اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون حفظ نباتات کشور خبر داد

کرمانشاه رکورددار مبارزه با سن گندم در کشور

معاون مدیریت آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی گفت: استان کرمانشاه رکورددار مبارزه با سن گندم در کشور است.

کرمانشاه رکورددار مبارزه با سن گندم در کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، سعید معین ظهر امروز در هفتمین جلسه ستاد مبارزه با سن استان کرمانشاه اظهار داشت: از اوایل اسفند ماه سال 92 کار مبارزه با آفت سن در مناطق گرمسیری، معتدل و سردسیری استان‌های مختلف کشور آغاز شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون 113 هزار هکتار از اراضی کشور علیه سن گندم سم‌پاشی شده است، افزود: 69 هزار هکتار آن فقط متعلق به استان کرمانشاه بوده که نشان از تلاش بسیار خوب مدیران جهاد کشاورزی و کشاورزان این استان است.

دبیر ستاد مبارزه با سن گندم کشور تصریح کرد: بر اساس گزارش‌های روزانه از سراسر کشور و هماهنگی لازم با استان‌ها، برنامه‌ریزی منسجم‌تری در خصوص مبارزه با آفت سن صورت گرفته زیرا اگر با آفت سن به طور برنامه‌ریزی شده و بر اساس اصول علمی مبارزه نشود خسارات جبران‌ناپذیری به محصولات کشاورزان وارد می‌شود.

معاون مدیریت آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی بیان داشت: برای مبارزه با سن گندم چه در مرحله مادر و چه در مرحله پوره باید تایمینگ را رعایت کرده که میزان مصرف سم هم کنترل شود.

وی با تقدیر از تلاش‌های صورت گرفته توسط مدیران ستادی و شهرستانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، افزود: استان کرمانشاه همواره در کشاورزی خصوصا زراعت جایگاه خوبی در کشور داشته که با توجه به بارندگی‌های چشم‌گیر سال زراعی جاری محصولات کشاورزی به‌خوبی رشد کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه نیز در این جلسه اظهار داشت: از ابتدای فصل مبارزه با سن گندم تاکنون 7 جلسه ستادی با حضور تمام متولیان انجام شده و تمام دستگاه‌های ستادی برای مبارزه با آفت سن بسیج شده‌اند.

علی‌اشرف منصوری با بیان اینکه میانگین بارندگی استان کرمانشاه تاکنون 425 میلی‌متر بوده است، افزود: خوشبختانه بارش‌ها بسیار مناسب و با پراکنش خوب بوده و نسبت به سال گذشته 22 درصد افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: بیش از 600 نفر از کارشناسان بخش دولتی و خصوصی در قالب 9 اکیپ ستادی و 14 اکیپ شهرستانی به‌صورت مرتب و دائم از مزارع استان کرمانشاه بازدید کرده‌اند.

به گفته این مسئول، کارشناسان جهاد کشاورزی با ارائه آموزش‌های لازم در خصوص نحوه استفاده از سموم آفت‌کش، میزان و نوع مصرف، شیوه استفاده از سم‌پاش و زمان استفاده از سم، کشاورزان را یاری کرده‌اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه اطلاع‌رسانی سازمان جهاد کشاورزی برای مبارزه با آفت سن گندم و علف‌های هرز در استان کرمانشاه را بی‌نظیر خواند و تاکید کرد: از ابتدای فصل مبارزه، با استفاده از شیوه‌های مختلف اطلاع‌رسانی کشاورزان با روش‌های مختلف مبارزه با آفات آشنا شده‌اند.

وی اذعان داشت: در سنوات گذشته عدم سم‌پاشی مزارع جو و همچنین خشکسالی‌های اخیر و بی‌تفاوتی برخی کشاورزان موجب به وجود آمدن آفت سن در مزارع شده بود.

به گفته این مسئول تاکنون بیش از 14 هزار هکتار از مزارع جو استان کرمانشاه برعلیه این آفت سم‌پاشی شده است.

منصوری با اشاره به مبارزه با علف‌های هرز در مزارع استان کرمانشاه، خاطرنشان کرد: با تلاش مجموعه عوامل این سازمان و همکاری خوب کشاورزان استان، تاکنون بیش از 210 هزار هکتار از اراضی استان علیه علف‌های هرز سم‌پاشی شده است.

انتهای پیام/2700/ل40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول