اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یادداشت/

گردشگری زیارتی؛ فرصتی طلایی برای مازندران

تعطیلات ابتدای سال جدید نشان داد که مازندران، سرزمین سبز علویان به برکت بیش از هزار بقعه متبرکه، سهم زیادی در گردشگری زیارتی دارد و این یک فرصت طلایی برای برنامه‌ریزی مسئولان ارشد استان در زمینه صنعت توریسم مذهبی است.

گردشگری زیارتی؛ فرصتی طلایی برای مازندران

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، از 28 اسفند 92 تا 15 فروردین 93، بقاع متبرکه استان مازندران مملو از جمعیتی بود که هم برای رفع خستگی و هم برای زیارت، به این مکان‌های سراسر معنویت و اخلاص، روی می‌آوردند.

اماکن متبرکه مازندران، به‌ویژه بقاع متبرکه‌ای که در جاده‌های اصلی قرار داشتند، در ایام تعطیلات نوروز 93 به مراکز مهم گردشگری و مذهبی تبدیل شدند که برای مسافران، بسیار تازه و جذاب، و خاطره‌انگیز بودند.

از برگزاری مراسم ویژه تحویل سال نو و ایستگاه‌ "قرآن بخوانید و جایزه بگیرید" تا برپایی خیمه‌های سلامت در بارگاه امام‌زادگان، معنویت و احساس خوشایندی به مسافران دست می‌داد.

در این میان، حضور مسئولان، از شهرستانی گرفته تا برخی مسئولان کشوری، برای شرکت در برنامه‌های فرهنگی، بازدید و زیارت از امامزادگان، مورد توجه زائران قرار می‌گرفت.  

اجرای هدفمند و موفق طرح آرامش بهاری در 250 بقعه متبرکه، برپایی خیمه‌های معرفت در 28 امام‌زاده و برگزاری سوگواره "یاس نبوی" در 222 امامزاده و بقعه متبرکه استان مازندران با حضور مسافران نوروزی و حتی برخی گردشگران خارجی، نشان از آماده‌بودن بستر اولیه و روبه‌رشد، در این اماکن است.

مازندران، سرزمین سبز علویان، مفتخر به وجود معنوی یک‌هزار و 322 بقعه متبرکه است که در تعطیلات نوروز 93، میزبان 9 میلیون گردشگر بودند.

به بیانی دیگر، این اماکن مذهبی، به‌طور میانگین روزانه شاهد حضور 529 هزار و 412 زائر از اقصی نقاط ایران و برخی کشورهای آسیای میانه بودند.

در این شرایط، می‌طلبد تا نگاه مسئولان ارشد استان به بحث گردشگری مذهبی بیش از پیش باشد، چرا که بستر و قدم نخست برای حضور گردشگران مهیا شده است، و با اندکی برنامه‌ریزی در تامین اعتبارات به‌منظور توسعه و مناسب‌سازی اماکن متبرکه، می‌توان مازندران را به قطب مهم صنعت توریسم مذهبی در کشور تبدیل کرد.

این اماکن، با معنویت خاصی که دارند، از دیرباز مورد توجه مردم بودند و امروزه مأمن و پناهگاه مسافران خسته از راهند که هم اندکی در آن می‌آسایند و هم به زیارت و عبادت می‌پردازند.

فرصت خوبی است تا آرام‌آرام در کنار تمامی بقاع متبرکه، بازارچه‌‌‌های سنتی که نماد آداب و رسوم و هنرهای دستی مردمان آن دیار هستند، برپا شود.

هرچند اداره‌کل اوقاف و امور خیریه مازندران، تبلیغات و اطلاع‌رسانی خوبی در زمینه اخبار مربوط به این حوزه دارد، اما باید برای شناساندن اماکن متبرکه استان مازندران، قدم‌های بیش‌تری برداشته شود.

فعالیت در حوزه گردشگری و فرهنگی، مختص سازمانی خاص نیست و نیاز به تعامل تمامی دستگاه‌ها و سازمان‌ها دارد؛ آن‌چه در نوروز امسال در اماکن متبرکه، نقاط گردشگری و تاریخی و فرهنگی مازندران دیدیم، نشان‌دهنده همکاری خوب همه مسئولان در حوزه‌های مختلف بود که ادامه همین روند، آینده درخشانی را برای مازندران در صنعت توریسم به ارمغان خواهد آورد.

با توجه به حضور گردشگران از سایر کشورهای اسلامی که هر کدامشان می‌توانند مبلغان خوبی برای جلب گردشگر باشند، شایسته است از حضور آنان، به‌طور هدفمندی استفاده شود.

در گذشته، تقسیم‌بندی اماکن متبرکه شاخص و غیرشاخص و به‌ویژه نگاه خاص به اماکن موجود در شهرها و متروکه‌شدن امام‌زاده‌ها و معصوم‌زاده‌هایی که در مناطق صعب‌العبور قرار داشتند، باعث شد تا ماموریت اوقاف به‌درستی انجام نشود و اهالی محل، خود برای توسعه و کیفی‌سازی این اماکن مقدس، هر چند اندک، آستین بالا بزنند.

در سه ـ چهار سال گذشته، با تغییر این رویه، فصلی نو در تکمیل، زیباسازی، و توسعه و تجهیز بقاع و اماکن متبرکه باز شد که نتیجه آن را در سفرهای نوروزی سال 93 دیدیم.

ورود 9 میلیون مسافر نوروزی به اماکن متبرکه مازندران، همچنین حضور زائران در تعطیلات آخر هفته و تعطیلات تابستان، علاوه بر بعد گردشگری، از لحاظ تامین امنیت گردشگران هم مورد توجه مسئولان است؛ به‌همین دلیل موضوع "دائمی‌شدن" ستاد تسهیلات سفر مازندران، موضوعی مهم و هزینه‌بردار، و از طرفی یک سرمایه‌گذاری برای استان به‌شمار می‌رود.

امید است در سال "اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی"، بقاع متبرکه مازندران به همت مسئولان و مدیران و برنامه‌ریزان ارشد استان، به قطب مهم توریسم مذهبی در کشور تبدیل شوند.

انتهای پیام/86001/ط40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول