اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده مردم شهریار در مجلس:

پرداخت یارانه نقدی به اقشار متمول با روح هدفمندی یارانه‌ها در تضاد است

نماینده مردم شهریار در مجلس شواری اسلامی گفت: پرداخت یارانه نقدی به دهک‌های بالا و افراد متمول با روح هدفمندی یارانه‌ها در تضاد است.

پرداخت یارانه نقدی به اقشار متمول با روح هدفمندی یارانه‌ها در تضاد است

حسین گروسی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرستان شهریار اظهار داشت: شرایط اقتصادی کشور و پرداخت یارانه‌ به برخی از اقلام و کالاها از سوی دولت به ویژه در بخش انرژی طی سال‌های متمادی، آسیب‌های جدی به اقتصاد ایران وارد کرد.

وی تصریح کرد: به عنوان نمونه اگر قیمت بنزین همچون پیش از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها بود، امروز ما باید اکثر درآمدهای حاصل از استخراج و فروش نفت و گاز را برای تولید و واردات بنزین صرف می‌کردیم.

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی افزود: از سوی دیگر اقتصادی ایران به ویژه پس از اعمال تحریم‌های مغرضانه، غیر قانونی و خصمانه غربی‌ها شرایطی را تجربه کرد که تداوم سیاست‌های گذشته را غیر ممکن کرد.

گروسی بیان داشت: به همین دلیل طرح هدفمندی‌ یارانه‌ها تدوین و اجرایی شد که هدف اصلی و محوریت آن حمایت از اقتصادی ملی، تولید و صنعت و کشاورزی و بالاخره حمایت از اقشار ضعیف و کم درآمد بوده و هست.

وی ادامه داد: متاسفانه در اجرای این قانون با وجود نقاط بسیار مثبتی که دارد، اشکالاتی وجود دارد که بخش مهمی از این اشکالات به دلیل گستردگی و همچنین تازه و جدید بودن چنین طرحی طبیعی است.

نماینده مردم شهریار در مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از این اشکالات مربوط به نحوه تعیین و توزیع یارانه‌های نقدی است و همچنین پرداخت یارانه به بخش تولید داخلی و صنعت است.

گروسی با انتقاد از عدم پرداخت صحیح یارانه بخش تولید گفت: بر اساس قانون باید بخشی از درآمدهای حاصل از اجرای هدفمندی یارانه‌ها به بخش تولید ملی اختصاص یافته و صنعت‌گران و تولیدکنندگان با بهره‌مندی از این تسهیلات بتوانند مشکلات خود را برطرف و در نهایت به توسعه صنعتی پایدار دست‌یابیم.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در بخش حمایت از اقشار کم درآمد و ضعیف بحث پرداخت یارانه مستقیم نقدی به مردم مطرح شد که این امر اگر چه قانون است و باید به همه مردم یکسان پرداخت شود، اما با روح اصلی طرح هفدمندی یارانه‌ها تضاد دارد.

* پرداخت یارانه‌های نقدی باید متناسب با درآمد خانواده‌ها باشد

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با توجه به شرایط اقتصادی و تورم ناشی از اجرای این طرح و همچنین موانع و مشکلاتی که در این حوزه داریم، پرداخت یارانه به دهک‌های بالای  جامعه و افراد متمول با روح هدفمندی همخوانی ندارد.

گروسی در پاسخ به این پرسش که با توجه به نزدیک بودن زمان اجرای فاز دوم طرح هدفمندی یارانه‌ها، برای رفع این مشکلات باید به چه صورت اقدام شود، گفت: پیشنهاد ما به دولت این بود  که در ابتدا کار کارشناسی جامع و کاملی از نحوه اجرا در فاز نخست انجام شده و با رصد کردن موانع و کاستی‌ها برای رفع مشکلات برنامه‌ریزی  و اقدام شود.

وی افزود: همچنین باید پرداخت یارانه‌ها متناسب با درآمد خانواده‌ها باشد، به صورتی که یک خانواده متمول ساکن شهرستان‌های بزرگ به ویژه پایتخت نباید مانند یک خانواده روستایی و با حداقل درآمد یکسان از یارانه‌های نقدی برخوردار باشند.

گروسی در پایان تأکید کرد: البته شناسایی افراد و بررسی شرایط اقتصادی آنها نیازمند مقدماتی است که امیدواریم دولت پیش از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها بانک اطلاعاتی لازم را تشکیل و با اطلاعات کامل این مرحله را آغاز کند.

انتهای پیام/2302/ذ40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول