اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

فقر فرهنگی و زیرساختی قم در عرصه ورزش همگانی

در حال حاضر با پیشرفت و رشد شهرنشینی تا حدودی فعالیت‌های ورزشی رواج پیدا کرده است گرچه هنوز هم در استان قم در این خصوص ضعف بزرگی به چشم می‌خورد اما وجود این وسایل نقش موثری در حرکت و تکاپوی افراد دارد.

فقر فرهنگی و زیرساختی قم در عرصه ورزش همگانی

خبرگزاری فارس – زهرا زنگنه: یکی از داروهایی که رایگان و بدون داروخانه رفتن نصیبت می‌شود و پس از ویزیت از زبان اکثر پزشکان می‌شنوی انجام ورزش، تحرک و کاهش وزن است. این دارو را پزشکان خوب تجویز می‌کنند و از داروهایی است که در دفترچه بیمه یادداشت نمی‌شود اما در ذهن به خوبی می‌ماند.

ورزش بهترین درمانی است که شنونده زیاد دارد، اما عمل کننده‌هایش بسیار کم هستند. امروزه ماشینی شدن و حضور تکنولوژی جنب و جوش و تحرک افراد را کاهش داده است به حدی که گاهی راه رفتن در مسیری هموار نیز برای عده‌ای سخت شده است.

ورزش کردن نه تنها سلامتی فرد را بیمه می‌کند بلکه نشاط‌آور و امید دهنده است. اسلام نیز حفظ بدن و تامین سلامتی را از وظایف اولیه هر مسلمان می‌داند و برای سلامتی بدن به قدری ارزش قائل است که در قرآن می‌فرماید «مومن توانمند بهتر و دوست داشتنی‌تر از مومن ناتوان است».

در دانش روز دنیا ثابت شده است که تحرک و ورزش رابطه تنگاتنگی با شادابی دارد و هر چه انسان از تحرک فاصله بگیرد شادی و آرامش نیز از او دور می‌شود همانقدر که بدن برای رشد و بالندگی به تغذیه مناسب نیاز دارد تحرک و ورزش نیز لازمه سلامتی و زندگی است.

افسردگی شایع ترین ارمغان عدم تحرک و شادابی

زمانی امکانات ورزشی بسیار محدود و در حد باشگاه‌ها بود اما حالا مدتی است اوضاع تغییر کرده است و وجود امکانات و فضاهای سبز انگیزه خوبی برای افراد شده است تا برخی هزینه بالای باشگاه‌ها را علت عدم تحرک ندانند.

در حال حاضر با پیشرفت و رشد شهرنشینی تا حدودی فعالیت‌های ورزشی رواج پیدا کرده است گرچه هنوز هم در استان قم در این خصوص ضعف بزرگی به چشم می‌خورد اما وجود این وسایل نقش موثری در حرکت و تکاپوی افراد دارد.

در برخی معابر از جمله میدان سعیدی مقابل فروشگاه رفاه حضور مردان و کودکانی که در حال استفاده از وسایل ورزشی هستند به چشم می‌خورد که نشان می‌دهد مردم جنب و جوش و تحرک را دوست دارند حتی اگر در حد امتحان کردن و تفریح باشد.

*راه‌اندازی بوستان‌های مخصوص بانوان

وجود وسایل ورزشی در پارک‌ها و بوستان‌های شهر قم که در سال‌های اخیر نسبت به گذشته بسیار بیشتر شده است در صورتی که به صورت مستمر از سوی شهروندان مورد استفاده قرار گیرد نتیجه‌بخش خواهد بود.

ورزش و سلامتی زن و مرد نمی‌شناسد همه باید به این امر توجه کنند اما با توجه به پوشش زنان و بانوان در قم امکان انجام این کار برای آنها در پارک‌ها و بوستان‌ها کمی سخت است، از این رو بوستان‌های بانوان این امکان را برای این قشر فراهم کرده است گرچه گاهی شاهد حضور برخی زنان در استفاده از این وسایل‌ در برخی بوستان‌ها هستیم، اما در مقایسه با شهری مانند تهران که زنان در کنار مردان به ورزش‌های همگانی صبحگاهی می‌پردازند بسیار ناچیز است.

ترویج فرهنگ ورزش صبحگاهی و پیاده‌روی در میان افراد در کاهش بیماری و افزایش سلامتی موثر است.

فاطمه دو سالی است هر روز صبح به همراه دخترش مسیر طولانی خانه تا بوستان نزدیک منزلشان را پیاده طی می‌کند.

وی می‌گوید: از درد پا و کمر خسته شده بودم برای مداوا خیلی هزینه کردم، همه دکترها تنها درمانم را پیاده‌روی و ورزش می‌دانستند.

وی می‌افزاید: از دو سال گذشته پیاده‌روی را آغاز کردم، در حال حاضر نه تنها دردی ندارم بلکه انرژی و انگیزه‌ام برای زندگی دوچندان شده است.

گاهی مردم تحرک و ورزش را سخت و ناممکن می‌دانند در صورتی که اگر این فعالیت نهادینه و فرهنگ‌سازی شود جای خود را پیدا می‌کند. زمانی که انگیزه باشد انرژی هم هست ورزش اگر به صورت همگانی انجام شود نتیجه مطلوبی دارد برخی تنهایی و بی‌حوصلگی را بهانه عدم تحرک می‌دانند و ترجیح می‌دهند به روال عادی خود ادامه دهند در صورتی که اگر ورزش به صورت همگانی انجام شود و در ساعتی مشخص در بوستان‌ها افراد به این کار بپردازند به طور حتم انگیزه و اشتیاق برای انجام آن افزایش می‌یابد.

*بی‌توجهی خانواده‌ها به فقر حرکتی

کارشناس تربیت بدنی توسعه ورزش همگانی را مهم عنوان می‌کند و می‌گوید: توسعه این نوع ورزش نشاط و شادابی را به همراه دارد و از بیماری‌های مختلف، گسترش ناهنجاری‌ها و بزهکاری‌های اجتماعی از جمله اعتیاد جلوگیری کرده و بهره‌وری را افزایش می‌دهد.

متاسفانه برخی خانواده‌ها به ورزش و تحرک اهمیت نمی‌دهند و به تبع آن نیز فرزندانشان هم نسبت به این مسئله کم توجه شده و راه والدینشان را ادامه می‌دهند.

زهرا شیری معتقد است: فرهنگ‌سازی در میان خانواده‌ها می‌تواند محرک تحرک خانواده‌ها شود متاسفانه خانواده‌ها آن قدر که نگران تغذیه فرزندان خود هستند هیچ گاه به فقر حرکتی آنها توجه ندارند.

وی ادامه می‌دهد: خانواده‌ها باید بدانند ورزش و تحرک تا چه حد در آینده فرزندانشان و سلامت جسمی و روانی آنها تاثیرگذار است متاسفانه برخی والدین ورزش را نوعی بازیگوشی قلمداد کرده و فرزندانشان را از انجام آن باز می‌دارند.

انتهای پیام/78008/ل40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول