اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

افزایش صادرات = شکوفایی اقتصاد

با توجه به نامگذاری امسال به عنوان «سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی»، یکی از راه‌های تحقق پویایی اقتصاد کشور به ویژه استان همدان در گرو توجه به مقوله صادرات است.

افزایش صادرات =  شکوفایی اقتصاد

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، مقوله صادرات یکی از ابعاد توسعه پایدار هر کشوری محسوب می‌شود به همین دلیل اکثر جوامع به دنبال افزایش بازارهای هدف خود بوده و در این مسیر برنامه‌ریزی‌ها و هدفگذاری‌های بسیاری را در دستور کار دارند.

تبلیغ و گسترش بازارهای جهانی کالا و خدمات صادراتی، فراهم کردن موجبات توسعه صادرات و ارتقای کیفی کالاها و خدمات با توجه به مزیت‌های نسبی و رقابتی کشورها از جمله اهداف جوامع در این مسیر به شمار می‌رود.

با توجه به نامگذاری امسال به عنوان «سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی»، یکی از راه‌های تحقق پویایی اقتصاد کشور در گرو توجه به مقوله صادرات است.

توسعه صادرات غیر نفتی و هدفمند کردن واردات یکی از موضوعاتی است که باید مد نظر قرار گرفته و دست‌اندرکاران و برنامه‌ریزان در این زمینه کاری اساسی انجام دهند.

از آنجا که توسعه صادرات غیر نفتی شاخص مهمی و اثرگذاری در توسعه اقتصادی کشور به شمار می‌رود، باید سهم صادرات از تولید ناخالص داخلی به دقت ارزیابی شده و به منظور رشد سهم آن برنامه‌ریزی‌های مدون و منسجمی صورت گیرد.

در این راستا استان‌ها نیز به فراخور برخورداری از مزیت‌های صادراتی، باید با مدیریت جهادی و عزمی آهنین وارد عرصه شده و میزان صادرات کالاهای غیر نفتی را افزایش دهند.

رویکرد موجود در کشور باید به سمت تقویت تولید داخلی و افزایش صادرات رفته و در این راستا کمک بخش خصوصی نیز امری لازم و اساسی است.

استان همدان در این میان دارای ظرفیت‌های خوبی برای صادرات است که باید مورد توجه قرار گیرد.

بخش کشاورزی، صنایع دستی و همچنین فرش دستباف دارای مزیت‌های مناسب و مطلوبی برای امر صادرات در استان همدان است که باید برنامه‌ریزی خود را برای افزایش صادرات به این بخش معطوف دارد.

در همین راستا با رئیس صنعت، معدن و تجارت استان همدان به گفت‌و‌گو نشستیم.

سعید سیاری با اشاره به اهمیت مقوله صادرات اظهار داشت: در سال گذشته صادرات استان از گمرک همدان به بیش از 170 میلیون و 341 هزار دلار و از نظر وزنی به یک میلیون و 141 هزار تن رسیده است.

وی گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل 34 درصد از لحاظ ارزشی و 216 درصد از نظر وزنی رشد داشته است.

رئیس صنعت، معدن و تجارت استان همدان ابراز داشت: واردات کالا از گمرک همدان نیز طی این مدت 30 میلیون و 194 هزار دلار بوده است.

وی گفت: این میزان واردات نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از چهار درصد رشد یافته است.

سیاری ادامه داد: از این میزان واردات 39 درصد کالای واسطه‌ای و 60 درصد خطوط تولید است که خود منجر به تولید، اشتغال و... بوده و فقط حدود یک درصد واردات استان کالاهای مصرفی است.

وی تراز تجاری استان را مثبت و بالغ بر 140 میلیون دلار دانست و ابراز داشت: حجم مبادلات تجاری استان بالغ بر 200 میلیون دلار است.

رئیس صنعت، معدن و تجارت استان همدان ابراز داشت: صادرات بخش صنعت و معدن حدود 115 میلیون دلار و یک‌هزار و 111 تن بوده که 67.5 درصد صادرات استان را به خود اختصاص داده است.

وی گفت: صادرات زیربخش صنعت در این مدت به 105 میلیون دلار و رشد 128 درصدی رسیده این میزان از نظر وزنی یک میلیون و 85 هزار تن بوده و رشد 247 درصدی داشته است.

سیاری افزود: زیربخش مواد شیمیایی با صادرات 8 میلیون و 131 هزار دلاری 4.7 درصد از کل صادرات رشد 36 درصدی را تجربه کرده است.

وی با بیان اینکه ارزش صادرات بخش کشاورزی استان با 38 میلیون و 759 هزار دلار و سهمی برابر 22.7 درصد از صادرات استان داشته است، ادامه داد: طی سال گذشته صنایع دستی استان با 16 میلیون و 611 هزار دلار 9.7 درصد از صادرات استان را از آن خود کرده است.

رئیس صنعت، معدن و تجارت استان همدان ابراز داشت: در این مدت 214 قلم کالا از استان به 30 کشور جهان صادر شد.

وی گفت: انگلستان، ایتالیا،اسپانیا، سوئد، هلند، اکراین، بلغارستان، رومانی، لهستان، روسیه، بلاروس، قزاقستان، ترکمنستان، ازبکستان، گرجستان، ارمنستان، آذربایجان، چین، مالزی، هند، ترکیه، مقدونیه، افغانستان، پاکستان، امارات، قطر، عربستان، سوریه، عمان و عراق بیشترین کشورهای دریافت‌کننده کالاهای همدان بودند.

در ادامه رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همدان نیز صادرات غیر نفتی را محرک توسعه کشور دانست و گفت: باید بستر لازم برای فعالیت صادرکنندگان مهیا شود تا از این طریق شاهد جهش خوبی در زمینه صادرات باشیم.

به گفته سیدمجید مختارموسوی افزایش صادرات غیر نفتی به افزایش تولید، ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری منجر خواهد شد پس باید با استفاده از این مهم زمینه رشد کشور را مهیا کرد.

وی با بیان اینکه توسعه صادرات، افزایش رفاه اجتماعی مردم را موجب می‌شود، توجه به این مهم را دارای اهمیت استراتژیک دانست.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همدان افزایش کشورهای هدف توسعه صادرات را یکی از رویکردهای افزایش صادرات برشمرد.

وی در پایان سخنانش با بیان اینکه یکی از ابعاد تحقق شعار سال در گرو توجه به صادرات و افزایش آن است، خواستار توجه به این مهم شد.

انتهای پیام/89002/ی40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول