اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول برگزاری جشنواره بازی‌های بومی محلی اسدآباد نهبندان عنوان کرد

معرفی سکونشینان نخستین جشنواره‌ بازی‌های بومی اسدآباد نهبندان

مسئول برگزاری نخستین جشنواره بازی‌های بومی محلی اسدآباد نهبندان گفت: در این جشنواره بیش از 150 ورزشکار در مسابقات ورزش دال‌پلان، هفت‌سنگ و طناب‌زنی به رقابت پرداختند و نمایشگاه غذاهای سنتی را در معرض دید علاقمندان گذاشتند.

معرفی سکونشینان نخستین جشنواره‌ بازی‌های بومی اسدآباد نهبندان

مصطفی روشندل امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند اظهار داشت: به مناسبت سال جدید و گرامیداشت 12 فروردین‌ماه روز جمهوری اسلامی و به منظور احیا و ترویج ورزش‎های سنتی و رسومات محلی، نخستین جشنواره فرهنگی ورزشی، بازی‎های بومی و محلی و نمایشگاه غذاهای سنتی و شیرینی‌های محلی اسدآباد نهبندان برگزار شد.

وی افزود: این جشنواره با حمایت هیئت ورزش‎های روستایی و بازی‌های بومی و محلی خراسان جنوبی و به همت مسئولان خانه قرآن ثار الله، دهیاری و شورای اسلامی اسدآباد نهبندان برگزار شد.

مسئول برگزاری نخستین جشنواره بازی‌های بومی محلی اسدآباد نهبندان اذعان داشت: در این جشنواره بیش از 150 ورزشکار در دو بخش آقایان و بانوان در شش رشته ورزشی با یکدیگر به رقابت پرداختند.

روشندل به ظرفیت و توانمندی‌های ورزشی اسدآباد نهبندان اشاره کرد و گفت: در نخستین جشنواره بازی‌های بومی محلی، تعدادی از نوجوانان و جوانان علاقمند به فعالیت‌های ورزشی در رشته پرتحرک و تعادلی روپایی توپ فوتبال به رقابت پرداختند که در پایان امیر نیکرو موفق شد با 467 رو پازنی و جابه‌جایی توپ روی اعضای بدن خود رتبه برتر را از آن خود کند.

وی خاطرنشان کرد: در رشته دوبل طناب‌زنی بخش آقایان این جشنواره، رضا قاسمی و محمد جواد نیکرو بر سکوی قهرمانی ایستادند، ابوالفضل نیکرو و ابوالفضل بیکار نایب قهرمان شدند، محمد جواد روشندل و علی روشندل نیز در جایگاه سوم قرار گرفتند.

مسئول برگزاری نخستین جشنواره بازی‌های بومی محلی اسدآباد نهبندان از رقابت 54 ورزشکار در رشته دال‌پلان خبر داد و ابراز داشت: رضا قاسمی، محمدجواد نیکرو و مهدی قاسمی رتبه نخست را از آن خود کردند، علی بیکار، جواد هاشم‌زهی و امید نیکرو در جایگاه دوم قرار گرفتند و رضا رحیمی، امیر حسین طالبی و سبحان روشندل رتبه سوم را کسب کردند.

وی به ضرورت برگزاری جشنواره‌های فرهنگی ورزشی و همگرایی فعالیت‌های اجتماعی در شهرستان‎ و روستاهای نهبندان اشاره کرد و متذکر شد: بیشتر فعالیت‎های فرهنگی و ورزشی اسدآباد نهبندان توسط مسئولان و اعضای خانه قرآن ثارالله انجام می‌شود که تاکنون تعداد زیادی ورزشکار را به مسابقات ورزشی استانی و کشوری اعزام کرده است و در راستای تربیت حافظ و قاری قرآن نیز جواد هاشم‌زهی یکی از پدیده‎های این شهرستان است.

مسئول برگزاری نخستین جشنواره بازی‌های بومی محلی اسدآباد نهبندان به رقابت 32 ورزشکار در رشته طناب‌زنی بخش بانوان اشاره و تصریح کرد: در این مسابقات محدثه لطفی، سمانه روشندل، و فاطمه بیکار بر سکوی قهرمانی ایستادند، ساینا لطفی، زهرا جواهری و فاطمه روشندل نایب قهرمان شدند و زهرا روشندل، زهرا سالاری، زهرا اربابی نیر در جایگاه سوم قرار گرفتند.

روشندل خاطرنشان کرد: در رقابت‌های رشته هفت‌سنگ بانوان نخستین جشنواره بازی‌های بومی محلی اسدآباد نهبندان حدود 27 بانوی ورزشکار شرکت داشتند که زهرا روشندل، فاطمه روشندل و فاطمه بیکار قهرمانی را از آن خود کردند، نرگس خسروی، زهرا قاسمی و سمانه روشندل در جایگاه سوم ایستادند و زهرا سالاری، زهرا جواهری و زهرا اربابی نیر رتبه سوم را کسب کردند.

مسئول برگزاری نخستین جشنواره بازی‌های بومی محلی اسدآباد نهبندان با تأکید بر شناسایی و معرفی سنت‎های رایج در مناطق روستایی و عشایری، اضافه کرد: برگزاری نمایشگاه غذاهای سنتی و شیرینی‌های محلی یکی از بهترین و مفیدترین راه‎های آشنایی نسل جدید با فرهنگ و نحوه تغذیه مناطق است.

روشندل یادآور شد: در نخستین نمایشگاه غذاهای سنتی و شیرینی‌های محلی اسدآباد نهبندان حدود 26 محصولات خوراکی و گیاهان دارویی ویژه این منطقه از قبیل کماچ، کلوچه، چلپک، سبزی کما، زیره، گل بو مادران و غیره همراه با شرح خصوصیات طبی آن در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت.

وی به مشارکت 25 بانوی آشپز و آشنا به غذا و گیاهان دارویی در این جشنواره اشاره کرد و گفت: فاطمه روشندل و معصومه نیکرو نفرات برتر این جشنواره در نمایشگاه غذاهای سنتی و شیرینی‌های محلی معرفی شدند.

از طرف هیئت ورزش‌های روستایی و بازی‎های بومی محلی و گروه اجتماعی و خبرگزاری فارس خراسان جنوبی جوایزی به رسم یادبود به مسئولان برگزاری و ورزشکاران برتر این جشنواره فرهنگی و ورزشی اهدا شد.

انتهای پیام/69014/ب30/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول