اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

سبزینگی روح و روان مردم در طرح آرامش بهاری

در تعطیلات نوروز، طرح آرامش بهاری در جوار امامزاده‌ها و بقاع متبرکه با هدف تأمین آرامش معنوی برگزار شد و روح و روان مردم را نوروزی کرد.

سبزینگی روح و روان مردم در طرح آرامش بهاری

به گزارش خبرگزاری فارس از تویسرکان، طرح آرامش بهاری مجموعه‌ای از برنامه‌های خدماتی، رفاهی، فرهنگی و مذهبی برای مسافران نوروزی در مناسبت‌‌های ملی مورد تأیید شرع مقدس اسلام است که در بقاع متبرکه و امامزاده‌ها اجرایی می‌شود، در این طرح بقاع متبرکه دارای ظرفیت برای اجرای برنامه‌های مذهبی و فرهنگی مورد بهره‌وری قرار می‌گیرد.

تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی با بهره‌گیری از ظرفیت تعطیلات و اوقات فراغت اقشار مختلف مردم، تقویت باورهای دینی و مذهبی و ارتقای سطح فکری، فرهنگی زائران و مسافران، تبلیغ و ترویج سنت‌های اصیل اسلامی به مسافران و گردشگران در عید نوروز با خدمت‌رسانی مطلوب در راستای جلب رضایت‌مندی مشتاقان و علاقه‌مندان بقاع و امامزاده‌ها از اهداف طرح آرامش بهاری محسوب می‌شود.

خیمه معرفت بصیرت افزایی دینی مسافران نوروزی

خیمه‌های معرفت نیز از برنامه‌های غنی دیگر این طرح است که طی ایام نوروز برپا می‌شود؛ این خیمه‌ها به منظور بهره‌گیری از روش‌های تبلیغی نوین با استفاده از تکنولوژی و ابزار‌های جدید، برای ارتقای سطح دینی و معرفتی زائران امامزاده‌های شاخص با هدف انس هر چه بیشتر جوانان، نوجوانان و حتی کودکان، پاسخگویی به ‏سئوالات، شبهات، راهنمایی و مشاوره با احداث خیمه و غرفه‌های گفتمان‌ دینی ... در صحن امامزاده‌ها برپاست.

ایام نوروز آرامگاه حضرت حبقوق نبی(ع) در برنامه طرح آرامش بهاری میهمان‌دار اقشار مختلف مردم شهرستان و زائران، مسافران و گردشگران از سراسر ایران بود.

طرح آرامش بهاری در این مکان متبرک و مذهبی چند سالی است که در چارچوب برنامه‌های متنوع به منظور تحقق فرامین مقام معظم رهبری مبنی بر تبدیل شدن بقاع متبرکه به قطب فرهنگی، به گروه هدف خود خدمات عرضه می‌کند.

غرفه‌های بچه‌ها «قرآن بخوانید، جایزه بگیرید»، «بچه‌ها نقاشی بکشید، جایزه بگیرید»، خیمه معرفت، مشاوره وقف، پاسخگویی به مسائل شرعی و اعتقادی خواهران و برادارن، نمایشگاه کتاب‌های مذهبی و شهر تویسرکان، نرم‌افزارها دینی و پوسترهای در چهار زمینه حجاب، طرح آرامش بهاری، یاس نبوی و وقف در ورودی آرامگاه حضرت حبقوق نبی(ع) از آغاز بهار سال جاری فعال شد.

پاسخگویی به سئوالات و شبهات دینی در برنامه طرح آرامش بهاری با حضور 15 نفر از مبلغان خواهر از حوزه علمیه کوثر در طول روزهای نوروز با استقبال مردم همراه بود.

بخش «قرآن بخوانید، جایزه بگیرید»، «بچه‌ها نقاشی بکشید، جایزه بگیرید» با شور و اشتیاق کودکان با همراهی والدین برگزار و در این دو برنامه بیش از 2 هزار کودک در مسابقات شرکت و جایزه دریافت کردند.

اجرای طرح آرامش بهاری در 6 امامزاده تویسرکان

در این باره فارس نظر مسئولان امر و مسافران را جویا شد؛ مسئول فرهنگی و مذهبی اوقاف و امور خیریه تویسرکان با بیان اینکه آموزه‌های دینی انسان را در دنیای کنونی از بحران‌ها و چالش‌های روحی و روانی رهایی می‌بخشد، افزود: شناخت و ارتقای بصیرت به عنوان یک ساز و کار با اتکا بر دین مبین اسلام راهی برای دستیابی به سعادت و خوشبختی است.

مهدی محمد‌ظاهری ادامه داد: غرفه «نقاشی بکشید، جایزه بگیرید» و «قرآن بخوان، جایزه بگیر» با هدف ایجاد نشاط و پویایی نسل جوان و شکوفاسازی نیروی خلاق، با حضور کارشناسان مجرب خدمات‌دهی داشت.

وی با اشاره به اینکه خیمه معرفت برنامه‌های متنوع متناسب با رده سنی زائران را ارائه می‌دهد، اظهار کرد: آشنایی عمومی مردم به شکل ویژه با مسائل مختلف اعتقادی در راستای تقویت بنیه باورهای اسلامی جامعه صورت گرفت.

مسئول فرهنگی و مذهبی اوقاف و امور خیریه تویسرکان ادامه داد: خیمه معرفت همزمان با اجرای طرح نشاط معنوی در جوار حرم حضرت حبقوق نبی(ع) در روزهای نوروز فعال شده و با حضور مبلغان دینی، به سئوالات و شبهات دینی و احکام مراجعه‌کنندگان پاسخ داده می‌شود.

وی از اجرای طرح آرامش بهاری در 6 امامزاده شاخص تویسرکان اشاره کرد و گفت: طرح آرامش بهاری در امامزاده ناصر(ع)، حبقوق نبی(ع)، امامزاده محمد شأن‌آباد، امامزاده علی‌اصغر(ع) ولاشجرد و امامزاده زید بن علی(ع) برگزار شد.

محمد‌ظاهری به استقبال خوب کودکان از دو بخش «نقاشی بکشید، جایزه بگیرید» و «قرآن بخوان، جایزه بگیر» اشاره کرد و افزود: بیش از 5 هزار جایزه در این دو غرفه به شرکت‌کنندگان هدیه داده شد.

وی با اشاره به اهدای 2 هزار و 500 جلد کتاب به کودکان در روزهای نوروز، گفت: برنامه کودکان با راهنمایی و هدایت مبلغ طرح هجرت از حوزه علمیه قم در راستای جذب و انس کودکان انجام گرفت.

ایجاد حرم برای آرامگاه حبقوق نبی(ع) لازمه جذب توریست

مبلغ اعزامی حوزه علمیه قم در تویسرکان نیز برنامه‌های فرهنگی را برای نهادینه کردن اصول و آموزه‌های دینی در جامعه یک ابزار کارکردی اثرگذار خواند و افزود: طرح آرامش بهاری در جذب و هدایت گروه‌‌های مختلف جامعه تاثیر زیادی داشته و خواهد داشت.

حجت‌الاسلام مهدی جعفری با اشاره به اینکه حدود 12 سال است که در عرصه تبلیغ دین مبین اسلام فعالیت دارم، گفت: برنامه‌های جذاب و متنوع به ویژه برای نسل جوان و نوجوان برای شناخت دین و زوایای آن راهکاری است که باید مورد توجه همه نهادها قرار گیرد.

وی برنامه فرهنگی غرب را برنامه‌ای هدفمند خواند و تاکید کرد: فرهنگ ایرانی و اسلامی ما آنقدر غنی است که با نهادینه کردن هر حوزه آن می‌توان دشمن را در خانه خودش هم سرنگون کرد.

این مبلغ دینی با اشاره به اینکه دین در سرشت انسان است، تصریح کرد: ما باید با راهکارهای تخصصی متناسب با مقتضیات هر زمان و هر قشر از جامعه با بکارگیری برنامه خاص خودش وارد شویم.

حجت‌الاسلام جعفری استقبال مردم، مسافران و گردشگران را از طرح آرامش بهاری مطلوب اعلام کرد و یادآور شد: بیشترین مخاطب ما در این ایستگاه نسل جوان، نوجوان و کودک است، زیرا طرح با برنامه‌های خاص این قشر تدوین و اجرایی می‌شود.

وی بقاع متبرکه و امامزاده‌ها را بهترین بستر برای انس مردم برنامه‌های فرهنگی و دینی دانست و از همه اقشار مردم و مسئولان خواست در احیای فعال‌سازی همه این کانون‌ها فرهنگی و دینی کمک کنند.

این مبلغ دینی با اشاره به تجربیات چند سال خود به عنوان یک مبلغ دینی در برنامه‌های اوقاف تویسرکان به گلایه‌مندی مسافران، گردشگران و مهمانان نسبت به امکانات کم آرامگاه حضرت حبقوق نبی(ع) اشاره کرد و گفت: متأسفانه آرامگاه حضرت حبقوق نبی(ع) با توجه به ظرفیت بالای پذیرش زائر در کشور و حتی جهان از  امکانات رفاهی و عبادی بی‌بهره است.

وی افزود: فضای کنونی این آرامگاه جوابگوی نیازهای مسافران و زائرانی که به این شهرستان به قصد سیاحت و زیارت سفر می‌کنند، نیست.

حجت‌الاسلام جعفری با اشاره به اینکه حضرت حبقوق نبی(ع) مورد عنایت همه اقلیت دینی است، تاکید کرد: آرامگاه حبقوق نبی(ع) بزرگ‌ترین ظرفیت برای ایجاد قطب فرهنگی و مذهبی در تویسرکان است.

وی خواستار نگاه ویژه مسئولان استانی و شهرستانی نسبت به ایجاد حرم و توسعه این آرامگاه با حفظ بقعه کنونی شد و افزود: یقیناً با توسعه بقعه حضرت حبقوق نبی(ع) توریست و گردشگران زیادی به شهرستان تویسرکان جذب خواهند شد.

مسافران نیز در پاسخ به فارس این طرح را خوب اعلام کردند و عقیده آن‌ها بر گسترش این طرح در برنامه‌های کاربردی‌تر بود.

عدم امکانات رفاهی و عبادی در آرامگاه حبقوق نبی(ع)

طلبه حوزه از فامنین با اشاره به ابراز رضایت از برنامه گفت: اینگونه برنامه‌ها ما جامعه را به انس با بقاع و امامزاده دعوت می‌کند.

خانم سلیمی با اشاره به اینکه در خصوص تویسرکان شنیده بودم اما فکر نمی‌کردم این قدر جالب باشد، افزود: قصد کردیم ابتدا شهرهای استان همدان و سپس از دیگر شهرهای کشور دیدن کنیم.

وی با اشاره به زیارت حضرت حبقوق نبی(ع) گفت: آرامگاهی به این قداست و مورد اقبال مردم ایران و حتی گردشگران خارجی در تویسرکان وجود دارد، اما هیچ گونه امکانات رفاهی و عبادی برای زائران فراهم نشده است.

آرامگاه حبقوق نبی(ع)

حضرت حبقوق(ع) حدود 650 الی 700 سال قبل از میلاد در اواخر سنت (یوشیاهو)، عصر دانیال نبی(ع) و الیاس نبی(ع) زندگی می‌کرده؛ او از انبیا دوازده‌گانه بنی‌اسرائیل و نام در کتاب تورات عهد عتیق ذکر شده است.

حبقوق(ع) نزد پیروان دین یهود شأن و مقامی خاص دارد و برای مسلمانان نیز بسیار قابل احترام است، به طوری که در طول سال زائران زیادی از سراسر ایران به زیارت این پیامبر می‌آیند.

واژه حبقوق در زبان عبری به معنای در آغوش گرفته شده، پدر ایشان یشوعالویت و مادرش شونامیت نام داشته است.

آرامگاه حضرت حبقوق نبی(ع) از بناهای تاریخی ملی ایران متعلق به دوره سلجوقیان است، این بنا از فاصله دور مانند یک برج مدور با سقف مخروطی دارای بدنه هشت شکلی بنا گذاشته شده است.

اساس بنا به این شکل است که هشت ترکه‌ آجری در آن ساخته شده که ستون‌های اصلی ساختمان را تشکیل می‌دهد.

روی دیوارهای خارجی با طاق‌نما و کاشی‌کاری‌های متعدد که در عین سادگی و زیبایی دارای برخی خطوط و نقش‌های جالب با ستاره‌های 6 ضلعی معروف به ستاره‌ای داوود و سنبل دین یهود، مزین شده است.

این بنای تاریخی در هشتم اردیبهشت سال 53 به شماره 969 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

این آرامگاه یکی از آثار تاریخی و مذهبی تویسرکان است که در طول سال مورد زیارت و سیاحت خیل عظیمی زائران، مسافران و گردشگران از سراسر کشور و برون‌مرزی قرار می‌گیرد.

عدم امکانات و زیرساخت‌های ضروری برای جذب گردشگر، ضمن اینکه زمینه‌ساز کم‌رنگ شدن حضور این گروه به شهرستان می‌شود هم بر ناشناخته ماندن این دیار با این همه ظرفیت بکر و دست‌نخورده نیز تأکید خواهد کرد.

امیدوار هستیم مسئولان امر در استان و شهرستان در مهیا کردن امکانات و نیازهای مسافران، گردشگران و زائران کمی تأمل کنند.

انتهای پیام/89010/ب40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول