اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان
موج تازه اعتراضات در قرقیزستان آغاز شد

تلاش سازمان‌های وابسته به غرب برای ایجاد بی‌ثباتی در آسیای مرکزی

اعتراضات تازه برخی مردم در قرقیزستان به ماجرای تکراری استخراج معادن طلای این کشور بار دیگر بر تلاش غرب برای ایجاد بی‌ثباتی‌ها در آسیای مرکزی تاکید می‌کند.

تلاش سازمان‌های وابسته به غرب برای ایجاد بی‌ثباتی در آسیای مرکزی

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای فارس در دوشنبه، اعتراضات تازه در قرقیزستان اشاره به درستی پیشگویی‌های برخی از کارشناسان بر تلاش غرب برای ایجاد بی‌ثباتی‌ها در آسیای مرکزی می‌کند.

بنا به گفته منابع رسمی انگیزه این اعتراضات که در روستای «بائا تیریک» در ولایت «تالاس» به وقوع پیوسته است، نارضایتی ساکنان از آغاز عملیات شناسایی فنی در یک معدن استخراج طلا واقع در این منطقه بود.

براساس گزارش نهاد‌های انتظامی قرقیزستان در روز اول این تظاهرات اعتراضی که حدود 500 نفر شرکت کرده‌اند، 19 نفر که 3 تن از آنان مأموران نهادهای انتظامی بودند، زخمی شده‌اند.

به گفته این منابع، سوم آوریل ده‌ها تن از ساکنان این روستا به نشان اعتراض از آغاز عملیات یک شرکت قزاقی در معدن «شیرالژین» در محل نزدیک به این معدن تجمع کرده و خواستار تعطیلی هرگونه فعالیت این معدن شدند.

اما پس از آنکه تقاضا و طلب آنان از سوی مقامات محلی دولت پذیرفته نشد تظاهرکنندگان روی جاده «تالاس- تاراز» رفتند و مسیر اصلی حرکت وسایل حمل‌ونقلی این منطقه‌ را مسدود کردند.

بستن جاده از سوی تظاهرکنندگان در اعتراضات قبلی در قرقیزستان نیز از جمله وسایل اساسی جلب توجه مقامات مرکزی به تقاضاهای خود بوده و این بار نیز از سوی معترضان در روستای «بائا ترک» این عمل اجرا شد.

به گفته منابع رسمی، مأموران پلیس پس از بسته شدن این جاده به محل تظاهرات حاضر شده و از تظاهرکنندگان تقاضا کردند که راه را تخلیه کنند اما این درخواست و همچنین تلاش واحد نیروهای پلیس به مقاومت شدید مواجه شده و آنان مجبور شدند از نارنجک‌های صوتی استفاده کنند.

** آغاز اعتراض مردم به فعالیت معدن طلا در این منطقه قرقیزستان

بیش از یک ماه قبل زمانی که در میدان مرکزی شهر کی‌یف اوکراین تظاهرات نیروهای مخالف دولت تبدیل به مقاومت مسلحانه شده بود تعدادی از ساکنان منطقه «باکای- آتینسک» ولایت تالاس قرقیزستان نیز تجمع کرده و از آغاز طرح دولت برای تحقیق فنی در معدن واقع در این ناحیه ابراز نارضایتی کردند.

اگرچه متخصصان این رشته با دلایل اثبات کردند که هرگونه عملیات اکتشاف و استخراج در این معدن مطابق با استانداردهای جهانی و با رعایت مقررات انجام می‌گیرد اما اعتراض‌کنندگان خواستند که کار در این معدن تعطیل شود.

بنابر گزارش منابع خبری، آن زمان این تظاهرکنندگان تهدید کرده بودند که تا یک ماه منتظر اجرای تقاضاهای خود خواهند شد و اگر به اجرا نرسد بار دیگر و با نیروی بیشتر دست به اعتراض می‌زنند.

در گزارش‌ها آمده‌ است که در محل اعتراضات و با هدف تخلیه جاده از تظاهرکنندگان حدود 100 نفر مأموران انتظامی حاضر شده و پس از آنکه مورد هجوم آنان قرار گرفتند در چند مورد از تیرهای صوتی استفاده کردند.

گفته می‌شود، تظاهرکنندگان نیز در مقابل مأموران پلیس از سنگ، آهن و چوب استفاده کرده‌اند.

برخی از صاحب‌نظران معتقدند که شیوه مقاومت تظاهرکنندگان در این روستای قرقیزی به صحنه‌هایی از «اورومیدان» کی‌یف شبیه بوده‌ است.

در همین حال، افرادی که در محل تظاهرات حضور داشته‌اند، تأیید می‌کنند که در میان معترضان عناصر مخرب‌ را نیز دیده‌اند که با افراد برخورد خشنی داشتند و کسانی را که به نمایندگی از دولت سخن می‌‌گفتند، مورد ضرب و شتم قرار می‌دادند.

به گفته آنان برخی از مأموران پلیس مورد حمله چنین افرادی قرار گرفته و زخمی شده‌اند.

به تأیید آنان، تظاهرکنندگان به این اکتفا نکرده یک خودرو مربوط به نهاد پلیس را نیز آتش زده و شیشه‌های چند خودرو دیگر را که قصد عبور از جاده مسدود شده را داشتند با سنگ، آهن و چوب شکستند.

گفته می‌شود، تظاهرکنندگان همچنین به درخواست «ریسکلدی باتیک‌اف» معاون فرماندار ولایت تالاس و «اورمات تینیس‌اف» رئیس این ناحیه که در محل تظاهرات حاضر شده بودند و گوش نداده آنان را برای مدتی به گروگان گرفته و تقاضای اجرای درخواست‌های خود را کردند.

** مخالفان «آتامبایف» دست داشتن در این تظاهرات‌ را رد می‌کنند

رسانه‌های خبری قرقیزستان در مطالبی از دست داشتن «داستان جومعه‌بیک‌اف» یک عضو جناح «آته ژورت» در پارلمان و «روشن ژیین‌بیک‌‌اف» عضو مجلس قرقیزستان اشاره می‌‌کنند.

به گفته این منابع، این 2 عضو مجلس قرقیزستان به طور مستقیم در تظاهرات در منطقه تالاس حضور ندارند اما نمایندگان آنان و پیروانشان در اولین روز این اعتراضات در ناحیه «باکای-آتین» حاضر شده‌اند.

در همین حال، منابع رسانه‌ای از نهادهای انتظامی قرقیزستان گفته‌اند که در مورد برگزاری این تجمع اعتراضی هنوز از 3 روز قبل اطلاع دریافت کرده بودند و دقیق مشخص شده که فعالیت سازمان دهندگان این تظاهرات از سوی سازمان‌های مخالفان دولت برنامه ریزی شده‌ است.

انقلاب رنگی آوریل سال 2010 نیز از چنین اعتراضاتی در منطقه تالاس آغاز شده و در مراحل بعدی شهر بیشکک و برخی از مناطق دیگر کشور را تحت تأثیر خود قرار داده بود.

اما حالا تظاهرکنندگان در پی روز اول مقاومت تنها تقاضای سفر مقامات رسمی به این منطقه و گفت‌وگوی مستقیم با آنان را مطرح کرده‌اند.

این درحالی است که «روشن ژیین‌بیک‌اف» عضو مجلس قرقیزستان و مؤسس جنبش مخالفان دولت که تجربه سخنرانی در میدان کی‌یف را دارد و گفته می‌شود 2 ماه پیش با دریافت کمک‌های مالی غرب از اوکراین به کشورش بازگشته با رد شایعات در مورد دست داشتن خود در این تظاهرات و حضور اقوامش در آن به رسانه‌ها گفته‌ است که دولت در برابر شرکت‌کنندگان تظاهرات در «باکای- آتین» از نیروی قهریه استفاده نکند.

در همین حال، «رستم تاشی‌اف» رئیس شرکت «آلتین کوموشتاک ماینینگ» که با سرمایه‌گذاری قزاقستان فعال است روز جمعه، 15 فروردین اعلام کرده که به منظور جلوگیری از توسعه بی‌ثباتی تا زمان بررسی و رسیدگی به تقاضاهای اعتراض‌کنندگان فعالیت زمین‌شناسی و اکتشافی در این معدن‌ را تعطیل کرده و تجهیزات فنی شرکتش‌ را نیز از محل خارج می‌کند.

همچنین «مارس ساری‌اف» کارشناس برجسته مسائل سیاسی آسیای مرکزی معتقد است که فعال شدن مخالفان در قرقیزستان به سفر «نیشا دسای  بیسوال» معاون وزیر امور خارجه به این کشور نیز ارتباط دارد.

این کارشناس به رسانه ها اعلام کرد که سفر این مقام آمریکایی و همچنین بازدید اخیر هیئت کاری از شورای اتحادیه اروپا در امور کشورهای اروپای شرقی و آسیای مرکزی وابسته به طرح غرب در کشورهای این منطقه بوده و برخی از سازمان‌های مخالف محلی برای خودنمایی به اجرای اقداماتی در جهت بی‌ثبات کردن وضعیت در این روزها دست زده‌اند.

در همین حال جنبش ملی مخالفان قرقیزستان اعلام کرده‌اند که روز دهم آوریل در بیشکک نیز یک تجمع صلح‌آمیز برگزار می‌کنند.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول