اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در هر سال

2 میلیارد متر مکعب از منابع آبی فارس کم می‌شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس گفت: هر ساله 2 میلیارد متر مکعب از منابع آب زیرزمینی این استان کسر می‌شود که اثرات جبران‌ناپذیری را در پی دارد و یک فاجعه زیست‌محیطی محسوب می‌شود.

2 میلیارد متر مکعب از منابع آبی فارس کم می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت از محیط زیست استان فارس، حسینعلی ابراهیمی کارنامی در نخستین جلسه رسمی خود در سال جدید در دیدار با کارکنان این اداره کل اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام نوروزی، امسال را سال «اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی» نامگذاری نمودند، به همین منظور امید است که محیط زیست استان فارس نیز به سهم خود گام‌های بزرگی را در راستای نیل به این هدف مهم بردارد.

وی راهبرد اصلی این اداره کل را در سال 1393 حفاظت از منابع آب و خاک این استان اعلام کرد و افزود: در سال جدید تمرکز کارشناسان بر روی کنترل آلودگی‌ها خواهد بود و مدیریت صحیح منابع آبی این استان در تمام مناطق و عرصه‌ها اعمال می‌شود.

این مسئول همچنین گفت: از 10 میلیارد متر مکعب آبی که سالانه در این استان مورد استفاده قرار می‌گیرد، 7.5 میلیارد مترمکعب آن از منابع آب زیرزمینی است، 95 درصد آن در بخش کشاورزی مصرف می‌شود که هیچ‌گونه توجیهی ندارد و بیش از 400 میلیون متر مکعب یعنی معادل چهار درصد آن در بخش شرب و یک درصد آن در بخش صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد و تنها 19 میلیون متر مکعب از فاضلاب خانگی تصفیه می‌شود که یک فاجعه زیست محیطی است.

ابراهیمی کارنامی افزود: حفظ کیفیت منابع آبی بر عهده محیط زیست است و بر اساس این رسالت به شدت با مخربان منابع آبی و خاکی بر اساس قانون برخورد خواهیم کرد، همچنین با تمام صنایعی که پساب صنعتی خود را تصفیه نکنند، برابر قانون برخورد کرده و پلمپ و تعطیل خواهند شد.

وی گفت: سالی 2 میلیارد متر مکعب از منابع آب زیرزمینی این استان کسر می‌شود که اثرات جبران‌ناپذیری را در پی دارد و بدتر اینکه عدم مدیریت صحیح منابع آبی در بخش‌های مختلف و ورود آلاینده‌ها به این منابع ما را بر آن داشت تا در سال جاری با رویکرد اصلی حفظ منابع آب و خاک در سطح این استان بتوانیم گام‌های موثری برداریم.

این مسئول اضافه کرد: البته در تحقق این هدف‌گذاری مهم همکاری تمام دستگاه‌ها و مردم به ویژه جهاد کشاورزی، امور آب، آبفا، بهداشت و درمان و رسانه‌ها به طور کامل مورد نیاز است که انتظار دارد در راستای صیانت از منابع پایه در این استان و حفظ کیفیت زندگی مردم و تنوع زیستی آن تمام دستگاه‌های مرتبط و اثرگذار در این زمینه کمر همت ببندند و به تکالیف قانونی خود عمل کنند.

اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس با توجه به حساسیت‌های موجود در بخش‌های مختلف و نیاز به توجه ویژه و تمرکز بر روی فعالیت‌ها، راهبردهایی را تعیین کرده است که سال 91 با عنوان آموزش و جلب مشارکت‌های مردمی و سال 1392 با عنوان حفاظت از زیستگاه‌ها تعیین شده بودند.

انتهای پیام/2448/ب/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول