اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مشروح/ در جریان بررسی و توضیح عملکرد شهرداری بندرعباس در سیل اخیر

شورای شهر بندرعباس از توضیحات شهرداری قانع نشد

اعضای شورای اسلامی شهر بندرعباس از توضیحات معاون خدمات شهری شهردار بندرعباس پیرامون عملکرد این ارگان در قبل و حین بارندگی‌های سیل‌آسای اخیر در این شهر قانع نشدند.

شورای شهر بندرعباس از توضیحات شهرداری قانع نشد

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، این شهر ساحلی در روزهای گذشته طی دو مرحله تحت بارش شدید و به گفته بسیاری از کارشناسان کم سابقه باران قرار گرفته است.

این بارش‌ها در حالی نازل شد که بسیاری از خیابان‌های شهر بندرعباس همواره در سال‌های گذشته با کمترین باران به محلی برای جمع شدن آب تبدیل می‌شود، به نحوی که شدید شدن بارندگی‌ها سبب می‌شود که زندگی مردم در این شهر با چالش‌هایی روبرو شود.

از طرف دیگر به دلیل وجود شیب مناسب و طبیعی سطح این شهر به سمت ساحل و وجود بسترهای طبیعی شیب دار همانند رودخانه‎ها که در بستر شهر گذر می‌کنند، بسیاری از معماران و طراحان شهری عقیده دارند، در شهری همانند بندرعباس در صورت اجرای اصولی طرح خیابان‌ها و زیرساخت‌های شهری، ارگان‌هایی همانند شهرداری نباید مشکلی در مدیریت سیلاب‌ها و روان آب‌ها داشته باشند.

در سیل چند روز پیش که شهر بندرعباس میزبان هزاران نفر از گردشگران نوروزی از سراسر کشور نیز در خود بود، مشکلات عدیده‌ای در این شهر رقم خورد به نحوی که شدت بارندگی‌ها سبب شد دو نفر در جریان سیل جان خود را از دست بدهند.

در نخستین نشست شورای بندرعباس در سال 93، معاون خدمات شهری شهرداری در راستای ارائه پاره‌ای از توضیحات پیرامون نحوه خدمات رسانی و مشکلات و چالش‌ها به صحن شورا آمد.

حسین رنجبر که قبل از تکیه بر این مسند عهده دار مدیریت ستاد بحران هرمزگان بوده در این نشست در پاسخ به اعضای شورا، ضمن بیان توضیحاتی پیرامون رسیدگی شهرداری به امور شهر و خیابان‌های در جریان سیل روزهای گذشته اظهار داشت: شهرداری با بسیج نیروهای خود و رویکردی جهادی نهایت سعی و تلاش خود را برای مشکلات مردم و گردشگرانی که در سیل دچار مشکلاتی شده بودند را به کار گرفت.

وی در همین راستا، اضافه کرد: ده‌ها دستگاه ماشین آلات و صدها نفر نیروی شهرداری برای در جریان سیل و ساعات پس از آن ساماندهی شدند.

معاون خدمات شهری شهرداری بندرعباس با بیان اینکه برخی از نقاط شهر به دلیل قرارگیری در ارتفاع و سطح پایین‌تر از سایر نقاط شهر در هر صورت به کمترین باران‌ها دچار آبگرفتگی می‌شود، یادآور شد: این نقاط نیازمند اختصاص بودجه برای اصلاح و جابجایی سکنه هستند، چرا که در گودی قرار دارند و تنها در زمان‌های بارندگی هزینه و انرژی شهرداری را بیشتر به هدر می‌دهند.

این مسئول در بخش دیگری از سخنان با بیان اینکه در ایام نوروز تردد چندین میلیون نفر در شهر بندرعباس به ثبت رسیده است، از ثبت هزار و 910 دستگاه چادر در مکان‌های رسمی تعیین شده در این مدت خبر داد و گفت: این رقم منهای چادرهایی است که مسافران در سایر نقاط شهر برپا کرده‌اند.

به گفته وی، با تعیین چندین مکان برای نصب چادر از طرف شهرداری، در شهر بندرعباس مکان‌های رسمی روزانه برای برپایی 27 هزار چادر ظرفیت داشت.

رنجبر اضافه کرد: این در حالی است که در زمان وقوع سیل شهرداری در اقدامی کم نظیر نسبت به در اختیار قرار درآوردن سالن‌های سطح شهر اقدام کرد و حتی شهردار دستور دادند در صورت بسته بودن و بسته ماندن درب سالن‌ها و مکان‌هایی که می‌توانند به پروسه اسکان کمک کنند، ماموران شهرداری حق دارند به سالن‌ها ورود کنند و زمینه را برای ورود مسافران و شهروندان که بر اثر سیل دچار مشکل شده بودند را فراهم آورند.

پس از توضیحات این نماینده از شهرداری بندرعباس، رضا حیدری زاده نائب رئیس شورای شهر بندرعباس با بیان اینکه هیچ کس نمی‌تواند پیرامون وضعیت عمومی شهر بندرعباس و مشکلات رقم خورده در سیل اخیر شانه خالی کند، گفت: مشکلات عدیده‌ای در شهر پس از ریزش کمترین بارندگی‌ها رقم می‌خورد و این در حالی است که این پدیده به طور مداوم در سال‌های اخیر تکرار شده است.

وی با بیان اینکه بعضا از طرف مسئولان شهرداری بیان می‌شود که محلات و مناطق بافت سنتی و قدیمی دچار آبگرفتگی می‌شود، گفت: از کسانی که این حرف‌ها را می‌زنند باید پرسید پس چرا بلوارها و مناطقی همانند منطقه بلوار امام حسین (ع) که خیابان‌ها و معابر آن تماما نوساز است، در زمان‌های بارندگی دچار مشکل می‌شود و عبور و مرور را در این منطقه گسترده از شهر با مشکل روبرو می‌کند.

نائب رئیس شورای شهر بندرعباس در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: قصد واکاوی اشتباهات گذشته و کم توجهی‌های حال را نداریم، اما آمادگی خود را برای حمایت از شهرداری برای اجرای طرح‌هایی کارآمد که منجر به رفع نقاط آبگیر منطقه و بلوار امام حسین شود را داریم.

هومن رفیعی بندری دیگر عضو شورا بود که انتقاد را اینگونه بر وضعیت شهر بندرعباس بیان کرد و با اشاره به اینکه وجود دو ردیف بودجه‌ای قابل توجه برای نقاط آبگیر معابر بندرعباس در اسناد مشاهده می‌شود، گفت: حال که معابر با کمترین بارندگی دچار مشکل می‌شود باید پرسید که این اعتبارات کجا رفته است.

به گفته وی، در ماه‌های گذشته رقمی معادل 100 میلیون تومان برای مطالعه نقاط آبگیر شهر در هنگام بارندگی اختصاص داده شده است.

به گفته این عضو شورا، علاوه بر این رقم اعتباری معادل 1.3 میلیارد تومان نیز برای رفع این نقاط اختصاص یافته است که باید از مسئولان مربوطه پرسید در حالی که این ارقام اختصاص یافته است، چرا نتوانسته‌اند مشکل را رفع کنند.

وی تصریح کرد: باید پرسید مگر شهر بندرعباس چند نقطه آبگیر و مشکل ساز دارد که مسئولان نمی‌توانند برای رفع آنها تمرکز لازم را داشته باشند.

رفیعی بندری با بیان اینکه منکر تلاش‌های شهرداری در زمان بارندگی و کمک‌های این ارگان به مردم نیستیم، اما در فیلم‌ها و تصاویر پخش شده از طرف شهرداری نیز دیده می‌شود که برای هدایت و تخلیه آب از روش‌های منسوخ استفاده شده که در این زمان که تکنولوژی همه‌گیر شده است، باعث تاسف است.

وی گفت: این گونه عملکرد نه تنها مشکل را به صورت ریشه‌ای حل نمی‌کند بلکه زمینه طنز شدن اینگونه رفتار در رسانه‎ها را نیز رقم می‌زند.

دیگر عضو منتقد عملکرد شهرداری بندرعباس حسام صمیمی کشکوئی بود که به ذکر و بیان مطالبی مشابه همکاران خود روی آورد.

یادآور می‌شود علاوه بر این سه عضو شورا دو عضو دیگر نیز مطالبی را نسبت به عملکرد شهرداری در زمینه سیل اخیر و خدمات رسانی مدنظر بیان داشتند، این در حالی بود که سایر اعضا حاضر در این نشست سکوت را پیشه کردند.

انتهای پیام/88001/ع40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول