اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مشاور اجرایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خبر داد

تولد بیش از 4 هزار نوزاد طی ایام نوروز در مشهد

مشاور اجرایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از تولد بیش از 4 هزار نوزاد طی ایام نوروز در مشهد خبر داد.

تولد بیش از 4 هزار نوزاد طی ایام نوروز در مشهد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، سیدمرتضی احتشام‌فر ظهر امروز در نشست خبری ستاد هماهنگی خدمات سفر نوروزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد که در شهرک دانش و سلامت مشهد برگزار شد، اظهار کرد: خراسان رضوی به عنوان بزرگ‌ترین استان به لحاظ پذیرایی از مسافر به شمار می‌رود لذا مسائل بهداشت و درمان از ضروری‌ترین نیازهای یک مسافر طی اقامت در این شهر محسوب می‌شود.

وی افزود: از 26 اسفندماه 92 تا 15 فروردین‌ماه 93 ارائه‌ خدمت، اطلاع‌رسانی و نظارت به عنوان وظایف ستاد هماهنگی خدمات سفر نوروزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با استفاده از تمامی ظرفیت‌های ممکن صورت گرفته است.

احتشام‌فر با اشاره به اینکه در حوزه ارائه خدمات 43 بیمارستان زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ایام مذکور فعال بوده‌اند، اضافه کرد: بیمارستان‌های دولتی با تمام ظرفیت خود فعال بودند و عملاً هیچ بیمارستان غیرفعالی نداشتیم؛ حتی بیمارستان‌های خصوصی نیز با 25 درصد ظرفیت خود فعال بودند.

وی در رابطه با ارائه خدمات در ایام نوروزی در حوزه معاونت درمان به خدمات بهترین اساتید بیمارستان‌های آموزشی در بخش‌های مختلف مانند قلب و ... اشاره کرد و ادامه داد: در 2 بیمارستان قائم و امام رضا (ع) نیز متخصصین طب اورژانس فعال بوده‌اند.

دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفر نوروزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه با اشاره به فعالیت اورژانس عدالتیان در مشهد در ایام مذکور افزود: افزوده شدن 120 تخت این اورژانس اعم از آی‌سی‌یو و سی‌سی‌یو و ... به دیگر تخت‌های اورژانس با استفاده از حداکثر ظرفیت از دیگر خدمات ارائه شده است.

وی مراجعه‌کنندگان به اورژانس و درمانگاه‌ها در این مدت را 130 هزار و 180 نفر اعلام کرد و ادامه داد: از این افراد 22 هزار و 335 نفر در راستای ارائه خدمات ‌درمانی بیشتر بستری شده‌اند.

احتشام‌فر مراجعین سرپایی را 106 هزار و 853 نفر و تعداد اعمال جراحی در استان را نیز 7 هزار و 261 مورد دانست و خاطرنشان کرد: از این تعداد 6 هزار و 70 عمل جراحی در بیمارستان‌های مشهد صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه 6 هزار و 79 عمل زایمان در بیمارستان‌های زیرپوشش دانشگاه‌های علوم پزشکی استان صورت گرفته که از این تعداد 4 هزار و 332 زایمان در مشهد انجام شده است، خاطرنشان کرد: در تمام این زایمان‌ها موارد مرگ و میر مادر یا نوزاد گزارش نشده است.

این مسئول اضافه کرد: تعداد تولد‌ها در ایام ذکر شده نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است و در دیگر موارد مانند حوادث و تصادفات در ایام مذکور نسبت به سال قبل شاهد کاهش هستیم.

وی همچنین در ایام مذکور در رابطه با نظارت بر پایگاه‌های مراقبت مرزی اعم از باجگیران، دوغارون، سرخس و فرودگاه مشهد در راستای کنترل برخی بیماری‌ها مانند فلج اطفال، مالاریا، سرخک، تب کنگو، مننژیت و ... اظهار کرد: در مبادی ورودی بر روی افراد زیر 15 سال، مشکوک و یا دارای تب بالا و ... کنترل‌هایی توسط معاونت بهداشتی دانشگاه انجام شده است.

احتشام‌فر از نظارت بر 52 هزار و 986 نفر مسافر از مبادی ورودی اعلام شده که توسط دانشگاه علوم پزشکی به ثبت رسیده است خبر داد و افزود: 50 هزار و 423 نفر نیز مسافر خروجی داشته‌ایم.

وی ادامه داد: از این تعداد نزدیک به 3 هزار و 269 نفر بیماریابی شدند که از این تعداد نیز 307 نفر واکسینه شده و از 23 نفر نمونه‌گیری صورت گرفت و تنها یک مورد بوتولیسم در یک کودک 4 ماهه تشخیص داده شد.

مشاور اجرایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: در حوزه غذا و دارو در تعطیلات نوروزی نیز در راستای نظارت بر دارو و کارخانجات تولید صنایع غذایی و بهداشتی از 70 واحد تولیدی غذایی و بهداشتی بازدید به عمل آمد و 13 پروانه صادرات و واردات صادر شد.

وی اضافه کرد: در این ایام داروخانه‌های اطراف حرم رضوی به صورت شبانه‌روزی فعال بوده و با طرح سؤالاتی از مسافران در مبادی ورودی شهر مشارکت گسترده‌ای با مسافران به عمل آمد.

این مسئول با اشاره به پیش‌بینی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نسبت به تأمین سرم، دارو و ... از تأمین دارو در انبار بیمارستان‌های دکتر شیخ و قائم مشهد خبر داد و خاطرنشان کرد: از 386 داروخانه در ایام مذکور بازدید شده است.

وی همچنین از 43 شکایت در مدت یاد شده خبر داد و افزود: به بخش عمده این شکایات رسیدگی شد و بقیه در دست رسیدگی است.

این مسئول در رابطه با حوزه بهداشت محیط از بازدید از 110 اماکن بین‌راهی و 16 هزار و 150 مرکز تهیه و توزیع مواد غذایی و بهداشتی در تعطیلات نوروزی خبر داد.

احتشام‌فر کل بازدید‌ها در تعطیلات نوروزی 92 را 18 هزار و 886 مورد عنوان کرد و ادامه داد: در تعطیلات نوروزی 93، 20 هزار و 38 بازدید انجام شده است و در این خصوص شاهد افزایش نظارت و بازدید در این حوزه هستیم.

وی در رابطه با نظارت بر منابع آبی از انجام کلرسنجی بر 5 هزار و 518 مورد منبع آبی در استان و نمونه‌برداری از 456 مورد دیگر خبر داد.

این مسئول همچنین از معرفی یک‌هزار و 336 نفر متخلف به دادگاه طی مدت ذکر شده خبر داد و افزود: 33 مرکز متخلف در این ایام تعطیل شده است.

وی مواد غذایی فاسد و معدوم شده در سال گذشته را 20 هزار و 6 کیلوگرم و در سال جدید 17 هزار و 366 کیلوگرم عنوان کرد و از کاهش این رقم در سال جاری خبر داد.

احتشام‌فر از 211 مورد برخورد با فروشندگان دوره‌گرد در نوروز سال گذشته و 269 مورد در نوروز سال جاری خبر داد.

وی همچنین از 726 مورد حیوان‌گزیدگی در نوروز 92 و 611 مورد در سال جاری خبر داد و تصریح کرد: کاهش در این رابطه را شاهد هستیم.

این مسئول با اشاره به یک‌هزار و 470 دوز واکسن هاری زده شده در سال جاری گفت: 85 درصد گازگرفتگی‌ها مربوط به سگ‌گزیدگی بوده و بقیه مربوط به دیگر حیوانات است.

انتهای پیام/2202/ز40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول