج مطلوب دست نمی‌یابد، پزشکان نیز از دستمزدها، تجهیزات و امکانات ناراضی هستند و مردم نیز از کیفیت خدمات و هزینه‌های بالای درمان نارضایتی دارند.

لطفی تاکید کرد: اگر بخواهیم اتفاق جدیدی در عرصه بهداشت و درمان رخ دهد، باید تحولی بزرگ در این عرصه ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: وضعیت بیماران مزمن در استان یزد رضایت‌بخش نیست و باید بیشتر در این زمینه کار و فعالیت شود.

لطفی ادامه داد: سرطان‌ها در استان یزد وضعیت خوبی ندارند و یزد در آمار ابتلا به برخی سرطان‌ها رتبه نخست و برخی دیگر رتبه‌های زیر پنج را داراست.

وی با بیان اینکه سبک زندگی مردم تغییر کرده و نوع تغذیه، استعمال دخانیات، کم تحرکی، اعتیاد و ... برای آنها دیابت، فشار خون، چاقی، سکته‌های قلبی و مغزی و .... را به ارمغان آورده است، تصریح کرد: سلامت و شیوه زندگی افراد نیازمند بازنگری است و مردم خود باید به مراقبت از خویش بپردازند.

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با بیان اینکه برای کمک به مردم به منظور اجرای خود مراقبتی، همیاران بهداشت تربیت می‌شوند و به میان مردم می‌روند،‌ عنوان کرد: همیاران بهداشت از شش گروه هدف انتخاب می‌شوند و آموزش‌های لازم به آنها ارائه می‌شود و سپس آنها به میان مردم رفته و نکات کلیدی بهداشتی را به مردم به منظور انجام خود مراقبتی، گوشزد می‌کنند.

لطفی خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان فعال در تشکل‌ها، دانشجویان فعال در کانون‌ها و تشکل‌ها، معلمان، بازنشستگان دانشگاه علوم پزشکی، کارگران و خبرنگاران شش گروه هدف هستند و از میان آنها هزار و 200 همیار سلامت انتخاب خواهند شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به هفته سلامت و پروژه‌های این هفته عنوان کرد: در هفته سلامت دو پروژه سلامت محور شامل مدل مراقبت مزمن و مرکز مراقبت از بیماران روانی در یزد افتتاح می‌شود.

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد ادامه داد: مدل مراقبت مزمن یک مدل شناخته شده در دنیاست و اساس کار این است که افراد بیمار یا در معرض بیماری در قالب یک برنامه منسجم، تحت درمان قرار می‌گیرند.

وی همچنین با بیان اینکه 37 درصد مردم جامعه نیازمند خدمات سلامت روان هستند، تصریح کرد: مرکز مراقبت از بیماران روانی با شناسایی گروه‌های در معرض خطر در این مرکز به صورت حضوری یا تلفنی با مشاوره و سایر راه‌های پزشکی، درمان می‌شوند.

لطفی همچنین از اجرای برنامه‌هایی نظیر همایش پیاده‌روی و برگزاری همایش‌هایی در طول هفته بهداشت خبر داد و اظهار داشت: هفته سلامت در مجموع یک فرصت است و نمی‌توان همه کارها را در این هفته انجام داد اما می‌توان برای مردم و مسئولان در این هفته حساسیت نسبت به سلامت ایجاد کرد.

انتهای پیام/2464/ک40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول