اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بخشدار خمام تاکید کرد

ضرورت رعایت کشاورزان خمام در خزانه‌گیری علمی برنج

بخشدار خمام با تاکید بر رعایت اصولی کشاورزان این بخش در خزانه‌گیری برنج، گفت: انتخاب بذر مناسب و رعایت اصول علمی در خزانه‌گیری برنج موجب تولید نشای سالم و قوی و صرفه‌جویی در مصرف آب کشاورزی می‌شود.

ضرورت رعایت کشاورزان خمام در خزانه‌گیری علمی برنج

حسین ذاکراستقامتی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خمام مقابله با کم‌آبی‌های احتمالی در سال زراعی جاری را مهم ارزیابی کرد.

وی با بیان اینکه برنج پس از گندم به‌عنوان مهم‌ترین غله به‌شمار می‌رود بر ضرورت کاهش در مصرف آب برای کشت برنج، قطع موقت آبیاری و تغییر روش آبیاری از غرقابی به آبیاری متناوب با اعمال دوره‌ آبیاری مناسب تاکید کرد.

نماینده عالی دولت در خمام اظهار کرد: امیدواریم با رعایت توصیه‌های فنی برای مقابله با کم‌آبی احتمالی و عدم تغییر میزان محصول، مصرف آب کاهش یابد.

وی لزوم انجام بیمه‌ محصول برنج به‌عنوان اهرم حمایتی دولت را مورد تاکید قرار داد و گفت: کشاورزان این مسئله را آینده‌نگری کنند.

ذاکراستقامتی درباره خزانه‌گیری برنج تصریح کرد: خزانه‌گیری زیرپوشش پلاستیکی ضمن ممانعت از وارد شدن خسارت ناشی از سرمای اوایل بهار، موجب زودرس شدن نشاهای برنج شده و مقدار کمتری آب مصرف می‌شود.

به گفته‌ وی، انتخاب ارقام زودرس در گریز از مشکل کم‌آبی و انتخاب ارقامی که تحمل بهتری نسبت به تنش خشکی دارند موثر است.

بخشدار خمام با اشاره به اینکه انتخاب بذر مناسب و رعایت اصول علمی در خزانه‌گیری موجب تولید نشای سالم و قوی می‌شود، گفت: این امر در نهایت موجب تولید بوته‌های قوی و با مقاومت بیشتر نسبت به عوامل نامناسب محیطی می‌شود.

وی آغاز بارندگی و نرم شدن خاک را زمان مناسبی برای انجام عملیات شخم اول دانست و یادآور شد: در صورت امکان می‌توان اجرای شخم اولیه را با استفاده از تراکتور در شرایط خشک انجام داده تا تأخیر در عملیات تهیه‌ زمین به حداقل برسد.

ذاکراستقامتی عمق شخم حداکثر 15 سانتی‌متر برای زراعت برنج را کافی دانست و افزود: استفاده از «رتیواتور» برای شخم ثانویه مطلوب است.

به گفته وی، تسطیح مناسب «کرت‌های» شالیزاری موجب کاهش زمان لازم برای آبگیری و افزایش توزیع یکنواخت آب می‌شود و افزایش راندمان کاربرد آب را به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه با پهن‌تر ساختن «کرت‌ها» می‌توان در صورت بارندگی و آبیاری توان حفظ آب در «کرت‌ها» را نگه داشت، خاطرنشان کرد: استفاده از پوشش پلاستیکی مرزهای شالیزارها ضروری است.

انتهای پیام/2300/ر30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول