اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به مناسبت شهادت حضرت زهرا (س) صورت گرفت

برگزاری مراسم ویژه «آش‌پزان» فاطمیه در آستانه‌اشرفیه /توزیع 5 تن آش نذری در آستانه‌اشرفیه

آیین ویژه «آش‌پزان فاطمیه» همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) در سه بقاع متبرکه آستانه‌اشرفیه برگزار شد.

برگزاری مراسم ویژه «آش‌پزان» فاطمیه در آستانه‌اشرفیه /توزیع 5 تن آش نذری در آستانه‌اشرفیه

به گزارش خبرگزاری فارس از آستانه‌اشرفیه، مراسم سنتی آش‌پزان امروز به مناسبت شهادت حضرت فاطمه (س) در این شهرستان برگزار شد.

عضو هئیت امنای حرم آقا سید جلاالدین اشرف آستانه‌اشرفیه جریان برگزاری مراسم مذکور اظهار کرد: مقدمات آیین ویژه «آش‌پزان فاطمیه» از 12 فروردین با مدیریت حرم مطهر آغاز می‌شود.

سید مرتضی فخر موسوی افزود: در ابتدای این مراسم که با نوحی‌خوانی همراه است خواهران خادم حرم سلطان سید جلاالدین اشرف در صفوفی منظم اقدام به تهیه و پختن آش می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در محل آش نذری مکانی تعبیه شده است که زائران طبق فراخور نیت خود در پختن آش کمک می‌کنند، تصریح کرد: در عصر روز شهادت فاطمه زهرا (س) خادمان افتخاری حرم مطهر با آیین ویژه‌ای که حامل مجمع‌های برنجی است و روی آن شال سبز، یک جلد کلام‌الله مجید، جانماز، مهر و ... قرار دارد به حرکت در می‌آیند.

عضو هیئت امنای حرم آقا سید جلاالدین اشرف آستانه‌اشرفیه ادامه داد: خدام افتخاری این حرم مطهر سینه‌زنی و نوحه‌خوانی خود را با قرار دادن سینی‌ روی آش‌های نذری ادامه می‌دهند و سپس مردم و زائران عزادار به این جمع می‌پیوندند و بار دیگر به نوحه‌خوانی و سینه‌زنی می‌پردازند.

به گفته وی، این مراسم با دعای ویژه‌ای از مفاتیح‌الجنان به پایان می‌رسد و سپس دیگ‌های بزرگ حامل آش را به محل‌های توزیع برده و در بین زائران حرم پخش می‌کنند.

فخرموسوی، حضور خواهران و مردم در مشارکت این مراسم را نسبت به سال‌های گذشته بیشتر خواند و خاطرنشان کرد: نظیر چنین مراسمی در بقعه متبرکه آسید محمد و بقعه متبرکه آقا سید حسن آستانه‌اشرفیه به طور همزمان انجام و آش نذری بین مردم توزیع می‌شود.

به گزارش فارس، حدود 5 تن آش نذری عصر امروز در مکان‌های متبرکه مذکور بین مردم توزیع شد.

انتهای پیام/2300/ذ20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول